Äldre metallsvarv, bra eller inte?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är trött på att ständigt sakna en metallsvarv, så nu vill jag köpa en. Dock verkar utbudet ganska begränsat och det enda jag lyckats hitta är följande:

http://www.blocket.se/malmo/Metallsvarv_24530630.htm?ca=23_10&w=1&last=1

Kan det vara något att ha, eller ska man hålla sig jävligt långt borta från äldre svarvar?:va Har haft lite mailkontakt med säljaren och enligt honom så fungerar allt som det ska, men det är också allt jag vet om den... Jag vet att informationen är ganska så bristfällig och att det därför kan bli svårt att säga något om den, men jag tänkte mer om ifall man kan säga direkt, bara genom att veta att den är gammal, om den är nåt att ha eller inte. Är 5000 för en gammal härk för mycket eller för lite?

Tänkte eventuellt åka och kika på den imorgon. Storlek är givetvis en bidragande faktor då jag tänkt ha den i en verkstad med vanligt inomhusgolv och sådär, så är det någion som kan det här med svarvar som ser direkt att "det där aset väger minst ett ton" så skiter jag nog i det. Men är den bara hanterbar (dvs väger inte bly och kan lyftas upp och få plats i en skåpbil av en två-tre pers) så är den mycket väl intressant. Måste ha en svarv!

Tips och tankar mottages tacksamt!:)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
shit den va modell Ä och ja den väger nog 1 ton, gammalt = stabilt

Suck, det var det jag var rädd för... KAn man montera av benen på en sån här maskin och ha den på en bänk tror du?:va Ibland står ju de här tingestarna på gjutjärnsben som jag misstänker bidrar lite till vikten... MEn kan man bara dela upp det kanske det kan gå ändå?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om den bara inte är sliten och glapp så är gamla svarvar bättre än nyare. Dom snålade inte med material på samma sätt förr så dom är som sagt var stabilare.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nja till och med min gammla skolsvarv väger 1 ton, den är betydligt klenare

Har du ingen möjlighet att såga upp golvet och gjuta ett fundament

Det gjorde vi på gammla hojklubben där svarven stog i en gammal byggbarack

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Om den bara inte är sliten och glapp så är gamla svarvar bättre än nyare. Dom snålade inte med material på samma sätt förr så dom är som sagt var stabilare.

Ok, ska kolla. Tack!

Fast är den nu tung som fan så får det nog vara är jag rädd...

Nja till och med min gammla skolsvarv väger 1 ton, den är betydligt klenare

Har du ingen möjlighet att såga upp golvet och gjuta ett fundament

Det gjorde vi på gammla hojklubben där svarven stog i en gammal byggbarack

Usch då, det låter inte bra...

Nja, saken är den att det finns en källare under min verkstad, så därav "vanligt inomhusgolv"... Men du tror inte att ben och dylikt är avtagbart då? Någon aning om hur lång tingesten kan vara?:va Går den in i en VW minibuss utan säten i lastutrymmet tror du?:va

Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Ok, ska kolla. Tack!

Fast är den nu tung som fan så får det nog vara är jag rädd...

Usch då, det låter inte bra...

Nja, saken är den att det finns en källare under min verkstad, så därav "vanligt inomhusgolv"... Men du tror inte att ben och dylikt är avtagbart då? Någon aning om hur lång tingesten kan vara?:va Går den in i en VW minibuss utan säten i lastutrymmet tror du?:va

Nää såna här saker är så EElakt tunga , Det är bara tungtransort som gäller

Köpte en fräs en gång och hyrde ett släp ganska nytt

Lastningen gick bra då dom hadde taktravers

Var livrädd under transporten + de tog satans tid att få av den av släpet

På slätt betonggolv är det rörstumpar som gäller för att rulla maskinen till rätta

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Nää såna här saker är så EElakt tunga , Det är bara tungtransort som gäller

Köpte en fräs en gång och hyrde ett släp ganska nytt

Lastningen gick bra då dom hadde taktravers

Var livrädd under transporten + de tog satans tid att få av den av släpet

På slätt betonggolv är det rörstumpar som gäller för att rulla maskinen till rätta

:(

Men är du säker på det? Det ser ju trots allt ut att vara tomrum undertill... Mellan benen liksom... Vi pratar ju inte någon gammal cnc-/automatsvarv (typ såhär http://www.blocket.se/halland/Svarv_Fras_23706563.htm?ca=23_10&w=2) här, Utan jag gissar på en vanlig metallsvarv av moderat storlek ståendes på ett hyggligt tungt stativ (hur rullar man något sånt på rörstumpar liksom?)... Fortfarande asatungt menar du?

ICEMANnen

Koi-karpar är fina fisken
Gick med
21 Feb 2004
Hoj
None whatsoever
nja bädden sitter nog ihop på de flesta svarvar = ej demonterbara ben, oftast gjutet i en klump.

har man ingen taktravers så flyttar man även så små maskiner på specialvagnar (modell garagehoror som väger 100kg typ )

så det är jävligt bängligt o flytta maskiner in i "hemmagaraget" men det går om man ger sig faen på't.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
nja bädden sitter nog ihop på de flesta svarvar = ej demonterbara ben, oftast gjutet i en klump.

har man ingen taktravers så flyttar man även så små maskiner på specialvagnar (modell garagehoror som väger 100kg typ )

så det är jävligt bängligt o flytta maskiner in i "hemmagaraget" men det går om man ger sig faen på't.

Jag förstår... Synd. Jaja, får väl börja leta efter något annat då då. Någon som har tips på en vettig bänkmetallsvarv i ungefär 5000-kronorsklassen? Den det länkades till tidigare exempelvis, är det nåt att ha?:va

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
:(

Men är du säker på det? Det ser ju trots allt ut att vara tomrum undertill... Mellan benen liksom... Vi pratar ju inte någon gammal cnc-/automatsvarv (typ såhär http://www.blocket.se/halland/Svarv_Fras_23706563.htm?ca=23_10&w=2) här, Utan jag gissar på en vanlig metallsvarv av moderat storlek ståendes på ett hyggligt tungt stativ (hur rullar man något sånt på rörstumpar liksom?)... Fortfarande asatungt menar du?
Den här lilla metallsvarven från Jula väger 110kg. Och det lär säkert behöva minst två personer för att lyfta den i och ur en bil. Då kan du ju dra dina egna slutsater om vad en 50år gammal gjutjärnsklump väger.

Man lägger rörstumparna under och rullar på de. Ungefär som när man ser några på Discovery Channel som ska visa hur någon forntida civilisation flyttade stora stenblock på stockar.

ICEMANnen

Koi-karpar är fina fisken
Gick med
21 Feb 2004
Hoj
None whatsoever
Menar du "compact 300 " så tja, funkar väl att småsprätta litegrann men är i absolut minsta laget, nästan smyckestillverkning :)

leta efter något större maskin, men annars funkar de ok för det är ju inte så att du ska grovsvarva hemma i garret eller ??

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Den här lilla metallsvarven från Jula väger 110kg. Och det lär säkert behöva minst två personer för att lyfta den i och ur en bil. Då kan du ju dra dina egna slutsater om vad en 50år gammal gjutjärnsklump väger.

Man lägger rörstumparna under och rullar på de. Ungefär som när man ser några på Discovery Channel som ska visa hur någon forntida civilisation flyttade stora stenblock på stockar.

Vafalls!? Hur kan det vara, den är ju pytteliten ju!?:va
Jo, jag kan väl det...

Jo, det förstod jag också. MEnade bara att en sådan metod nog funkar bättre om du har en stor flat yta undertill och inte bara små stativbensfötter liksom.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag skulle rekommendera att bli poler med nån som har svarv hemma eller på jobbet. Det är det absolut enklaste... ;)

Det beror ju helt på vad du ska göra för saker också, ska du bara göra små aluprylar så kan du tjacka en liten bänksvarv men ska du ge dig på hårdare material så behöver du tyngden i svarven och då blir det genast jobbigt.

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
Vikten nertill e ganska viktig redan vid några gram obalans. Jämför med dina däck om du tappar en vikt t.ex. Å ganska snart e man där å ska polera nån "omöjlig" bit å drar på lite varv....

Hittar du nån svarv på ben kan du ställa allt på en grov plåt, typ 12, 15, 20mm, å nagla fast den i den. Dels får du extra vikt i botten, dels blir den lätt att rulla på rör. + att du sprider vikten på en stor yta om du inte har ett stabilt golv.
Med en sån lösning e det dessutom att föredra ett inte för robust golv för nånstans måste vibrationerna ta vägen. På betonggolv ställer man allt på gummiskor.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
http://www.blocket.se/kalmar/Svarv_6__24764121.htm?ca=23_10&w=3 Annar skulle jag gå på en gjutklump och göra ett fundament.

Har kollat på den, men dels är det en bit att köra och dels är den ju faktiskt trasig... Vet inte hur krångligt det är att fixa dock?

Hur som helst har jag nu en svarv! Gick förbi en gammal juvelerare inne i stan som precis gått i konka, och han skulle mycket riktigt sälja av sina gamla verktyg. Däribland en liten precisionsmetallsvarv (urmakarsvarv?) med diverse verktyg och tillbehör som han lät mig köpa ganska billigt med tanke på vad grejerna var värda i nypris. Och den funkar över förväntan bra! Inga glapp någonstans, allt är perfekt centrerat och stadigt och det finns många hastighetsval och små funktioner. Och den väger endast ca 30 kg:D Har hittills bara hunnit provsvarva, men den tar lätt saker på upp till en 5-6 cm i diameter och jag tror att det ska gå att få in ca 25-30 cm långa stycken i den. Så det ska nog duga alldeles utmärkt som hobbysvarv åt mig:) Emco unimat 3 står det på den för den som undrar.

Jag skulle rekommendera att bli poler med nån som har svarv hemma eller på jobbet. Det är det absolut enklaste... ;)

Det beror ju helt på vad du ska göra för saker också, ska du bara göra små aluprylar så kan du tjacka en liten bänksvarv men ska du ge dig på hårdare material så behöver du tyngden i svarven och då blir det genast jobbigt.

Har bett Johansson här på forumet att svarva en grej åt mig, men eftersom han bor i norrland blir det lite krångligt att ropa på honom varje gång...:rolleyes: Dessutom vill jag inte ta upp varken hans eller någon annans tid titt som tätt, det håller inte i längden. Så nu blev det dags för egen svarv:)

Jag jobbar mest i alu så bänksvarv funkar nog bra. Det är väl en sån jag har nu antar jag?:va

Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
EMCO såldes av Luna i rätt många år,så det är nog inga större problem om du skulle behöva något.

Sök på Ebay så hittar du säkert en massa tillbehör.

:Edit
Kollade på en bild på en Emco 3.

Den var så liten så den får inte gå ut själv på kvällen :)

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
EMCO såldes av Luna i rätt många år,så det är nog inga större problem om du skulle behöva något.

Sök på Ebay så hittar du säkert en massa tillbehör.

:Edit
Kollade på en bild på en Emco 3.

Den var så liten så den får inte gå ut själv på kvällen :)

Kanon:tummenupp

:hihi
Liten är den ja:gnissla Men den funkade bra till att svarva småsaker iallafall:) Och jag har ju inte direkt tänkt svarva kolvar eller så, men småpyssel är kul att kunna fixa själv. Och då räcker det med små doningar:)

Nyheter
Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen