Äntligen ordning på projjen

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Fick ett glädjande besked ifrån VikingSat i Östersund igår. Projektorn var tillbaka från lagningen i Stockholm och förra ägaren hade redan varit inne och betalat (så nu har jag dragit ett streck över det där, inte bästa affären man gjort men han höll sitt ord iaf till sist) :)

svp320hb.jpg

80" gjorde sig ganska fint i mitt lilla rum. Och jag förstår vad folk har pratat om när det gäller färger. Man får punga ut stora pengar för att få samma bildupplevelse om man instället köpt en ny LCD/LDP. Tycker inte heller avsaknaden av linjedubblare på denna modellen gjorde så farlig verkan med den här skärmstorleken. Visst ser man linjerna om man tittar riktigt riktigt noga, men helhetsintrycket är :tummenupp

Precis vad som behövdes för att pigga upp de sista vintermånaderna :banana

Förresten, nån som vet hur man blir kvitt AKB-linjen?

MikkE

Guest
jag vil också ha!!! det är det enda som saknas till min hemmabio nu..

Min bio lite stökigt i mitt rum på bilderna,, men vadå. jag e kille ju :)

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
t-rex skrev:
Så han kröp till korset tillslut? Bollträ eller argument?
Slapp bollträet som tur var. När han fick allt jag sagt bekräftat av firman så gav han upp tror jag.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
berggren_martin skrev:
Slapp bollträet som tur var. När han fick allt jag sagt bekräftat av firman så gav han upp tror jag.

The system works!!! Grattis. Tittar oxå efter projja nu, blir nog en z1 tror jag.... 10 lök ny!

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Pellert skrev:
Hoppas att du har Eurosport så att du kan kolla på Superbike om en kvart. :) Måste ju nästan bli som att vara där.
Ingen eurosport... försöker undvika TV. Är mer av en filmfantast (fast ibland händer att jag tjuvkikar hos någon polare ;))

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Nice, behöver man inte anlita någon för att installera en CRT? Det är vad jag har hört.. Ska nämnligen köpa en projj snart, lutar åt AE PT 500, lcd då.

Pellert

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
...jupp...en röd.
berggren_martin skrev:
Ingen eurosport... försöker undvika TV. Är mer av en filmfantast (fast ibland händer att jag tjuvkikar hos någon polare ;))
Jo, den är en riktig tidstjuv. Men nu är jag glad att jag har den.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
cRoC skrev:
Nice, behöver man inte anlita någon för att installera en CRT? Det är vad jag har hört.. Ska nämnligen köpa en projj snart, lutar åt AE PT 500, lcd då.
Det går att lära sig fast det tar lite tid. Mer sport lixom :)

Ska du ha samma djup i färgerna och samma svärta som den allra sämsta begagnade budget-CRT så får du vara beredd på att punga ut minst ett hundratal papp i LCD-väg.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Tänkte bara flika in med att om/när ni behöver lampor till projarna så har jag inköpsnetto på dom,jobbade med av-utrustning förut o har kontakterna kvar.Själv har jag en infocus lp 250 o ramspänd duk för tillfället.Mycket tyst o fin.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
ktmjacke skrev:
Tänkte bara flika in med att om/när ni behöver lampor till projarna så har jag inköpsnetto på dom,jobbade med av-utrustning förut o har kontakterna kvar.Själv har jag en infocus lp 250 o ramspänd duk för tillfället.Mycket tyst o fin.
Trevligt :)

Fast jag tror inte det är nån idé att byta tuber i den här, det skulle inte vara värt pengarna. De bygger på analog teknik (ungefär som TV-bildrör) och håller 10-20 tusen timmar beroende på hur högt man har kontrasten och ljusstryrkan inställd. Förhoppningsvis hinner man ha kul med projektorn innan den tiden runnit ut.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
berggren_martin skrev:
Det går att lära sig fast det tar lite tid. Mer sport lixom :)

Ska du ha samma djup i färgerna och samma svärta som den allra sämsta begagnade budget-CRT så får du vara beredd på att punga ut minst ett hundratal papp i LCD-väg.

Vet, men jag vill bara ha en projektor till filmer och jag tycker LCD duger. Vill inte pilla så mkt med en CRT. Exakt vad är det som är svårt med att installera den?
Vad har du för svärta?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
cRoC skrev:
Exakt vad är det som är svårt med att installera den?
Du har ofta en manuell konvergenspanel med ca 50-70 rattar och switchar som ska ställas in för att få perfekt överensstämmalse mellan rött/grönt/blått och rätta proportioner i bilden. Sen ska fokus ställas in manuellt genom att 6 st vingmuttrar lossas och linserna vrids runt på olika sätt. Linsernas vinklar justeras genom att man ploppar in distanser vid fästena. Bildrörens vinklar justeras också in manuellt och här kan det vara riktigt trixigt att komma åt skruvarna... Har du otur nu så är det lika många inställningar till i form av digitala justeringar som sköts från fjärrkontrollen. Sen är det i sig ett projekt att få upp projektorn i taket. Det här är en lätt variant på 35 kg, men de kan väga ända uppåt 150 kg.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
cRoC skrev:
Vad har du för svärta?
Det som ska vara svart blir i princip kolsvart, vilket ger en helt annan kontrastverkan och djupupplevelse. På billiga LCD:er är det ofta grått.

Men sånt här är svårt att förklara. Gå in någon butik som säljer såna här grejer och kolla själv vad du tycker :)

SimonJ

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
ZX-6R
Vad är det för projj du köpt??

Själv har jag kört med en Sony VPH-1271 i 3 år nu. Skulle inte kunna tänka mig att ha nåt annat än CRT i nu läget. Den enda DLP jag sett som jag skulle kunna tänka mig är Marantzen men den kostar ju 120 000:-. Nä, då tar jag hellre min klump på 65kg som jag gav 10 000:- för. :D

Grattis & välkommen till CRT träsket...

SimonJ

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
ZX-6R
Angående svärta på en CRT så fungerar det som så att den helt enkelt inte lyser på dom ställen som skall vara svarta. Det enda som skulle göra att det inte är kolsvart är att du har ljus i rummet som reflekteras på duken.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...