Äntligen, del X - Only in Sweden edition

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Äntligen kan man döda utan att dömas - öfver huvud taget!
Bara i Sverige, undrar vad inflyttade amerikaner och irakier tycker om vårat rättssystem - förmodligen är det väldigt avskräckande. :lol

En 60-årig man i Västerås frias från mordförsök, trots att han erkänt att han huggit en kvinna i halsen. Skälet: han trodde att han tagit amfetamin, men drogen var en annan vars effekt han inte kunde förutse.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/friad-fran-mordforsok-trots-erkannande_4079711.svd

Egentligen hade räckt att uppa Only in Sweden-tråden men det här är så dumt att det är värt en ny.

För övrigt trodde jag att man aldrig kunde komma undan om man gjort något på grund av att man var full, ens om det likställs med psykisk störning då brottet begås.

Någon som vet hur man snokar reda på vilken partitillhörighet nämndemännen i specifika domar har? Jag sätter fan en femma på att det är haschande miljöpartister som ligger bakom detta.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Inflyttade amerikaner bör väl inte vara helt främmande för situationen. Over there förefaller ju uppsåtligt dödande - vilket det i och för sig inte var frågan om i detta fall - kunna leda till friande domar i större utsträckning än i Sverige.

Jag kan inte se att den här domen är publicerad ännu, så jag har inte läst den. Det låter ju dock som om grunden för friandet skulle vara patologiskt rus. Det är ovanligt att sådana invändningar från den tilltalade håller sträck, och det förefaller tveksamt om den borde göra det alldenstund den tilltalade frivilligt inmundigat en illegal drog. Förutsättningen torde under alla förhållanden vara, att gärningsmannen inte varit medveten om vad han egentligen fått i sig och inte kunnat förutse den reaktion som blev följden. Den rättsliga grunden är att man skall dömas efter det uppsåt som ligger en till last.

Det finns gott om exempel på fall där den tilltalade frikänts för gärningar som begåtts under inflytande av rus. Gemensamt för dessa fall är att den tilltalade inte haft uppsåt till den berusning som blev följden.

Det är under alla förhållanden en mycket dålig idé att knarka innan man försker döda någon för att ha något att skylla på. Det kommer inte att funka.

Ring tingsrätten angående namnen på nämndemännen. Dessa framgår ju av domen. Domstolen upplyser säkerligen om partitillhörighet. Uppgift därom bör vara allmän handling eftersom det - har jag åtiminstone för mig - är partierna som nominerar nämndemännen.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Har redan diskuterats i en tråd... som stängdes varpå ny öppnades ... som stängdes. Nu verkar trådarna tom ha tagits bort, går inte längre att se att korvis har gjort två svar på mig när jag väljer "visa svar" (nej vi var inte helt överens)

Verkar vara ett kontroversiellt ämne... :glömdet

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Har redan diskuterats i en tråd... som stängdes varpå ny öppnades ... som stängdes. Nu verkar trådarna tom ha tagits bort, går inte längre att se att korvis har gjort två svar på mig när jag väljer "visa svar" (nej vi var inte helt överens)

Verkar vara ett kontroversiellt ämne... :glömdet

Jaha, det låter ju lurigt att det här skulle vara så mycket känsligare än något annat. Det kanske var en medlem som sålde knarket? Jag gissar på RoLLER eller Lartes, de har varit misstänkt frånvarande på sistone. :5sure

Ankan, jag orkar/vill inte ringa, kan man inte goooooooooogla?

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Jaha, det låter ju lurigt att det här skulle vara så mycket känsligare än något annat. Det kanske var en medlem som sålde knarket? Jag gissar på RoLLER eller Lartes, de har varit misstänkt frånvarande på sistone. :5sure

Ankan, jag orkar/vill inte ringa, kan man inte goooooooooogla?

:lol Nu stängs snart den här tråden också.

Du får nog anstränga dig lite om du vill veta.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det snälla svenska rättsväsendet fy fan!

Så djävla typiskt daltarsverige. kriminella är det synd om medan man jagar vanligt folk som kör några kilometer för fort på motorväg.

En skötsam person som gör ett litet fel åker dit medan slödder som skär folk med kniv går fria.

fy fan

Försöker man mörda någon med kniv skall man också få ansvara för sina handlingar!

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det snälla svenska rättsväsendet fy fan!

Så djävla typiskt daltarsverige. kriminella är det synd om medan man jagar vanligt folk som kör några kilometer för fort på motorväg.

En skötsam person som gör ett litet fel åker dit medan slödder som skär folk med kniv går fria.

fy fan

Försöker man mörda någon med kniv skall man också få ansvara för sina handlingar!

Hmmm. Det här är som solförmörkelse, det händer sällan, det är inte särskilt spännande egentligen men ändå imponerande.

Markus/korvgubbe-konsensus alltså.

Finns det en uggla i mossen?

uggla.jpg

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hmmm. Det här är som solförmörkelse, det händer sällan, det är inte särskilt spännande egentligen men ändå imponerande.

Markus/korvgubbe-konsensus alltså.

Finns det en uggla i mossen?

Givet vad han skrev i den nedlagda tråden så tror jag du även kan hitta en kaskelot i den mossen....

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år