Är det skadligt att högtryckstvätta kedja ??

Ballen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Letar värstinghoj för fullt. PMa gärna om ni skall sälja
Jag gjorde det i alla fall, det gick fort och den blev skitfin, men den kanske tar stryk av det ?? :skrämd Nån som vet?? Givetvis smörjde jag in den efteråt. :confused:
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
har för mig att nån sagt att det skulle vara skadligt för oringarna, men jag har själv gjort så och har aldrig märkt av några skador av att högtrycka.......
 

iommi

sakta men säkert!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSXR750 -85, Yamaha sr400 -83
Det låter inte så värst nyttigt i mina öron iaf.. Det lär ju kunna tränga in vatten innanför o-ringarna. Högtryck har ju förmågan att vattnet tränger in överallt. Gör inte om det iaf!
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Har själv sett hur hjulaxlar skadas av högtryckstvätt och man kan lätt inse att kedjans livslängd kortas iochmed att den permanenta smörjningen (som skyddas av oringarna) påverkas av det inträngande vattnet.

Det är väldigt lätt att få kedjan fin men de lätta sätten förstör smörjningen.

Jag skulle använda diesel och en pensel för rengöring.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Det är ingen lyckad ide alls att trycka vatten in i rullarna på kedjan med en högtryck :(
För det är det man gör och det vattnet stannar där inne och gör vad det kan för att förstöra kedjan, så lämna kedjan obesrutad :crash

Har man O-ringskedja så ska man vara väldigt försiktig med vad man har för medel på den så att man bibehåller ringarnas funktion som juh är att hålla fettet inne i länken och vattnet utanför.
Jag skulle vara väldigt observant på om kedjan blivit "kort lång" under vintern.Det har hänt mig en gång med en rasad utgående axel som resultat :crash
Ja ja det blev bessewisservarning på detta messet jag veeeeet :rolleyes:
Men såhär är det juh enligt vad jag erfarit :notme
 

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-07
Ja, det är skadligt.
Det är inte något att rekommendera att använda högtryckstvätt på hojen över huvud taget. Kylare, kedja, lager mm tar stryk av det.
 

Alex R1100S

Numer bosatt i Norr
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR600RR-06 & CB500 -77
jag lånade syrrans högtryck, med nåt munstycke som de spolar av undersidan på båten och sina stenplattor med....
ehhh he he.... inte bra på lackade ytor... blåste bort lacken.... :rodnar :notme
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
trots att jag högtryckade förr och inte märkte av nåt skadligt,, så ändrade jag mitt tillvägagångsätt på rengöring. Numera anväönder jag motuls chainclean vilket funkar grymt bra.....rekommenderas varmt.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Jag skulle vara väldigt observant på om kedjan blivit "kort lång" under vintern.Det har hänt mig en gång med en rasad utgående axel som resultat

"kort lång"?? vad menar du med det?

Hur märkte du att utgående axel hade rasat?
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
Högtryckstvätt är direkt skadligt för kedjan! Om det tvista inte ens de lärde...

Måste man nödvändigtvis ha kedjan kliniskt ren så är det fotogen som ska användas...
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
UltraMarine skrev:
"kort lång"?? vad menar du med det?

Hur märkte du att utgående axel hade rasat?

Med "kortlång" menar jag att om man skjutit in vatten i rullarna och hojen får stå orörd så rostar länkarna ihop, när dom rostar ihop kring dreven så blir kedjan böjd där vilket resulterar i att kedjan är lång när den ligger runt dreven när man sedan rullar hojen så att dom länkar som legat på dreven, hamnar mellan dreven så blir kedjan som en fiolsträng.
Det var inte svårt att upptäcka utgående axelraset eftersom lagret bakom framdrevet slutade att existera, då delade växelstammarna sig och jag tappade drivningen.
Men att få kedjan i detta skick är inte så svårt egentligen, det är bara att låta bli att smörja den innan vintern vill man sedan vara riktigt säker kan man juh högtryckstvätta :crash
 

Bullsnah

Böjar vanligtvis säsongerna med ras:)
Gick med
11 Apr 2003
Ort
KRAMFORS
Hoj
Hojlös
Igår snackade jag med en crossåkare och frågade hur de brukar göra med sina o-ringskedjor, han brukade högtryckstvätta sin. Detta efter varje träning/tävling, Hans kedja höll en säsong vilket måste anses som rätt bra i crossammanhang. Fast jag tvättar den nog hellre med diesel eller fotogen.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
UltraMarine skrev:
oops - ska försöka undvika det...

Vad kostade det att fixa det hela? svårt?

Om du syftar på min utgående axel så slutade det på en maffig helrenovering, jag har inte en aning ióm vad det skulle kostat om jag inte renoverat hela motorn.
En polare åtog sig jobbet för en billig penning men delarna var inte billiga iaf inte lagren till växelstammarna dom gick på 1200:- st och det på en sketen 400:a.
Så en 1000lapp för en ny kedja hade varit mkt billigare, men men man har juh blivit äldre och mindre korkad :crash

Så mitt råd är att kolla kedjan på våren och minsta "kortlång" tendens, byt kedjan!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top