Ännu en däckstråd! Dock en specifik sådan.

Michey

VetInteVadJagSkaSkrivaHär
Gick med
21 May 2006
Hoj
Nån gammal skräphög..
Hej Proffs!

Tjöpte mig en s1000rr i våras som jag avverkat ca 300 mil på.
100 i väldigt lugn inkörning, 100 varierade landsvägsmil och ca 100 mil på bana.

Nu till min fråga dock, det sitter ContiAttack Sport original på bettan, och backdäcket är redan slut.. efter 300 mil?!
Detta känns ju rätt kasst så jag funderar på att testa ett annat backdäck, närmare bestämt Michelin Power Pure E.

Är det någon idé att bara köpa ett nytt bakdäck eftersom framdäcket är hur fint som helst?

Prisklassen är densamma så jag inbillar mig att dom borde ha ganska lika arbetsområden vad det gäller temperatur?

Kan det vara något fel på däcket eftersom det tog slut på 300 mil?

Skita helt i Michelin och tjöpa ett ContiAttack Sport 2 istället?

Låt höra edera åsikter.
Mvh.

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Jag tycker 300mil låter helt normalt på en literklubba. Jag snittar 257mil på gatdäck enligt kalkylatorn.

Michey

Gick med
21 May 2006
Hoj
Nån gammal skräphög..
Jag tycker 300mil låter helt normalt på en literklubba. Jag snittar 257mil på gatdäck enligt kalkylatorn.

Ah okej, på mina tidigare kärror så har sulorna (Oftast, Pilot Power 2CT ) haft en livslängd på ca 600+ mil ialf. Dock inte mycket bankörning då ifs..

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Sportsmart. Det har klart bäst slitstyrka av de roligare sportdäcken - och det fungerar mycket bra på bana.

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
Kawa Zx10r -04
Conti är väl kända för att hålla länge vad jag kommer ihåg.

Kört med fel däckstryck på bana (för dig och din körstil) som slitit onormalt hårt kanske?
Är det slut på sidorna eller mitt på oxå?

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Testar nu Michelin Pilot Road 3, imponerande i vått / håller vettigt på gata .... lutar åt fler mil än tidigare däck.
Har även kört i kurs på dem i Snabb steg4 i 18-20 plusgrader & det fungerar vettigt.
Regnegenskaperna på Pilotroad 3 är helt sjukt bra.
Så denna sommaren är det mycket Pilotroad 3 på min hoj.

Mitt val är om man inte ska ligga & plöja varvtider på bana är enkelt.

I övrigt kör jag på mönstrade slicks medium.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Läs senaste Motorrad, där testar de både Conti Sportattack och Sportsmart mfl. Ett av de bättre testerna jag sett faktist som svarar på både hur däcken fungerar i vått, på bana, slitagemässigt efter 400 mil samt hur mycket egenskaper däcken har kvar efter 400 mil.
Sportsmart är i topp när det gäller att hålla länge och i topp när det gäller att prestera på bana. Däcket bör dock få upp lite värme innan du lägger ned som bäst. (ett råd på förekommen anledning....)

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
250 mil / däck :confused: Dessutom på gata :gnissla
Sportsmart is tha shit!
Kommer nog kunna klämma mina på runt 1.000 mil, lite bana men övervägande gata.

Michey

Gick med
21 May 2006
Hoj
Nån gammal skräphög..
Passar på att tacka Tom på hojdäck.se för lysande rådgivning och service!
Klipper ett Sportsmart.

Racingberoende
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
BMW S1000RR-20, Honda VFR800-17
Sportsmart helt slut efter 370 mil inkl. 3 bankvällar på Falkenberg.

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
200 blandade mil och 100 banmil låterganska bra, men tror att Dunlop sportsmart är däcket för dig.
Riktigt bra livslängd.

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Vet att alla säjer att Sportsmart är ett kanondäck med tanke på däckslitage. Jag lyckas dock alltid elda upp de alldeles för fort (tycker jag).
Detta däcket har rullar 28mil (2 dagar på Kinnekulle) och är redan i princip nere på slitagemarkeringen på högersidan. Jag kör en RSV mille och harvar runt i snabba gatgruppen på ca 1,05-1,06 (dvs inte direkt snabbt). Slitaget ser ju fint ut, men såhär mycket borde det väl inte slita? Körde på BT003RS förut (på en superduke) och de höll faktiskt bättre.
Kör 1,9-2,0 däcktryck bak, men utan däckvärmare.
Sportsmart 28 mil.JPG

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Vet att alla säjer att Sportsmart är ett kanondäck med tanke på däckslitage. Jag lyckas dock alltid elda upp de alldeles för fort (tycker jag).
Detta däcket har rullar 28mil (2 dagar på Kinnekulle) och är redan i princip nere på slitagemarkeringen på högersidan. Jag kör en RSV mille och harvar runt i snabba gatgruppen på ca 1,05-1,06 (dvs inte direkt snabbt). Slitaget ser ju fint ut, men såhär mycket borde det väl inte slita? Körde på BT003RS förut (på en superduke) och de höll faktiskt bättre.
Kör 1,9-2,0 däcktryck bak, men utan däckvärmare.
View attachment 366588

Det är väl en bra bit kvar till slitagemarkeringen på det där däcket... eller är det något jag missar i bilden?

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Det är 1,5mm kvar till markeringen (Mindre än 2,5 mm totalt).
Vet att det inte är slut ännu, men hade väl hoppats få ut i alla fall 100 mil ur däcket. Verkar dock som att jag får ut max 60 mil ur detta, vilket är mindre än med BT003RS.
Är annars nöjd med däcken, men hade hoppats på lite mer mil med dessa bara.

Kanske får satsa på däckvärmare helt enkelt.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC