Äldre Honda Transalp..

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
..är ingen sporthoj men nu är jag på jakt efter ett billigt touringjärn för den Norrländska tundran och söker erfarenheter från er som ägt/kört/vet :)

Objektet är en privatimporterad Transalp årsm 1993 med drygt 7000 mil på mätaren.

Vad finns det för svaga punkter ( utöver det vanliga med läckage, lager m.m ) ?

Vad är det för ventilstyrning på dessa mackapärer, remmar, kedjor, stötstänger? Ngt som kan / brukar vålla bekymmer?

All info / input ni orkar skriva emottages tacksamt.

( Edit, med "utöver det vanliga" menas motorcyklar i allmänhet, inte Transalp specifikt. Blev lite luddigt där )
 
Last edited:

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Geggmoppe
Transalpen är väll en av tidernas mest bombsäkra hojar. Det finns hojar som har gått både 40 och 50 000mil.
Men som på alla hojar som har gått långt bör man kolla att tex utgående axel som drevet sitter på i motorn inte är slut/att drevet glappar. Tänderna kan kan ha nötts ner mot drevet på axeln. Skall man byta denna får man klyva motorn = knappast värt det på en såpass billig hoj.

Personligen hade jag tittat på storebrodern XRV750 Aftica Twin i det segmentet istället, men de kanske ligger för högt i pris/dåligt utbud just nu?

Det är vanlig skruvventilsinställning och kamkedja på dessa, inget som brukar ställa till något om det är skött ok.

Länkar
http://www.transalp.se/
http://www.xrv.org.uk/forums/tags/xrv750.html
http://www.allroadmc.com/at.htm
http://www.soe.se/
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Den har väl inga svaga punkter i stora drag - många har rullat över 20k mil utan problem.

Efter det så är det la borra om och fixa toppen(ventilslip och så) så rullar den på igen - det enda som brukar slitas i motorn.

Öppna du upp luftburken,byter rykrör och bestyckar upp den på idle och main så går den som större africa twinnen även vridmässigt.Den väger ju mindre och du får samma effekt av åtgärden - men AT är ju ett klart alternativ men kan vara svårare och hitta ett fint ex av.
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Bra tips om utgående axel, tackar !

Jo, även Africa Twin samt Varadero, Tiger , KLE , Dominator och TDM finns med på möjliglistan.
Alla har de sina goda egenskaper och priser därefter. Dominator känns mera off-road än äventyr/touring dock. Men jag har inte ens provsuttit den så jag kan ha fel.

Planeras en tripp på 450mil under 1,5-2 veckor. ( SP1 får inte följa med:näsblod)

Försöker hålla mig inom 15-30K.
 

Isoiivari

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Ort
Hemma
Hoj
@
Ska du köra mycket "offroad" tycker jag att Transalpen är bättre alternativ, ska det vara blandad körning och kanske två på så absolut Africa Twinnen. Om det blir mestadels asfalt så Varaderon, den är också jätte bra att vara två på. TDM är ju jätte bra på asfalt och att vara två på också, riktigt kula hoj.
Personligen har jag en Africa Twin och det är den perfekta hojen för mig. Går att köra överallt, kul att köra och den är pålitlig.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
7000 mil på en Transalp, då är den ju knappt inkörd. :D

Haha - körde 24k mil:D...men då lacka den ur:näsblod

Jag var dock imponerad för när jag renoverade motorn vid sådär 18k mil så var bara cylinderlopp och toppen lite småslitna.

Jag körde väl själv 19 tusen (totalt) av dom milena på den - bytte dock bara kolvringarna och detta ledde till haveri i bakcyllen vid 24 tusen mil...

Så visst - men är den välservad så 7000 är inget - vid 15000 får du börja fundera på lite mek:tummenupp
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Ska du ha Yamaha så är det XTZ750 du ska ha till ditt användningsområde, inte TDM.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Var själv inne på att skaffa en Transalp. Men det blev en Dominator tyvärr måste jag nog säga :gråta

Får byta upp mig nästa säsong!

En välservad Honda går många många mil!

Skall prova att resa på Dominatorn. Skall bara inhandla mjuka sidoväskor sen bär det av!(Ja, när det blir sommar....)

Angående gamla Honda hojar är det väll mycket hjullager som går åt.
 
Last edited:

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Min -87 eller -88 hade bara gått 5000 mil och på den var orginal ljuddämpare fullständigt upprostad! Gick att svetsa igen många av hålen men det kan ju vara en anledning för prut...
 

Scatman.

Dalmas
Gick med
1 Jan 2013
Ort
Grektorp
Hoj
BMW
Angående dominatorn vill jag bara säga att för mig var det en skittrevlig brukshoj o lagom för lite kortare grussvängar....men ska du åka mer än 10-12 mil så blir det skakigt med alla vibrationerna som man får på köpet med en enstånka, men ändock en allmänt trevlig bekanskap.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Enda negativa jag kan komma på med Transalpen är att den drar ganska mycket soppa. Håller du dig till 80-90 km/h så är den snål, men så fort du går över det så börjar den dricka ordentligt.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Många snackar om Hondakvalite och att då VFR:en skulle då vara den bästa Hondan som nånsin tillverkats. Personligen tycker jag att den äldre TA:n är kvalitetsmässigt ett strå vassare och generellt finns det inget typfel på den.

Välvårdad med rätt service-/användningshistorik så knallar motorerna på lätt 20-30.000 mil. Har dock sett lite oljeförbrukning redan vid 6-7.000 mil. Hojarna har till 100% varit importerade. Felet har väl då varit förmodligen att dom gått minst 16-17.000 mil eller att slangen för vevhusventilationen varit igentäppt.

Bränsleförbrukningen blir man inte riktigt klok på, skiljer markant verkar det som. Jag hade svårt att få ner förbrukningen under halvlitern trots myspyskörning inkl Norge. Sen läser man om en del som kryper ner mot 0,4

Prismässigt privat bör en skaplig fin 93:a med 7.000 mil ligga på en ca 15.000. Är den superextremt fin med massor av utrustning så max 17´

Men och andra sidan, man får då en hoj som man kan lita på(den känslan kommer efter att man använt den ett tag) och man kan åka på långa europaresor utan att vara hela tiden orolig för haveri........och det är faktiskt inte många 20 år gamla hojar som man törs göra det med.
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Tack för supporten.

Jag som absolut inte skulle ha en stånka ( baserat på XT660R och KTM690 ) gick och köpte en Aprilia Pegaso igår.
Kände mig tvungen att slå till. Andra objekt jag spanat ut blev sålda innan jag hann fram ( Tiger, Varadero, KLE ).

Jag vet inte mkt om denna pegga annat än att Rotaxspisen är gemensam med nån BMW. Trevlig att köra iaf och rätt snygg att se på. Det blir nog bra.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Tack för supporten.

Jag som absolut inte skulle ha en stånka ( baserat på XT660R och KTM690 ) gick och köpte en Aprilia Pegaso igår.
Kände mig tvungen att slå till. Andra objekt jag spanat ut blev sålda innan jag hann fram ( Tiger, Varadero, KLE ).

Jag vet inte mkt om denna pegga annat än att Rotaxspisen är gemensam med nån BMW. Trevlig att köra iaf och rätt snygg att se på. Det blir nog bra.


Är Pegason från 2007 och framåt har den en rova ifrån Moto Minarelli...

Samma spis som sitter i alla XT 660 modellerna, MT03, MZ Bagheera m fl

Fram t o m 2006 satt det Rotax i den.
 

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Geggmoppe
Tss å bara för att vara petig har den 660-motorn aldrig suttit i någon MZ/MuZ (t.ex. Baghira) från fabrik -det är en allmän missuppfattning som började i en svensk hojtidning tror jag. :D

Det är den gamla Teneremotorn/XTZ660/SZR660 som har suttit i MZ/MuZ:eek:rna, dvs den med fem ventiler, dubbelförgasare och knappt en pinal samma i sig som XT660R/X/Z-motorn som har fyra ventiler, insprut, annat block m.m. (en helt ny motor).

Rotaxrovan har ju förädlats genom åren och sitter nu i en mycket piggare tappning i Husqvarnas Terra och Strada där den äntligen blivit rolig i mitt tycke -så borde den gå i alla hojar den sitter(tex BMW-hojarna).
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top