Ännu en PC tråd

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Åbo
Hoj
ingen...
Jag är i kvalet och valet om jag skall beställa PC commander + bänkning eller inte.
Min setup ser ut såhär:
Yamaha FZ6-N S2
2x Devil slipon
Borttagen kat
KN luftfilter

Avgasknallar kommer ibland när jag drar från fullgas till ingen gas.
Körningen består av ett par bankörningar inkommande sommar och mellanhård vardagligkörning.
Extra hästar är jag inte ute efter. Enbart välmående av motorn.

Skall jag satsa på PC och bänkning för 4k eller är det bortkastade pengar?
Borde jag först kolla ifall tändstfiten ser vita ut?

Hur hade ni gjort?:confused:

//Johan
 

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
Kanske kan använda vanligt luftfilter som inte ökar flödet istället för KN?
Så slipper du lägga ut pengarna och inte heller oroa dig nåt särskilt för att den går snålt menar jag.
Får du allt för 4000:-? Det låter billigt och då kanske det kan vara värt det.
Min förra hoj lämnade jag för mappning och skillnaden var nog inte direkt märkbar och meken (som är erfaren) sa inget om att den gick snålt innan.

I slutändan när du säljer tror jag inte du får igen pengarna.

Har aldrig hört om en motor som havererat pga slipon.
Andra som vet bättre får gärna rätta mig.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
På FZ6 kan du grovjustera sprutet själv gemom menyer du
du får upp i displayen.

Finns beskrivet på div FZ forum o kanske oxå i FZ tråden här på Sporthoj!
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
För välmånde av motorn? Hur menar du då? Är du rädd att motorn ska skära ihopp eller liknande?
I så fall behöver du inte oroa dig... Jag tycker att det är bortkastade pengar, skulle heldre köpa ny hjälm eller nåt ist.
 

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Åbo
Hoj
ingen...
För välmånde av motorn? Hur menar du då? Är du rädd att motorn ska skära ihopp eller liknande?
I så fall behöver du inte oroa dig... Jag tycker att det är bortkastade pengar, skulle heldre köpa ny hjälm eller nåt ist.

Kanske inte skära ihop men ett betydligt större slitage jo eftersom den går lite snålt. Det är typ enda orsaken till ingreppet, ja och kanske att den går lite smidigare när man krypkör.

På FZ6 kan du grovjustera sprutet själv gemom menyer du
du får upp i displayen.

Finns beskrivet på div FZ forum o kanske oxå i FZ tråden här på Sporthoj!

Vet att man kan göra det på gamla modellen men fick höra av en Yamaha handlare att det inte går på de nyare modellen S2.
 
Last edited:

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Jag skulle köra PC + bänk, det är inte bara effekt, du får en morot som går bättre och i dom flesta fall billigare, du gör inte av med lika mycke stift heller=)

RC: Ibland kan du få jävligt bra priser om du köper pc och bänkar hojen på samma ställe/tidpunkt..
 

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Åbo
Hoj
ingen...
Jag skulle köra PC + bänk, det är inte bara effekt, du får en morot som går bättre och i dom flesta fall billigare, du gör inte av med lika mycke stift heller=)

RC: Ibland kan du få jävligt bra priser om du köper pc och bänkar hojen på samma ställe/tidpunkt..

Men tror du att det hjälper mot typ motorras eller slitage?

Vill int slänga ut 4k så att den "går bättre". Anser att det går tillräckligt bra och smidigt.
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Men tror du att det hjälper mot typ motorras eller slitage?

Vill int slänga ut 4k så att den "går bättre". Anser att det går tillräckligt bra och smidigt.

Nu när du kör med hojen så går den säkert lite snålt, du har öppnat så den får mer luft och öppnat systemet så du får ur mer avgaser, då är nog inte dina A/F värden helt okej.
Jag vet att det går att justera en del hojars org, ECU, om det går att göra på din så är det klart ett alternativ, men justera ska du göra.
Om hojen går för snålt så går den sämmre och beroende på hur snålt den går så kommer den bli sämmre i motorn, i värsta fall bränner du hål i en kolv..

Ta hojen till en bänk och kör den så du får veta hur snålt den går i allafall, sen kan du ju bestämma dig ut efter det, och killlarna på verkstan kan väl berätta om det går att justera org.ECU:n och vad det skulle kosta..

Sen är väl "bättre" ett relativt utryck, alla hojar går bra helt orginal... men vill du bara att den ska låta lite fränare så tycker jag att du petar tillbaka org luftfilter och kat och kör med ett slipon/bolton, då får du bättre ljud och bättre A/F värden..
 

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Åbo
Hoj
ingen...
Tack för dina kommentarer!
Det lutar mot att jag sätter tillbaka katalysatorn och original luftfiltrer, tror inte jag känner nån effektminskning på grund av det. Så sparar jag mina 4k och sätter det på en ny kamera iställe.

//Johan
 

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha R1
Hej
Det jag kan rekomender om man inte vill gå hela vägen med en PC och bänkkörning är att man sätter dit en änklare variant av PC.
Innan jag får på hopp av andra för att jag sälje såda produkt så finns det andra märken att köpa och jag säger inte att min är bäst men de olika funkar på samma vis.
Det jag menar med enklare PC är en box som där du lurarar ECUn att ge fetare eller magrare blandning. Du ställer den med ett litet vred på boxen du behöver inte bänk köra hojen utan du provar dig fram till du har den bästa gas responsen.

Vill du ha en ut förligare beskrivning så PM mig

Tack för dina kommentarer!
Det lutar mot att jag sätter tillbaka katalysatorn och original luftfiltrer, tror inte jag känner nån effektminskning på grund av det. Så sparar jag mina 4k och sätter det på en ny kamera iställe.

//Johan
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top