Ändringar i Superbike Chal. reglemente?

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
kan någon rätta mig om jag fattat fel!
Måste vi som är under 27 år gamla köra enligt Em reglerna? Eller hur funkar det? Om man inte vill köra EM, ska vi ändå bli tvingade att köra enligt EM reglerna? Det verkar ju helt sjukt att vi ska köra med sämre hojar än de andra i samma klass??
 

sandstream

Guest
kan någon rätta mig om jag fattat fel!
Måste vi som är under 27 år gamla köra enligt Em reglerna? Eller hur funkar det? Om man inte vill köra EM, ska vi ändå bli tvingade att köra enligt EM reglerna? Det verkar ju helt sjukt att vi ska köra med sämre hojar än de andra i samma klass??
Som jag har tolkat det kommer de som är under 27 år att tvingas köra enligt Superstock-reglementet, som tex inte tillåter quickshifter, oavsett om de har tänkt köra någon EM-tävling eller inte.
Svemo kommer att gå ut med info på www.svemo.se om ca 1 vecka.
 

Preppen

Vill men kan inte
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
Gixxer 750 -07, 1098S
kan någon rätta mig om jag fattat fel!
Måste vi som är under 27 år gamla köra enligt Em reglerna? Eller hur funkar det? Om man inte vill köra EM, ska vi ändå bli tvingade att köra enligt EM reglerna? Det verkar ju helt sjukt att vi ska köra med sämre hojar än de andra i samma klass??

Som jag har tolkat det får man köra superbike om man är under 24.
För det är väl 16-24 och inte 16-27 år.
Om man inte får det är det bara ett sätt för Svemo att tvinga fram deltagare i en klass få vill köra.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
17år var det väl senast för att få köra 1000cc i SM? Eller man ska kanske kunna få köra som 16-åring nu om man tar bort QS och vissa tillbehör som andra får lov att använda?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Detta gäller enbart SM eller? För isåfall vid varje tillfälle det går ihop med SO så "gör det inget"... SM är ju ett påhak på SO känns det som nuförtiden. Kan lika gärna lägga ihop serierna istället o ge Mike mer budget från Svemo-kassan.
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
fint planerat av svemo som vanligt.verkar helt sjukt att alla ska ha olika hojar i samma klass.vilken färg är din hoj?-svart:ja då får du ha helsystem.:tummenupp

åhh,din är gul din hoj,lyckost 115 db istället för 65 som nya normen blev för att min är röd....

är det för att gamla gubbar i svemo styrelse fortfarande ska kunna ha en chans tro:D

som swedie sa,slå ihop so och sm och sätt samma reglemente på de.
passa på och gör 600 stk till samma så slipper man nog många frågetecken i framtiden...
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Undrar varför svensk roadracing inte växer som den borde :va
Det är ju så tydliga och enkla regler.

Hejja hejja svemo
 

Andy15

Full gas
Gick med
16 Sep 2007
Ort
Blentarp
Hoj
Honda CBR 600RR 06
Tror det är svårt att komma med ett reglement tidigare då UEM och Dorna sitter på det till början på November
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Tror det är svårt att komma med ett reglement tidigare då UEM och Dorna sitter på det till början på November

DORNA är ett företag som sköter marknadsföringen för en del olika motorsporter och äger bl.a tv-rättigheterna för MotoGP. Dom har inte så mycket med att göra med att skriva dom tekniska reglementen. Inte deras jobb.

Du tänker nog på FIM och sen under dom ligger UEM (för Europa) som dom som gör reglerna.
 

Andy15

Full gas
Gick med
16 Sep 2007
Ort
Blentarp
Hoj
Honda CBR 600RR 06
Det är nog så att det är Dorna som har pengarna så då rättar sig FIM och UEM efter vad dom vill ha så är tyvärr livet
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är nog så att det är Dorna som har pengarna så då rättar sig FIM och UEM efter vad dom vill ha så är tyvärr livet
Inte när det gäller reglementen.
Det är FIM samt MSMA som diskuterar och skriver reglementena för GP-klasserna. WSBK sköts av FSG och FIM. Sedan kommer som sagt UEM för Europa och Svemo för Sverige och där försöker man rätta sig efter internationella regler i så stor utsträckning som möjligt.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Som det sas på mötet i Karlskoga så var det väl så här:

Det skulle vara samma reglemente i NSB/PROSB/SBC i 2008 som det var 2007, alltså vårat ihopkok/mellanting mellan SuperStock och Superbike a'la IDM.

Men sen var ju tillägget att dom som ville vara med och tävla om platser i EM finalen, och som uppfyllde kraven för att få köra EM (Max 24 år osv) skulle köra enligt UEM's Superstock reglemente, och prisbedömas separat...

Eftersom det dock bara är vinnaren (eller var det topp3, minns inte) i SO som fick plats i EM finalen, så borde det inte finnan nån anledning för någon att köra enligt Superstock reglementet i t.ex SBC

Det var så jag förstod det...

Alltså, som svar på frågan Björn, så kan vi gamla gubbar köra vidare som vanligt och sen sitta på läktaren och titta på när smågrabbarna kör EM'et på "Åsen". :tummenupp
 
Last edited:

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Som det sas på mötet i Karlskoga så var det väl så här:

Det skulle vara samma reglemente i NSB/PROSB/SBC i 2008 som det var 2007, alltså vårat ihopkok/mellanting mellan SuperStock och Superbike a'la IDM.

Men sen var ju tillägget att dom som ville vara med och tävla om platser i EM finalen, och som uppfyllde kraven för att få köra EM (Max 24 år osv) skulle köra enligt UEM's Superstock reglemente, och prisbedömas separat...

Eftersom det dock bara är vinnaren (eller var det topp3, minns inte) i SO som fick plats i EM finalen, så borde det inte finnan nån anledning för någon att köra enligt Superstock reglementet i t.ex SBC

Det var så jag förstod det...

Alltså, som svar på frågan Björn, så kan vi gamla gubbar köra vidare som vanligt och sen sitta på läktaren och titta på när smågrabbarna kör EM'et på "Åsen". :tummenupp


Se där ja. Skönt med ett riktigt svar. Det där låter ju vettigt så jag väljer att tro på det :)
 

sandstream

Guest
Så här ser texten i nya reglementet ut:

Nordic Superbike/Superbike Challenge.
Inga förändringar. De förare som ämnar köra EM får tillse att deras mc följer FIM/UEM Superstock 1000 reglemente vid eventuell utlandsstart.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Så här ser texten i nya reglementet ut:

Nordic Superbike/Superbike Challenge.
Inga förändringar. De förare som ämnar köra EM får tillse att deras mc följer FIM/UEM Superstock 1000 reglemente vid eventuell utlandsstart.

VARGEN KOMMER.. ;)

Skönt iaf...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top