Jag kör en Ducati 900 Superlight från 1994.
Superlight är en något mer påkostad variant av 900 SS.
Skillnaderna är högt uppdraget avgassystem, kopplingskåpa, fram- och bakskärm i kolfiber. Fullflytande Brembo gjutjärnsskivor, reaktionsstag till bakbromsen och att hojen är strikt ensitsig. Detta medför en kuts som jag tycker lirar bättre med den övriga formgivningen jämfört med en vanlig SS.
Ganska ovanliga, vi har väl kanske ett tiotal i SDK. Gissningsvis finns det ungefär lika många, eller något färre utanför klubben.
1994 tillverkades 719 st. Mitt exemplar är nr. 114. Samtliga exemplar är numrerade. Plaketten sitter på styrkronan.
Bifogar bild:
Ducati 900 Superlight III -94
In action:
Sviestad
Sedan första bilden togs har jag demonterat elefantöronen till backspeglar och ersatt shellklibborna med dito Agip. Mer stilrent så tycker jag.
Visuellt helt original förutom kolfiberbössor från Termignoni och stålomspunna bomsslangar.
På insidan sitter JE högkompskolvar och KN-filter i öppen luftburk för bättre andning och välljud
(i allra högsta grad beroendeframkallande).
En riktigt körglad maskin med superbt chassie och bra bett i bromsarna. Trevligt ljud och vettigt register i motorn också.
Blir naturligtvis duktigt avhängd av valfri GSX/YZF/ZX med tillhörande "R" i beteckningen men för mig handlar det inte om det.