Gabor skrev:
för att inte tala om makteliten i samhället, alla dessa miljonbåtar mm.
Antingen missuppfattade jag ditt inlägg, eller så har du fördomar mot de med stora fina båtar, är det nån som skulle va för regler på sjön är det väll dom, har man en stor båt inser man att det är rätt vettigt att ha gått skepparexsamen osv. Det är över lag dom som kan köra båt, har stor erfarenhet, kan reglerna osv. Normalt folk köper inte största lyxkryssaren direkt....
Idag finns det ju en gräns på 12*4 meter, över det så måste man ha skepparexsamen. Många med flybridgebåtar tar skepparexsamen även om båten är lite mindre, helt enkelt för att det underlättar så mycket för en själv när man är ute.
Både jag och far min har lästtill skärgårdskeppare, det har underlättat mycket när vi varit ute...
EDIT, där imot tycker jag det låter fel att man ska behöva nått körkort för att åka lite vattenskidor efter sin vattenskidsbåt, är man över 18 har man tillräckligt förstånd - sååå svårt är det inte att köra båt. Är man under 18 kommer ändå inte ens föräldrar släppa ut en på sjön om dom vet att man inte behärskar det fullt ut, vet själv hur det är, jag va rätt liten när jag fick ge mig ut i båten med kompisarna själv första gången, men det va inga problem, hade kört så mycket båt med far min...
Sammanfattningsvis så tycker jag att regler mot nått som inte är ett problem är onödigt