Är det kvar på backspeglar på besiktningen av en 03a?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Har inga backspeglar och undrar om jag måste låna några till besiktningen för att slippa ombes. Är det krav med speglar på en 03ans hoj?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ja, jag tror det är krav på att _alla_ motorcyklar ska ha backspeglar. Köp eftermarknadsgrejer..

High_Velocity

Sponsra din lokala trafikpolis, KÖR FORT
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
Såld
Har inga backspeglar och undrar om jag måste låna några till besiktningen för att slippa ombes. Är det krav med speglar på en 03ans hoj?

nope inga krav på backspeglar

blinkers o att det ska kunna skifta mellan hel och halvljus samt att det inte ska tok bullra om din hoj samt kedja och däck sen är det bara att känna sig laglig

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Inga backspeglar?

Verkar ju inget vidare smart att inte ha backspeglar på en hoj som går i vanlig trafik! Har aldrig ens funderat på om man behöver ha eller inte. Gör ju en väldig nytta iaf.
Men här är en länk till BP:s checklista inför bes.
http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/868DB769B0F610F3C1256F460054ED05/$file/checklista_personbil_mc.pdf

/Uffe

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
hade för mig att före -98 behövde man inte speglar men -98 pch framåt måste man ha det för då är fordonen typreggade eller helfordonsgodkända eller vad det nu var.. iofs enligt pdf'en så står det inget om backisar. :va

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Det låter ju inte klokt att man inte skulle behöva backspeglar vid en besiktning. Är det 1982 igen? o_O

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 -05
Verkar ju som om man klarar sig med vänster backspegel enligt listan ovan.

Jag är också intresserad av att veta då jag har en mc med punka på bakdäcket och lite småfix sedan en vurpa. När jag beställde delar så glömde de skicka med högerbackspegeln så jag ska beställa om den. Dock så vore det skönt om man kunde boka tid för besiktning då jag inte är hemma förän om ett par veckor igen.

Räcker det med vänster backspegel?

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Från och med årsmodell 2003 MÅSTE du ha backspeglar! Före är det ok att besikta utan. Jag har dessutom testat :tummenupp

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det räcker med EN bakspegel (lämpligen placerad på vänstersidan) på fordon som är ICKE helfordonsgodkända. På fordon som är helfordonsgodkända måste man om man tolkar regelverket strikt ha orginalspeglarna men 2st aftermarketspeglar fungerar säkert utmärkt.

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Kåpspeglar med dubbelhäftande tejp, vem sa att det skulle hålla längre än till besiktningen.

jo sant de behöver de ju inte, men dubbelhäftande tejp borde ju inte hålla det kvar sålänge :va
Men har kollat efter lite bakspeglar som jag funderar på att sätta på så man ändå har backspeglar, har kollat in modellen aero som finns på bikersneed.se , de står ju att den är liten och smidig ser ju så ut med, men de borde väl racekåpor palla för utan att man har den där original ställningen att fästa dom i va?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
jo sant de behöver de ju inte, men dubbelhäftande tejp borde ju inte hålla det kvar sålänge :va

Backspeglar och tejp i fickan, montering sker i kön och demontage strax efter man rullat ut genom portarna....

//Ledare av VM i fuskbesiktning

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Varför ska ni ha backspeglar? Har ni steloppererade nackar? De skymmer ju bara sikten.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Varför ska ni ha backspeglar? Har ni steloppererade nackar? De skymmer ju bara sikten.

Det är inte riktigt säkerhetsmässigt korrekt att åka utan backspeglar och vända sig om hela tiden vid körning i stadstrafik.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det står inget om i deras kontrollplan att de ska kontrollera backspegel på 2 hjul utan först vid 3-hjul!!!

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag är 100% säker på att man inte behöver backspegel vid besikting... Endast vid tre hjuliga motorcyklar....

Frågade specifikt om det på en besiktning för tre månader sedan, han slog då upp i sin dator att det endast skulle kontrolleras på trehjuliga motorcyklar och cyklar med kaross

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln