Är DB-killer ett alternativ?

Huggenatr

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2023
Hoj
moped
Har en trimmad crossmoped som jag tycker låter alldeles för mycket. Kan man använda sig utav en DB-killer eller något annat "redskap" för att tysta ner mopeden? Tack på förhand

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Har en trimmad crossmoped som jag tycker låter alldeles för mycket. Kan man använda sig utav en DB-killer eller något annat "redskap" för att tysta ner mopeden? Tack på förhand

"Trimmad crossmoped" tolkar även jag som en tvåtaktare, och då är en "db-killer" inget alternativ. @moddlaren är helt rätt i beskrivningen att ökat mottryck på en trimmad tvåtaktare kan ge problem - allt större problem ju högre trimningsgraden är.

Men, det skall inte väsnas för det!

Förmodligen är ditt avgasrör en expansionskammare som liknar detta:

33359.jpg

Här saknas en ljuddämpare på den smala delen, som skall likna en burk.

Burken skall ha fritt flöde - man skall alltså kunna se rakt igenom den utan några synliga hinder och den skall hålla minst samma innerdiameter som expansionskammarens ändrör.

Burken dämpar ljudet genom att den är packad med ull - ull som inte brinner upp.
Men det gör den ändå, förr eller senare.

Principen kallas omväxlande för absorbtionsljuddämpning och adsorptionsljuddämpning. Den som orkar kan reda ut hur konsonanterna skall fördelas...

"Slutburken" är den som sköter den egentliga ljuddämpningen i ett sådant här system och det finns universal att köpa.

Denna slutljuddämpare måste fästas med avlastande stag i ramen på hojen. Vikten riskerar annars att knäcka din expansionskammare.

Om du redan har en sådan burk på ditt system är det som @Wiseguy säger:
Den måste packas om med ojämna mellanrum.
Ljuddämparull eller "matta" finns att köpa där man köper crossgrejer eller på nätet.
Det finns olika sätt att öppna burken på, men det märker du.

Och om det nu istället är en 4-taktare du har...
...så har jag ändå inte skrivit allt detta förgäves. Detta är ett forum, så har någon annan med bullrig tvåtakt samma problem så går detta svaret att hitta om 100 år. :banana

Glad midsommar!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990

Som redan nämnts så kan mnotorn nypa ihop av lilla minsta motstånd speciellt om den har aktivt avgassytem dvs expantiondpipa lik tidigare bild.
Enda sättet att få den tystare är att skaffa en effektivare ljuddämpare utan mer motstånd.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Stor ljuddämpare som inte stryper flödet och se till att den har adekvat packning. Det gör underverk. Tvåtaktare är i det avseendet lättare att få tysta än fyrtaktare. Ljudet kan låta högt och ettrigt nära, men försvinner fort på håll (mycket diskant).

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår