Sporthojar - Glidare Äldre - Yngre
Bara några kommentarer:
- Det finns en ansenlig mängd "gubbar" som "fick" sitt A-kort.....som har åkt och fortfarande åker hoj...och många av dessa gillar också att åka "sporthoj".
- Kan det vara så att sporthojarna är i minoritet, antalsmässigt, i förhållande till glidare, och därmed blir det procentuellt fler olyckor inom klass7, vilket påverkar premien negativt.
- En sak som jag noterat är att man alltför ofta ser hojåkare som "glömt bort" vägtrafikförordningens paragraf...
"Fordonsföraren skall iakta och anpassa hastigheten till ...osv.
Utan snarare så gäller "Full gas spar tid".....och..."Bromsen är fartens värsta fiende"...osv.
- Vid ett symposium i Rättvik under sommaren, berättade Claes Tingwall att fler grepp måste till för att uppnå "Nollvisionen"...bla. ska man titta på det här med olika behörigheter...inte bara mc...utan även för husvagn...9personers bussar mm. Jag tror inte att någon generell åtgärd kommer att kunna minska olyckorna, utan det behövs många olika med ett gemensamt mål:
- Ansvaret för fordonets måste åligga fordonsföraren, tex. varje olycka måste utredas noggrant, så att man kan få fram tillförlitligt statistik om orsaker, det är enda vägen för att kunna vidta riktiga åtgärder, jämför med flyget.
- Istället för att jaga "svensson" med laserpistoln när han är på väg hem från jobbet, så skulle man övervaka, och beivra felbetenden..tex. svänga utan blinkers..osv. Tänk om det kostade 400:-, istället för som nu att en trasig nummerplåt gör det, vad många skulle tänka sig för innan man svängde....eller?
- Oavsett sporthoj eller glidare så är det föraren i samspel med omgivningen som orsakar och drabbas av olyckorna.
- Övning ger färdighet....gäller även för hojåkning.
KentW......"gubbe" på en 929:a...som "fick" mitt A-kort -68, och som har åkt i princip sedan dess...