Ägaransvar?!

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Skåneland
Hoj
Honda VTR1000F -98
Hur har det gått med ägaransvarsfrågan,har det blivit ägaransvar på fordon i Sverige än?

bara så man vet om det e fritt fram o gasa förbi plåtpoliserna fortfarande! :D


kollade lite i trådar om detta ämne innan men det var mest gamla trådar från 2006 om detta. Därav min frågeställning :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Alternativt kan man passa på att ta det lite chill förbi kamerorna så kanske vi slipper skylt fram och ägaransvar även i framtiden!?
 

JOLA75

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Ort
Staffanstorp
Hoj
Kawasaki Z750 -08
Alternativt kan man passa på att ta det lite chill förbi kamerorna så kanske vi slipper skylt fram och ägaransvar även i framtiden!?

Precis!!! Varför reta folk i onödan? Var ögontjänare precis som alla bilister så kanske vi slipper en eventuell diskusion om reg plåt fram!
 

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Syd
Hoj
R1 07'
Alternativt kan man passa på att ta det lite chill förbi kamerorna så kanske vi slipper skylt fram och ägaransvar även i framtiden!?

Håller med, det skadar väl inte att bromsa in lite just den lilla sträckan förbi fotografen, modell kan man leka någon annanstans.

Jävligt kaxigt att köra fort förbi en kamera när man vet att man inte åker fast. Gör som G. rider och mucka fram fröken polis istället :tuttar
 

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Skåneland
Hoj
Honda VTR1000F -98
Håller med, det skadar väl inte att bromsa in lite just den lilla sträckan förbi fotografen, modell kan man leka någon annanstans.

Jävligt kaxigt att köra fort förbi en kamera när man vet att man inte åker fast. Gör som G. rider och mucka fram fröken polis istället :tuttar

hade ju inte tänkt gazza förbi dem ändå men ville bara veta utifall man skulle missa en kamera ngngång o komma lite för fort.

Saktar alltid ner när jag kör förbi,men som sagt man kan ju missa ngn nångång o skönt o veta att man inte får böter då! :)

Edit:räcker gott o väl med dem 700 jag fick i p-böter på hojen häromdagen :mad:
 

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Syd
Hoj
R1 07'
hade ju inte tänkt gazza förbi dem ändå men ville bara veta utifall man skulle missa en kamera ngngång o komma lite för fort.

Saktar alltid ner när jag kör förbi,men som sagt man kan ju missa ngn nångång o skönt o veta att man inte får böter då! :)

Edit:räcker gott o väl med dem 700 jag fick i p-böter på hojen häromdagen :mad:

ja du...tänk så mycket soppa du kunde köpt för de pengarna ;)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hmm.. Trodde jag skulle få bannor för det där..

Stämplar väl inte ner till 70 sharp själv direkt. Men att ligga i 100+ och trycka på bara för att få dubbla vad det står på skylten känns bara dumt.

De får gärna veta att hojåkare kör för fort, skulle alla hålla farten förbi alla kameror skulle de ändå veta att vi var ögontjänare. Men man kan ju repsektera att kamerorna oftast sitter där de sitter för att just den sträckan är särskilt känslig (med måååånga undantag ska tilläggas).

-----

Onedreamer: Anmäl inbrott "på" din motorcykel och anmäl att de stal din p-biljett!
 

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Skåneland
Hoj
Honda VTR1000F -98
Hmm.. Trodde jag skulle få bannor för det där..

Stämplar väl inte ner till 70 sharp själv direkt. Men att ligga i 100+ och trycka på bara för att få dubbla vad det står på skylten känns bara dumt.

De får gärna veta att hojåkare kör för fort, skulle alla hålla farten förbi alla kameror skulle de ändå veta att vi var ögontjänare. Men man kan ju repsektera att kamerorna oftast sitter där de sitter för att just den sträckan är särskilt känslig (med måååånga undantag ska tilläggas).

-----

Onedreamer: Anmäl inbrott "på" din motorcykel och anmäl att de stal din p-biljett!


kan inte göra detta då jag stod parkerad intill en husvägg där det inte var parkering,men har precis pratat med fastighetsägaren och där jag stod hade jag deras tillstånd,dessutom deras privata mark som p-vakterna inte ska bevaka så det ser ut om jag kommer slippa böterna trots allt,dessutom slipper jag ta tag i det då fastighetsägaren skulle ringa p-vaktbolaget och fixa det,det kallar jag service :tummenupp

Tydligen inte första gången dem försökte sig på detta! :mad:
 

hittebarn

Jag vill inte...
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
I framtiden igen...
Endast ägaransvar när det gäller parkering.

Tydligen ägaransvar när det gäller vad du har för delar på din hoj oxå. Polaren blev stannad med min hoj å jag fick böter plus ombesiktning för mina blinkare bak är intergrerade i bakljuset. Trodde det var föraransvar på det mesta utom just p-böter å vägtullarna uppe i sthlm, men icke tydligen enl trafikpolisen i skåneland
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
hade ju inte tänkt gazza förbi dem ändå men ville bara veta utifall man skulle missa en kamera ngngång o komma lite för fort.

Saktar alltid ner när jag kör förbi,men som sagt man kan ju missa ngn nångång o skönt o veta att man inte får böter då! :)

Edit:räcker gott o väl med dem 700 jag fick i p-böter på hojen häromdagen :mad:

Du skulle ju kört ifrån P-vakten och sluppit böter. Det gör vi här på sporthoj.com :yoparty

Tydligen ägaransvar när det gäller vad du har för delar på din hoj oxå. Polaren blev stannad med min hoj å jag fick böter plus ombesiktning för mina blinkare bak är intergrerade i bakljuset. Trodde det var föraransvar på det mesta utom just p-böter å vägtullarna uppe i sthlm, men icke tydligen enl trafikpolisen i skåneland

Känns som att du kan få slippa det ganska lätt. Det är ju knappast olagligt att inte köra på en icke godkänd hoj. Bara att säga att du inte kör den utan originalblinkers. Låter helt sjukt förövrigt att du skulle få böterna.
 
Last edited:

hittebarn

Jag vill inte...
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
I framtiden igen...
Du skulle ju kört ifrån P-vakten och sluppit böter. Det gör vi här på sporthoj.com :yoparty



Känns som att du kan få slippa det ganska lätt. Det är ju knappast olagligt att inte köra på en icke godkänd hoj. Bara att säga att du inte kör den utan originalblinkers. Låter helt sjukt förövrigt att du skulle få böterna.

Hon från trafikpolisen ja pratade med sa att det är mitt ansvar, tycker oxå det låter helt sjukt. Så kom en bot hem igår, men det står godkännd bot ska betalas inom 30dagar... känns som det ska bli kul att se om dom går vidare för 500kr. Vet att summan inte är mycket och hänga upp sig på, men det är prinicpen av att dom 4veckor efter polaren kört min hoj och blivit stannad ringer mig och säger "du ska få böter".
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Känns som att du kan få slippa det ganska lätt. Det är ju knappast olagligt att inte köra på en icke godkänd hoj.

Nej men du får inte med vetskap låna ut ett fordon du vet framförs på allmän väg om det inte uppfyller besiktnings kraven och är skattad.
Det sätt du kan komma ifrån detta är att säga att polaren stal hojen...........och det vill man nog inte. För annars är det ju så att du lånade ut ett fordon trots att det inte är godkänt.

Visst är det illa men sant, samma som gäller om du lånar ut ditt fordon till någon som är eller som du vet kommer köra exempelvis onykter, då gäller oxå ägaransvar.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top