*Äntligen* Båtkörkort.

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
Finns väldigt mycket idioter med båtar som skulle behöva gå en kurs innan de ger sig ut på sjön. Så länge det inte kostar allt för mycket så tycker jag det känns bra med körkort.
Bara de lär ut lite grundvett så det inte blir någon fjantig och dyr "uppkörning".

Sen diskuterades det om det bara ska gälla båtar över en viss storlek. känns ganska svårt att sätta en gräns. Finns stora snipor som inte skulle kunna skada en fluga, sen små snabba båtar som ingen kan köra ordentligt..
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Slurken skrev:
Sen diskuterades det om det bara ska gälla båtar över en viss storlek. känns ganska svårt att sätta en gräns. Finns stora snipor som inte skulle kunna skada en fluga, sen små snabba båtar som ingen kan köra ordentligt..
Det bör väl bli en bedömning mellan storlek på båt mot storlek på motor.
 

Gabor

Guest
Ta alla, kanoter också... :tummenupp . klart vi ska ha register å avgifter. Ska vi ha på mc, bil, moppe, ska båtägare åxå betala vad det kostar i skattemedel att hålla skärgården och båtleder, mm i skick.
 

robbandalal

Starta! Ditt j***a motorcykelh*****e!!
Gick med
15 Oct 2003
Ort
uddevalla
Hoj
Harley custom 110"
tror det kommer bli ett jävla liv om det här, kan bara tänka mej hur det det låter ute i skärgården nu när dom gamla stofilerna måste skaffa körkort för att åka ut och fiska lite på söndagsmorgnarna. :mad:
 

Gabor

Guest
robbandalal skrev:
tror det kommer bli ett jävla liv om det här, kan bara tänka mej hur det det låter ute i skärgården nu när dom gamla stofilerna måste skaffa körkort för att åka ut och fiska lite på söndagsmorgnarna. :mad:

för att inte tala om makteliten i samhället, alla dessa miljonbåtar mm.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Sjön har ju hittills varit ett tämligen oreglerat område. Klart att det varit som en böld i röven på Han Som Bestämmer. Frihet är ett fult ord i vissa kretsar.

Å andra sidan kommer man inte ifrån att skärgårdarna är fulla av dårar numera som riskerar både sin egen och andras hälsa av ren okunnighet.

Nån som vet om gamla förarintyg etc. kommer att accepteras?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Kan hålla med om att det behövs nån form av reglering på sjön.. som det är idag kan ju vem som helst ge sig ut i en stor snabb båt utan att veta ett skit om reglerna på sjön..
 

FreddaGädda

Guest
Jag skulle behöva båtkörkort. Kan inte navigera för fem öre men ger mig ändå ut med farsans alltför snabba båt :tummenupp
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
robbandalal skrev:
tror det kommer bli ett jävla liv om det här, kan bara tänka mej hur det det låter ute i skärgården nu när dom gamla stofilerna måste skaffa körkort för att åka ut och fiska lite på söndagsmorgnarna. :mad:

Det kanske blir lika som med MC kort. De gamla stofilerna får det på köpet.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Gabor skrev:
Ta alla, kanoter också... :tummenupp . klart vi ska ha register å avgifter. Ska vi ha på mc, bil, moppe, ska båtägare åxå betala vad det kostar i skattemedel att hålla skärgården och båtleder, mm i skick.
Japp, asfaltera alla sjöar & farleder. :tummenupp
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Nån form av förarutbildning borde finnas, nuförtiden är det alldeles för mycket folk som inte har nån aning om vad de gör ute på sjön. Speciellt dedär huliganerna som stör oss seglare :mad:

Blir ju rätt svårt att instifta nån form av körkort som alla båtförare måste ha men varför inte ett krav på att man måste visa upp nån form av kursintyg för att kunna registrera sin båt?
Skenförsäkring av svindyr båt kan ju svida när man hittar dendär sista stenen...
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Gabor skrev:
för att inte tala om makteliten i samhället, alla dessa miljonbåtar mm.
Antingen missuppfattade jag ditt inlägg, eller så har du fördomar mot de med stora fina båtar, är det nån som skulle va för regler på sjön är det väll dom, har man en stor båt inser man att det är rätt vettigt att ha gått skepparexsamen osv. Det är över lag dom som kan köra båt, har stor erfarenhet, kan reglerna osv. Normalt folk köper inte största lyxkryssaren direkt....

Idag finns det ju en gräns på 12*4 meter, över det så måste man ha skepparexsamen. Många med flybridgebåtar tar skepparexsamen även om båten är lite mindre, helt enkelt för att det underlättar så mycket för en själv när man är ute.

Både jag och far min har lästtill skärgårdskeppare, det har underlättat mycket när vi varit ute...


EDIT, där imot tycker jag det låter fel att man ska behöva nått körkort för att åka lite vattenskidor efter sin vattenskidsbåt, är man över 18 har man tillräckligt förstånd - sååå svårt är det inte att köra båt. Är man under 18 kommer ändå inte ens föräldrar släppa ut en på sjön om dom vet att man inte behärskar det fullt ut, vet själv hur det är, jag va rätt liten när jag fick ge mig ut i båten med kompisarna själv första gången, men det va inga problem, hade kört så mycket båt med far min...
Sammanfattningsvis så tycker jag att regler mot nått som inte är ett problem är onödigt :gnissla
 
Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
NSR_Martin skrev:
Sammanfattningsvis så tycker jag att regler mot nått som inte är ett problem är onödigt :gnissla


Nu är ju idiotkörning och onödiga olyckor på sjön ett problem.

Men lugn, bara lugn, det gäller ju båtar som är längre än sju meter, så skärgårdsfiskeriet och vattenskidsåkningen är nog inte så hotat.
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Undrar vad som gäller, alla ska ha Förarbevis, kustskepparn eller nått sånt? annars vad händer med oss som har det :va
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
kajlyl skrev:
Undrar vad som gäller, alla ska ha Förarbevis, kustskepparn eller nått sånt? annars vad händer med oss som har det :va
Ni som har det kommer få känna på piskan. Alldeles för välutbildade för att vistas på skön så det är bäst du håller dig på land nu. :mad:
 

Rutger

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Blå plastraket
Detta med båtkörkort och båtregister handlar ENDAST om två saker:
- De som makten har vill ha mer makt, inte mindre.
- Mer skatteintäkter (snäll benämning, det finns vassare men mer korrekta beskrivningar också)

Det handlar INTE om ökad säkerhet eftersom det finns omfattande lagstiftning inom området. Det gäller bara att använda den lagstiftning som redan finns.
Sjön är inte en laglös zon som många tycks tro.

Det handlar INTE heller om att "göra rätt för sig". Båtlivet är liksom vägtrafiken, egnahemsboendet, mm mm är redan hårt beskattade. Bara att titta på momssatser, drivmedelsskatt, osv.

Att sedan som trådstartaren sitta uppe i Boden(!) och hurra över att nu blir det minsann körkort och register, ja vad skall man säga om sådant?
(Anas avundsjuka och missunnsamhet?)

Svensken borde försvara den frihet som finns istället för att jubla över nya regleringar.

Själv har jag förarbevis och äger/är delägare i ett par mindre motorbåtar så jag har åtminstone viss kunskap på området.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top