Är det olagligt att ha en hampa-växt?

IronMike

Guest
Polaren bestälde frön på http://www.snow-white.nl/ ...och har nu en sån planta i fönstret =) han tänkte bara ha en som prynad tror jag. Iaf, den såg ganska cool ut, å man vart ju sugen på att ha en. Frön är tydligen laligt att "inneha", men en planta hemma i vardagsrummet?

Jag e ingen rökandes bob marley supporter, tänkte enbart som prydnad. Man gör ju även hudcreme från hampa...

:rolleyes:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Polaren bestälde frön på http://www.snow-white.nl/ ...och har nu en sån planta i fönstret =) han tänkte bara ha en som prynad tror jag. Iaf, den såg ganska cool ut, å man vart ju sugen på att ha en. Frön är tydligen laligt att "inneha", men en planta hemma i vardagsrummet?

Jag e ingen rökandes bob marley supporter, tänkte enbart som prydnad. Man gör ju även hudcreme från hampa...

:rolleyes:

Det lär ska finnas en variant på hampa (eller IAF en växt som är väldigt väldigt lik) som är totalt utan roliga substanser.

En polare till mig hade en sån i sin ungdom, för att han precis som du tyckte att växten såg cool ut.

Det var ändå någon som anmälde honom, och jag tror t.o.m att han fick polisbesök.
Är det värt den risken, även om polisen provar plantan och finner den laglig?

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Det lär ska finnas en variant på hampa (eller IAF en växt som är väldigt väldigt lik) som är totalt utan roliga substanser.

En polare till mig hade en sån i sin ungdom, för att han precis som du tyckte att växten såg cool ut.

Det var ändå någon som anmälde honom, och jag tror t.o.m att han fick polisbesök.

Man kan ju stå och leka besserwisser framför polisen sen: "Vad var det jag sa?"

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema

Va va det för jävla golare meningsfullt att anmäla någon för EN planta :huvet

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man kan ju stå och leka besserwisser framför polisen sen: "Vad var det jag sa?"

Mjo, men ska dom liks knalla in och hämta "hampan" så lär dom ju ta datorn också för att se om man har kundregister (till dom som vill köpa det förmodade knark man odlar) i den, och då hittar dom om inte annat din piratkopia på Photoshop, dina hemslangade MP3or och filmer, och i värsta fall råkar dom radera din porrmapp...

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Det finns s.k växt-hampa eller vad det heter som är helt fri från giftet den vanliga hampan innehar.
På P3 för några månader sedan berättades det om nån snubbe som hade ett helt fält med sådan ofarlig hampa och som natulrigtvis anmäldes men inget mer hände.

Se till att få tag i rätt bara :gnissla

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Skulle förvåna mig om det är lagligt.

Hade en planta själv för några år sedan, som prydnad.
Den växte till oanade proportioner trots att jag inte skötte om den mer än att jag vattnade den ibland. Efter ett tag var den större än "prydnad" och det blev intressant att se hur stor den skulle bli. Det var ganska besvärligt att gömma den i garderoben när man skulle få besök. De växer FORT. Min blev säkert 150 cm innan jag klippte ner den.

En kunnig polare provrökte "skörden" och enligt honom var det bra grejjer.
Provade själv också och kom fram till att såna cigaretter inte var något för mig.....

Det finns s.k växt-hampa eller vad det heter som är helt fri från giftet den vanliga hampan innehar.
På P3 för några månader sedan berättades det om nån snubbe som hade ett helt fält med sådan ofarlig hampa och som natulrigtvis anmäldes men inget mer hände.

Det är industrihampa du talar om och jag tror det krävs speciellt tillstånd för att få odla sån, även om den inte är "giftig".

Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Skulle förvåna mig om det är lagligt.

Hade en planta själv för några år sedan, som prydnad.
Den växte till oanade proportioner trots att jag inte skötte om den mer än att jag vattnade den ibland. Efter ett tag var den större än "prydnad" och det blev intressant att se hur stor den skulle bli. Det var ganska besvärligt att gömma den i garderoben när man skulle få besök. De växer FORT. Min blev säkert 150 cm innan jag klippte ner den.

En kunnig polare provrökte "skörden" och enligt honom var det bra grejjer.
Provade själv också och kom fram till att såna cigaretter inte var något för mig.....

Det är industrihampa du talar om och jag tror det krävs speciellt tillstånd för att få odla sån, även om den inte är "giftig".

Ja så hette den nog. Tack!

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
varför vill du att folk ska tro att du knarkar??

finns/fanns en odlare här i trakterna som odlade industrihampa stod massa i media kommer inte ihåg hur det slutade :va

"Industrihampa kan sedan 2003 odlas på svensk åkermark. Tillstånd krävs."

Neanderthalaren

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2004
Hoj
Honda VTR1000F -06
"Efter uttalande av jordbruksminister Eskil Erlandsson står det nu klart att man i Sverige från 2007 kan odla hampa för alla ändamål, som i övriga EU!" (http://www.hampekraft.se/index.html)
Alltså hampaplantor utan eller med endast marginellt thc-innehåll. Var dock beredd på att industrihampa är framtaget för att växa snabbt och mycket och det kommer knappast lämpa sig som fönsterprydnad.
Även de flesta olagliga sorterna kommer att bli för stora för fönstret så småningom. Dock finns det speciella sorter (Lowryder) framtagna för att just förbli små.

Last edited:

Glocalnet

Bannad
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
Låg
Industrihampa är igentligen samma växt men lite manipulerad så den inte har speciellt mycket av thc eller nått.. Oftast hanplantor!
Men det är endå cannabis sativa plantan.. men den är alltså laglig..
http://www.hampa.net/hampa.htm
Odlas i stor utsträckning i sverige..
Kör på bara!

heavy

Member
Gick med
18 Dec 2004
Hoj
KTM 640 -02

Gift???:va :va

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Polisen lär ha viktigare saker för sig än att göra husrannsakan hos någon som har en planta. Om de lägger energin på sådant istället för att stoppa organiserad brottslighet är något väldigt galet. Om någon har en hampaolding i bruks elelr försäljningssyfte så lär de ju inte skylta med att sätat ut en planta i fönstret.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Polisen lär ha viktigare saker för sig än att göra husrannsakan hos någon som har en planta. Om de lägger energin på sådant istället för att stoppa organiserad brottslighet är något väldigt galet. Om någon har en hampaolding i bruks elelr försäljningssyfte så lär de ju inte skylta med att sätat ut en planta i fönstret.

Ett av mina (sedan väldigt länge) ex odlade för eget bruk i fönstret hemma i flickrummet, flera plantor, som täckte absolut hela fönstret, och hennes spåniga morsa tyckte "att det var kul att dottern hade såna gröna fingrar"

Ett tips, om en tonåring skaffar vad som helst som kräver underhåll, och faktiskt underhåller det, då är det något fuffens....

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA