Är det samma glykoltyp för mc som för bilar?

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Ort
Någonstans i Västmanland
Hoj
R6:a
Hej, tänkte byta glykol på min hoj, köpte den nyligen och är inte säker om det är glykol i den elr vanlig vatten. Kylvatten ser lite färgad ut men jag vill byta ut den iaf för säkerhetsskull.

Är det samma glykol typ för mc:ar som för bilar?

Undrar även om bromsvätska från Biltema. Kan man använda den i bakbromsar och kopplingen? Kanske även i fram brommsar?
 
Samma glykol.
Vad gäller bromsvätska så ska vissa DOT-märkningar inte blandas. Där får någon mer insatt kommentera. Men fyll inte bara på utan töm ut och byt helt istället. Bromsvätska drar till sig fukt nämligen och blir sämre med tiden.
 
Det finns flera typer av glykol till bilar också, sorry... kolla med lokala märkesverkstan vilken typ du skall ha till din just din hoj.

Köp en glykolprovare, kostar inte många kronor på tex. Mekonomen eller Biltema. Då kan du enkelt testa vilken temp din kylvätska ligger på. Kankse behöver du inte byta.

Lycka till.
 
Bromsvätska drar till sig fukt nämligen och blir sämre med tiden.

Är det någon som någonsin märkt detta på riktigt? Eller är det bara något som tillverkarna skriver för att få folk att just byta och därmed göra av med mer olja. Jag har aldrig bytt och aldrig märkt något konstigt
 
Är det någon som någonsin märkt detta på riktigt? Eller är det bara något som tillverkarna skriver för att få folk att just byta och därmed göra av med mer olja. Jag har aldrig bytt och aldrig märkt något konstigt

När du pumpar ut ett par år gammal bromsvätska så ser du att den ofta är lite "mjölkig". Det är vattnet som syns precis som när toppen gått och du får vatten i oljan.
Sen hur mycket det kan kännas på bromsen vet jag inte. Säkerligen är det dock skadligt för huvud/slav-cylinder om det innehåller för mycket fukt.


EDIT: Bromsvätska byter jag faktiskt på alla hojar jag köper bara för att det sällan görs av andra. Fullt ärligt så känner jag ingen skillnad mer än att det känns bra när man pumpar ut "vispgrädde" och får in nytt, fräscht och helt avluftat :)
 
Last edited:
Jag behöver också veta vad jag ska köpa för glykol.
Det sägs ju att det ska vara speciell glykol för mc pga aluminium (etylenglykol) Denna kan inte blandas med polypropylenglykol.

I min VW POLO ska det vara speciell sk longlife glykol även kallad G12, och om jag förstått det rätt är det pga aluminium i motorn.

Köpte svindyr etylenglykol på mc-handlare förra gången till hojen (etylenglykol) som även ska användas i ATV mf. Men denna är slimegrön i färgen (något ljusare än vanlig Polypropylenglykol som vad jag vet brukar vara mörkgrön) Coolanol var fabrikatet på denna
slimegröna.

Kan jag man använda VW/AUDI´s specialglykol (rosa/rödfärgad etylenglykol) i en hayabusa istället?
Betyder färgerna något?
 
Last edited:
Risken med bromsvätskan är att kokpunkten sänks när den tar upp vatten,vattnet övergår i gasform och det blir som att ha luft i systemet.

Dock är detta bara ett problem som kan tänkas uppkomma för banåkare som bromsar mycket, skulle nog nästan bli lite stålt om jag lyckas köra så jag kokade mina bromsar.
 
Är det någon som någonsin märkt detta på riktigt? Eller är det bara något som tillverkarna skriver för att få folk att just byta och därmed göra av med mer olja. Jag har aldrig bytt och aldrig märkt något konstigt


Har märkt,bromsen började ta längre in och fick lägga på större kraft innan byte i slutet av passen,efter byte så var det samma känsla hela passet.

Detta sker ju gradvis och man anpassar sig till det,direkt efter byte märks det skillnad.

Nu byter jag ett par gånger under säsongen bara för att....skönt att ha samma känsla hela tiden.

Henrik
 
Är det någon som någonsin märkt detta på riktigt? Eller är det bara något som tillverkarna skriver för att få folk att just byta och därmed göra av med mer olja. Jag har aldrig bytt och aldrig märkt något konstigt

Men alla vet ju att racemozz bromsar som en kärring. Ja bromsarna kokar om man kör hårt på gammal vätska...

Bromsvätska of choice är biltema super DOT4. Billig och med bra spec....

När det kommer till glykol bör man inte blanda propylen med etylen. Alla mc kan köras på biltemas billigaste etylenglykol.... Köp inget dyrt hokus pokus då det ändå inte fungerar.
 
Men alla vet ju att racemozz bromsar som en kärring. Ja bromsarna kokar om man kör hårt på gammal vätska...

Bromsvätska of choice är biltema super DOT4. Billig och med bra spec....

När det kommer till glykol bör man inte blanda propylen med etylen. Alla mc kan köras på biltemas billigaste etylenglykol.... Köp inget dyrt hokus pokus då det ändå inte fungerar.

Kan du detaljera svaret lite. kolla på mitt ovanstående inlägg.
Och vad menar du med biltemas billigaste etylen? finns bara en vad jag såg.
Och Polypropylen är billigast om jag inte minns fel.

Vilken kan jag hälla i en Hayabusa?
 
Kan du detaljera svaret lite. kolla på mitt ovanstående inlägg.
Och vad menar du med biltemas billigaste etylen? finns bara en vad jag såg.
Och Polypropylen är billigast om jag inte minns fel.

Vilken kan jag hälla i en Hayabusa?

Köp en 361781 och var glad....
 
Kan du detaljera svaret lite. kolla på mitt ovanstående inlägg.
Och vad menar du med biltemas billigaste etylen? finns bara en vad jag såg.
Och Polypropylen är billigast om jag inte minns fel.

Vilken kan jag hälla i en Hayabusa?

Biltema har bara etylenglykol, den billigare blåa är med nitrit som antikorrosionsmedel, nitrit är en typ av salt som fastnar på metallytorna och skyddar dem.

den dyrare glykolen är nitrit-fri och har nåt annat korrosionsskyddsmedel

edit: kan tillägga att "speciell glykol" till alumotorer är ren BS, vissa bilmotorer har haft alutoppar sen 50-tal.

Etylenglykol är gammal hederlig glykol, Propylen är mindre miljöskadligt än etylenglykol och kan vara skadligt för alu, dock är det tillsatser i all propylenglykol som säljs som förhindrar detta och gör även dem ok i alu motorer.

enda fördelen med den nyare propylenglykolen är miljövinst inget annat.

vissa tillverkare rekomenderar ej att använda etylenglykol med nitrit som rostskyddsmedel i sig om de har väldigt trånga vattenkanaler, för då finns det en möjlighet att nitritet byggs på och försämrar flödet.

Färgen på glykolen är bara vad tillverkaren använt för färgmedel, olika glykolblandningar färgas olika för att det ska vara enkelt att hålla isär dem i tillverkningen, finns ingen standard man kan tex inte säga "min bil ska ha röd glykol" färgen e bara en färg

edit2: bosse bildoktor om glykolfärg: http://www.aftonbladet.se/bil/bossebildoktorn/fragabildoktorn/article252349.ab
 
Last edited:
Är det någon som någonsin märkt detta på riktigt? Eller är det bara något som tillverkarna skriver för att få folk att just byta och därmed göra av med mer olja. Jag har aldrig bytt och aldrig märkt något konstigt

Märks tydligt på äldre fordon utan ventilerade skivor oxå, gärna i samband med billiga bromsbelägg. Typ flera starka inbromsningar och pedalen förvandlas till en med samma känsla och till funktion lika bra som kopplingen.

Efter byte kan man bromsa en gång extra innan den är svampig och diffus:D men alla vet ju att bromsen är fartens värsta fiende, så låt den vara ifred:yoparty

edit: kan tillägga att "speciell glykol" till alumotorer är ren BS, vissa bilmotorer har haft alutoppar sen 50-tal.

Alfa hade alublock och toppar redan i början av 1920 talet:mattias, med dubbla överliggande kammar och hemi förbränningsrum:yoparty

Eat that chevy:banana
 
Last edited:
ang egenskaperna för att smörja vattenpumpen då? mc-motorer har ju högre varvtal...
hur är det med okq8:as grejer då?

hör hört att viss glykol kan fräta på viss metall? vet ej om det var aluminium
jaja, annars får det bli som Boris sa...
tack så mycket!
 
ang egenskaperna för att smörja vattenpumpen då? mc-motorer har ju högre varvtal...
hur är det med okq8:as grejer då?

hör hört att viss glykol kan fräta på viss metall? vet ej om det var aluminium
jaja, annars får det bli som Boris sa...
tack så mycket!

Fattar inte vad glykolen skall smörja, lagrena är kapslade och pumphjulet oftast av plast.

Tror inte någon glykol fräter på någon metall, ja kanske magnesium/ vafan natrium skulle det vara/ då.
 
Last edited:
Fattar inte vad glykolen skall smörja, lagrena är kapslade och pumphjulet oftast av plast.

Tror inte någon glykol fräter på någon metall, ja kanske magnesium då.

axeltätningen till pumpen behöver lite smörj, men det fixar glykolen, köra på rent vatten (längre tid) kan man få problem med läckande axeltätning och vatten i motoroljan
 
Ja bromsarna kokar om man kör hårt på gammal vätska....

Jo, så är det nog. Dock, jag körde min gamla R6 -06 i fyra år utan att byta, bytte sedan inför årets säsong och märkte ingen skillnad.

Vidare, hade original bromsslangar i fem år, 1200 racemil gick de, och sedan körde jag Andreas Bergmans "värstastk600hojen" med stålomspunna slangar och märkte ingen skillnad, samma känsla i brómsen.

Jag bara filosiferar lite kring alla dessa "Vaffan, kör du med 2,1 varmt i däcken??? ÄRUDUMIHUVETELLER??? Det ska vara 2,0 juh, den blir ju helt okörbar annars! Vettu! - experttips som florerar i branchen, ofta uttalade av folk som lägger stabila 1.19 på Åsen!!:)

Men man ska nog byta bromsvätska...:)
 
Jo, så är det nog. Dock, jag körde min gamla R6 -06 i fyra år utan att byta, bytte sedan inför årets säsong och märkte ingen skillnad.

Vidare, hade original bromsslangar i fem år, 1200 racemil gick de, och sedan körde jag Andreas Bergmans "värstastk600hojen" med stålomspunna slangar och märkte ingen skillnad, samma känsla i brómsen.

Jag bara filosiferar lite kring alla dessa "Vaffan, kör du med 2,1 varmt i däcken??? ÄRUDUMIHUVETELLER??? Det ska vara 2,0 juh, den blir ju helt okörbar annars! Vettu! - experttips som florerar i branchen, ofta uttalade av folk som lägger stabila 1.19 på Åsen!!:)

Men man ska nog byta bromsvätska...:)

Säger inte att det var en stor skillnad men skillnad var det.

Största skillnaden var att det inte var någon skillnad i känsla efter jag fått värme i bromsarna tills passet var slut,det hade jag innan,samma anslag hela passet och bättre precision eller hur man ska förklara en känsla.....

Byter du inför en säsong märker du inte heller någon skillnad,har ju gått ett tag sen du körde då så referensen är borta,testa att byta mellan 2 pass istället.
Tror dock det behöver gå bortåt en säsong innan det blir en markant skillnad.

Tar ju bara 10min och kostar några tior så det är det värt oavsett nyttan,billigaste underhållet på hojen tror jag.....

Henrik

Ed. Jäla massa skillnad blev det.... ;)
 
kan det vara så att polypropylenglykol fräter på magnesiummotorer?

Hade en RD 125 LC en gång, med tydliga frätskador i kanaler efter okq8:as vanliga volvo glykol (vet ej om det var etyl eller prop). Fick förklarat då att jag kört på fel glykol. Vill inte göra samma med busan.

hade RD:n magnesiumcylle kanske?
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top