Ännu en importfråga...

GST Spyder

biker to be
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Väsby
Hoj
cbr600 el gsxr600/750blivande
Har tänkt om lite och har nu bestämt mig för en rf900r. Varför jag valt den tar jag en annan gång men till frågan:
Det finns bra mycket bättre priser på just den hojen i tyskland och man får nyare årsmodell med mindre mil än här hemma. Har kontakter som kan skaffa en ärlig,fräsch cykel till bra pris ,men jag undrar om det skulle bli problem at ta hem en sådan på något sätt? Besiktning? Avgifter?Ommbyggnation?Pappersarbete?Tänkte mig en 96-97.Har sett de allmänna frågorna om importmen jag tänkte mer om det skiljer sig mellan modeller med eller ej? Den finns ju redan i Sverige så det borde ju inte vara något problem eller?
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
GST Spyder skrev:
Den finns ju redan i Sverige så det borde ju inte vara något problem eller?

Ar hojen registrerad och besiktigad i Tyskland sa blir den det i Sverige ocksa.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Det skall inte vara några som helst problem med den hojen.

det enda man skall tänka på, är vad det står för kw antal i det tyska "breifet"

för jag vet att svensk bilprovning kan ställa till med problem om den är strypt.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Effekt i "briefet"

Så är det!
Står det i tyska pappren att den är "strypt" så räcker inte det för SBP.
Två alternativ erbjuds:
- Intyg från Generalagenten i Sverige på hur strypningen är tekniskt är beskaffad,
och att just den hojen,det chassinummret, är utrustad med den strypningen.
- Alternativt registreringsbesiktiga om den med orginaleffekten, vilket också
kräver ett motsvarande intyg från Generalagenten!
Vilket är Fullständigt befängt!
Sverige liksom Tyskland ingår i EU och omfattas av det regelverket som finns, ändå
kräver SBP intyg på att Tyskarna har gjort rätt!
KentW
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Tänk även på att hojen bör vara så nära orginal som möjligt.
Om du inte kan låna orginal delar till hojen i Sverige så som ljuddämpare, kåpor mm.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
TooL skrev:
Tänk även på att hojen bör vara så nära orginal som möjligt.
Om du inte kan låna orginal delar till hojen i Sverige så som ljuddämpare, kåpor mm.

jag skaffade en annan dämpare än min kolfiber när jag typ bes. min (tyskimport)

men det behövde jag inte göra sa bes. gubben.. enligt honom e den regeln borta, men man vet aldrig vad det e för grinig jävel som jobbar när man ska in på bilprovningen
 

GST Spyder

biker to be
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Väsby
Hoj
cbr600 el gsxr600/750blivande
Ok men hojen är reggad med full effekt i tyskland..så då blir det ju inget problem då att regga den här heller med det?
Om den är strypt där så är det intyg från Tuv eller Suzuki jag skall ha?
Orginaldelar går alltid att ordna på något sätt*skratt*

Hittar ju inte en rf här hemma unde 4500-5000 mil typ :-(
 

RedTop

Se sei incerto, tieni aperto !
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Strax norr om Rimini
Hoj
Bimota DB2
Stämmer inte!

Kent W skrev:
Så är det!
Står det i tyska pappren att den är "strypt" så räcker inte det för SBP.
Två alternativ erbjuds:
- Intyg från Generalagenten i Sverige på hur strypningen är tekniskt är beskaffad,
och att just den hojen,det chassinummret, är utrustad med den strypningen.
- Alternativt registreringsbesiktiga om den med orginaleffekten, vilket också
kräver ett motsvarande intyg från Generalagenten!
Vilket är Fullständigt befängt!
Sverige liksom Tyskland ingår i EU och omfattas av det regelverket som finns, ändå
kräver SBP intyg på att Tyskarna har gjort rätt!
KentW

Stämmer inte med mina erfarenheter! Jag har importerat en strypt Ducati Monster 600 och det var inga problem att regbesiktiga den som strypt till 25kW utan några extra intyg förutom tyska registreringsbeviset (Fahrzeugbrief). Däremot var det helt omöjligt att regbesiktiga den som ostrypt!

Det beskedet jag fick från Bilprovningen var att det går bara att regga den i det utförande som står i Fahrzeugbreif. Om jag ville ha den registrerad som ostrypt i Sverige fick jag först regga den som strypt, rulla ut den ur besiktningshallen och in i igen och göra en ny registreringsbesiktning för 1800 kr till!

Tänk också på att om du importerar en hoj så måste den vara i originalutförande! T ex en motard-ombyggd off-road går inte att regga in i Sverige.
Det finns ett omskrivet fall om en kille som importerat en äldre Kawa 900 med motorn utbytt till en 1000 cm3, där det är inskrivet i Fahrzeugbrief. Han har drivit fallet långt och det är helt kört. Enda alternativet är att åka tillbaka med hojen till Tyskland och sälja den där.

/RedTop
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
RedTop skrev:
Stämmer inte med mina erfarenheter! Jag har importerat en strypt Ducati Monster 600 och det var inga problem att regbesiktiga den som strypt till 25kW utan några extra intyg förutom tyska registreringsbeviset (Fahrzeugbrief). Däremot var det helt omöjligt att regbesiktiga den som ostrypt!

Jag har precis reggat in en BMW F650GS -02, som importerats som 25kw från
Tyskland, den omfattas av EU's sk. "Helfordonsgodkännande" vilket betyder
att TILLVERKAREN sätter upp en "Ram" med varianter som dom sen typbesiktigar,
detta ska sen gälla inom HELA EU.

Den här modellen importeras också av BMW Sverige som 25kw, men TROTS det
så måste jag ordna ett intyg från generalagenten om att:

- Strypningen är enl. BMW's artikelnummer:...osv.
- Strypningen är utförd på Mc med chassinummer:....osv.
- Att strypningen är GODKÄND enligt "Helfordonsgodkännandet" med EECnr....osv.

BMW var mycket hjälpsamma med att utfärda det här intyget...kostnadsfritt dessutom!
Och som "han" hos BMW sa: "Det är helt otroligt att dom(SBP) inte slutar med sina
dumheter, allt det här har ju gjorts i Tyskland redan.
Vi har skrivit massor av liknande intyg som egentligen bara intygar det som redan intygats av BMW i Tyskland."

SBP försöker på alla sätt att "behålla" särbestämmelser som inte har stöd i EU's regelverk.

KentW
 
Last edited:

GST Spyder

biker to be
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Väsby
Hoj
cbr600 el gsxr600/750blivande
Ok...låter lite snårigt. Fattar inte att de skall hålla på och trixa så mycket då det är nu bestämt att samma regler skall gälla inom EU. Tog bilen från USA och det var lite tjafs där med men det gällde ju tredje land så det kan jag köpa men ...
Jaja..får se vad det kan tänkas bli då.Har hittat en 97 med 2900 mil på mätaren som verkar väldigt fint skick på så måst ekolla upp exakt vad som finns på den. Om den nu är spik orginal på alla sägg..dvs inga utbytta delar, ostrypt med mera...DÅ skall det alltså bara vara att ta in den då eller har jag missat något i alla fall?
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
att det ska vara svårt att importregga en strypt hoj tycker jag låter udda.
jag kom inglidandes på bilprovningen med strypt hoj och hade med mig farzeugbrief där det stog att den var strypt medelst brickor på trottlarna.
efter att dom rånat mig på 2020,- sa dom att skylten kommer i posten inom en vecka, inget problem altså.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top