Ännu en blocket-undran..

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Hej mina vänner!
Nu måste jag få hjälp att förstå! Har satt ut en annons på blocket, en möbel. Har nu, som så många gånger förut fått frågan -"Hej finns den kvar?" Efter att jag svarat "ja" hör man inget mer! Får mig att undra:
#1. Var det fel svar, eller förväntade sig den som tog sig tid att ställa frågan nåt annat svar?

#2. Är det vanligt att folk på blocket betalar för att annonsera en vara som inte finns kvar? Vad skulle då syftet vara, klart man tar bort en annons om man sålt den?

#3. Ställer man frågan om den finns kvar bara för att kolla om man är hemma eller är det nåt annat finurligt sätt att förbereda en kriminell handling som jag ännu inte kunnat fundera ut?

#4. Brukar dessa varelser ringa till tex ica och fråga om -"har ni mjölk?", får ett ja och sen inte gör nåt mer?

Hjälp mig, vad är syftet?!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
  1. De har antagligen spanat runt på en driva möbler och helt sonika köpt någon annan, eller slutat vara intresserade. Många handlar i affekt. Med några minuters fundering så ångrar de sig.
  2. Det förekommer nog att folk lagt ut en annons, fått varan såld och sedan inte orkat ta bort annonsen. Jag menar, mängden med annonser som använt "lånad email" talar ju för en stor mängd som inte orkar bry sig.
  3. Då ringer man nog snarare.
  4. Antagligen inte, men det har säkert förekommit. :hihi

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Som ett lite mer löst hållet svar på specifika frågor med nr 1, 2, 3, & 4;
- Folk i allmänhet är bra djävla dumma i huvudet.
Om du hela tiden förutsätter detta - tills motsatsen är bevisad - kommer du att ha ett mycket smidigare liv...

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Blocket är det näst största sociala experimentet, efter tvättstugan.
Jag förväntar mig aldrig några vettiga svar, eller seriösa svar på mina egna annonser.
Försökte köpa en vara häromdagen, i annonsen stod det vit, på bilden var den svart.
Skrev: "hej, är det varan på bilden?"
- "Ja"
- "Då är den alltså svart?"
- "Ja"
- "Men i annonsen står det vit."
- "Ja"

Gav upp.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
1. För att folk är dåliga på att plocka bort Blocket annonser på varor de redan sålt och för att det är ett försök till att starta en konversation..?
2. Folk är lata och orkar inte ta bort den, har inte reggat annonsen via sin egen mail och har inte borttagningslänk, vet inte hur man tar bort en annons, osv.
3. Troligtvis inte. Den tanken känns som att någon tänkt lite för mycket kring varför folk inleder med frasen "finns den kvar"
4. Nej, de går till ICA och frågar personalen i mejeriavdelningen vart mjölken står och går sedan ut, utan att köpa nått :D

MR Z

Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Nu har jag precis sålt skrället! Jag till och med prutade en 50-lapp åt den vänliga människan som ringde, kom hit och köpte. Utan krångel! Känns nästan lite unikt i sammanhanget!
Så vad bör jag göra nu? Kanske ska ha kvar annonsen ett tag. Tänk när nästa frågar om den finns kvar, då kan jag svara nej och sen se vad som händer! Eller om jag skulle ångra mig så kan jag ju köpa en ny likadan, och om jag då ångrar mig igen och vill sälja den nya, då har jag ju annonsen ute färdig och klar. Jag får klura lite på det här!

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Angående Nr 4, ja jag kan säga från förstahandserfarenhet att det gör folk på fullaste allvar.
Annars vet jag inte, men har en smygande aning om att folk kanske inte har alla kanoter i indianen, och inte helt otippat har alldeles för mycket ensamtid...

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Detta med att vissa har alldeles för mycket ensamtid är nog lösningen på spåret.
En sak jag ibland funderar på i samband med blocketannonser är skambuden.

Jag hatar dem och har bytt taktik... jag svarar JA när jag får dem.
Lägger ut en bil på annons, i det lägre skiktet gällande pris för motsvarande bil, mil och modell osv.
Om andra kostar 100-140 så lägger jag ut min för 110 kanske.
Och då får man bud på 45.

De skriver inget annat, inte ens hej.... bara 45.
Hm...

Då svarar jag numer JA!
När kan vi göra upp affären, var träffas vi, betalar du kontant... osv...

Men i max 10% av fallen får jag ens svar.

Jag fattar liksom inte.

MR Z

Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Jag fattar inte heller!
Här på forumet blev jag varse för nåt år sedan att det flourerade sk robotar. Såna där maskiner som postar inlägg automatiskt, för att som jag fattar det få igång en diskussion och på så sätt hålla forumet mer levande. Håller blocket på med såna robotar? Det kan ju förklara dessa eviga finns-den-kvar-frågor och skambud utan någon som helst substans. Eller så är det bara så att det finns en hel del idioter på blocket!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En person som jag inte känner själv (utan bara dennes kollegor) brukade på den tiden det var annonsbilaga i tidningen på onsdagar brukade ägna en halvdag (arbetstid) åt att ringa runt på annonser på allt mellan traktorer, bilar, bastuaggregat, oljepannor och vävstolar.

Personen i fråga köpte aldrig någonting, lämnade inga bud, lämnade inte telefonnummer osv, utan ville bara ringa och surra.

När sedan en på arbetsplatsen skulle sälja en bil så ringde han även på den för att han inte kände igen numret.

Bilen blev inte såld utan skulle annonseras ut igen, varpå killen la till i annonsen "XXX XXX behöver inte ringa på annonsen" sedan blev det en grej bland alla på den arbetsplatsen att skriva så, och det spred sig även till andra boendes på samma ort....

En sån måste ju ha fullt upp nu med blocket och andra annonssidor där det hela tiden kommer ut nya annonser.

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Det är väl inget konstigt med det egentligen?
Man kanske är ute efter en grej och så mailar man flera olika. Köper en av dom, och då är de övriga inte längre intressanta.
Typ som att fråga efter offerter, man köper ju inte alla grejer/ anlitar alla hantverkare osv...

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Tycker folk som köper billiga grejor är alldeles onödigt rädd för fraktkostnader.
Dom står hellre på tomgång någonstans i en timma och väntar på att en förbipasserande släkting ska komma förbi istället för att lägga 50 spänn på att få hem det i brevlådan dagen efter.
Stället dom möter upp på behöver nödvändigtvis inte vara mindre än 2 mils omväg från deras vanliga rutt.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ehrm. Jag sålde några barnskridskor häromveckan. Ville bara bli av med dom istället för att kasta så satte priset till 50 pix.

Flera ringde och skulle pruta på ett redan tokbra pris. Asså..... 50 kronor, är det ens något att pruta på?
Några skulle strula, dök inte upp, läste inte annonsen osv. Typ ville köpa de blåa skridskorna fast de i min annons var vita.

Till sist var den nån morsa som köpte dom och drog över 50 pix till mig via Swish. I nästa mening ville hon att jag skulle komma med dom till hennes kontor i City :huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Håller på att sälja av lite gammalt jox via Blocket just nu.
Intressant. Men nästa gång blir det nog återbruksrummet vid tippen istället.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA