Jo, provade det också, men enda sättet att få kontakt med pluspolen är att demontera pluskabeln helt och då tappar ju experimentet lite sitt syfte.Och det där med att få kontakt med klämmorna på startkablarna är alltid skoj, men den negativa kan du koppla på nån ren metall på hojen, och bara böka med pluspolen på batteriet.
To be continued.Nu har jag iaf satt bilen på laddning, så får vi se om jag mår bättre sen...
Ingen av batterityperna gillar att man laddar ur dem till 0 V.Ja, har också misstänkt att elektroniken drar ur batteriet en del. Gissar att ett litiumbatteri är mycket bättre i det avseendet då det inte är lika känsligt för urladdning, dvs urladdningen kommer ju ske ändå (om man inte kopplar loss batteriet), men batteriet går iaf inte sönder pga det.
Gick fortfarande startmotorn när den återhämtade sig?...Mätte spänningen under startförsöket. När jag slog på tändningen sjönk spänningen till 11,87 V. Vid startförsöket droppade den sen momentant ner till 9 V. Sen återhämtade den sig efter en stund till 12,3 V...
Ja, ett sånt som jag länkade till tidigare är beställt. Det var iofs inte Yuasa-batteriet som sitter i hojen nu som var urdraget till 0 V utan ett annat reservbatteri som jag testade med.Ingen av batterityperna gillar att man laddar ur dem till 0 V.
Mitt förslag: Byt till ett LiFe-batteri som du kopplar loss under vinteruppehållet, låt bli att underhållsladda det.
Nej, det var efter jag hade slagit av tändningen som den gick tillbaka till 12,3 volt efter ett tag. Elektroniken eller startrelät avbröt ju automatiskt startförsöket och så länge tändningen fortfarande var på låg spänningen på omkring 11,7 V eller nåt sånt.Gick fortfarande startmotorn när den återhämtade sig?
Det kan hända och har hänt mig en gång under min karriär även om det nog är extremt ovanligt.Vad händer om du har kortis i MC-batteriet, kan det då dra ner spänningen i hela elsystemet trots att du kopplar på ett till friskt batteri med startkablarna?
Tycker att det borde kunna bli så att MC-batteriet agerar som ett stort motstånd men är osäker på detta, jag skulle testa med bara bilbatteriet kopplat till startkablar.
Det
Det kan hända och har hänt mig en gång under min karriär även om det nog är extremt ovanligt.
Hojen (R1200S) tvärdog på rakan på kinnekulle ring. Instrument helt döda. Inkoppling av starthjälp från bil drog massor av ström och tände instrumenten men startmotorn gick inte runt. Kopplade loss MC-batteriet och körde på bara startkablar från bilen och då funkade det hur bra som helst. Nytt batteri köptes in och löste problemet.
Dock tror jag inte på det i detta fall eftersom batteriet har en så pass hög tomgångsspänning men det skadar ju inte att testa så länge man inte kopplar bort startkabeln om motorn går igång.
Snyggt!Var tvungen att testa. Efter att jag laddat upp bilens batteri kopplade jag startkablarna direkt till hojens plus- och minuskabel med batteriet bortkopplat (löste även problemet med att få grepp med klämmorna.
Nu startade hojen hur lätt som helst!
Hypotesen således slutgiltigt bekräftad. Nu ska jag bara skruva loss framgaffeln och sen vänta på att nya batteriet levereras.
Tack för förslagen, alla!
Då kan man ju trots att man är Norrbotten kosta på sig att säga att jag tänkte rätt
Kul att det löste sig och att du hittat felet och att du återkopplade.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |