Älg

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Träffade på en gigantisk älg härom dagen på väg hem ifrån Sundsvall. Hade precis kört om framförvarande bil och givetvis sticker ju mätaren iväg när man gasar till... När jag lyfter ögonen från instrumentpanelen någon tiondels sekund senare står den mitt i vägen. Det hade varit fullt möjligt att nita och fått ner farten ganska rejält på sträckan fram till älgen, men då jag fått bilen bakom mig (som jag nyss kört om) i ryggen. Lyckligtvis springer den tillbaka in i skogen igen några meter framför mig.

Kan svära på att den var såpass stor så jag kunde ha duckat och siktat mellan benen... Vad ska man göra i såna här situationer, hjälper det att tuta? Vifta på armarna, räcka ut tungan?

/Martin

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Place your head between your knees and kiss your ass goodbye...

Älgar reagerar inte på tuta eller vifta. Möjligen på helljus blink, OM de stirrar på dig. Skaffa viltvisslor, det funkar.

Bra att du fixade det iallafall

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Älgar består av många hundra kilo kött - det tar tvärstopp att köra in i dem. Om de har fart över vägen ska man sikta på bakdelen (eller bakom) och hoppas att de inte tvärvänder, får då är man rökt. Att ställa sig på sadeln och hoppa upp för att missa kraschen, lönar sig nog inte att ens fundera på - har man så gott om tid, har man även tid att hinna bromsa...

Ducka ? Tja, hojen klarar sig kanske, men knappast föraren, så högbenta är de inte. Nästa ägare av hojen kanske blir lycklig - det är allt :rolleyes:

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
TomK skrev:

Ducka ? Tja, hojen klarar sig kanske, men knappast föraren, så högbenta är de inte. Nästa ägare av hojen kanske blir lycklig - det är allt :rolleyes:

En olycka som inträffade utanför några släktingar till mej:

En kille och en tjej kommer på MC och en äjg kliver ut i vägen. Killen duckar och klarar sej (skador vet jag inget om) tjejen (som sitter bakom och inte hinner reagera) dör på fläcken.

Själv skulle jag panikbromsa. Antagligen skulle detta leda till att bakhjulet låser sej och hojen lägger sej ner när jag försöker svänga undan. Jag inbillar mej att jag skulle klara mej relativt bra om jag sen kanar tätt "bakom" hojen under älgen så hojen slår undan benen och jag hinner under innan besten hinner falla på mej. :skrämd
Nån mer som tycker detta verkar rimligt/bra? :rodnar (om man nu inte kan undvika "impact")

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Det bästa är väl att sikta bakom älgen?

Undrar om man hinner lägga ner hojen å eventuellt glida under älgen? Hoppas man aldrig behöver ta reda på svaret på den frågan... :(

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Sikta bakom älgen och be till gud! Kör man på en älg är det slut.

Då jag är sprungen ur de djupa värmladsskogarna så har jag sett min beskärda del av villt, gott om älg i den delen av vårt land.
Faschinerande med älgen är dess storlek då den är helt enorm, en häst är liten i jämförelse. Har varit med om att den står NERE i diket och tittat NER på mig när jag har susat förbi och efter en sådan nära dödenupplevelse är man inte kaxig. Tro mig! :skrämd

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Öhhhh, ville bara tillägga att det är bättre att lägga hojen i diket än att klippa älgen.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Tror ni missat nåt här. Älgar på vägarna har jag träffat på upprepade gånger varje MC-säsong. I regel hinner man bromsa eller så håller sig älgen ur körbanan när man swischar förbi. Man kan naturligtvis inte lägga ner cykeln "för säkerhets skull" och riskera att få både sig själv och hojen kvaddad i onödan!

/Martin

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Men något som är värre än älg är nog ändå ren. De är inte lika stora men de är många och har extremt svårt att förstå att de kan undvika att bli påkörda genom att traska bort från vägen. Dessutom träffas de allt som oftast på vid snåriga oljesträckor där man inte direkt har samma möjligheter att nita som på asfalt.

/Martin

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...