Är det värt/rimligt 10600?

Köp eller anus?


  • Antal röstningar
    0

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Har fått ett erbjudande som gör att jag väger mellan ett krashkåpset för 4000 + frakt + lackering (Tankkåpa inräknat). Som jag måste skära ut hål för lampor & lacka.

Eller skall jag köpa grejerna på bilderna för 10600?
Då vet jag att det ÄR superb kvalite, lackade och klara(trots skavanker). Allting ingår..

Med tanke på vad får för 10600 kan jag köra halvförsäkrat och fixa en krash utan vidare då jag har alla reservdelar redan (Det mesta iaf).
 
Last edited:

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Det är ju frågan...
Jag köpte ett komplett kåpset med tank i originallack till min K1 för 8000 kr. Såldes något år senare för 8000 kr igen. Kraschkåporna kommer säkert kosta 6-6500 kr när de är hemma och lackade. Original är ju alltid snyggast men det skiljer ju 4000 spänn. Och här var väl ingen tank med?
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Det är ju frågan...
Jag köpte ett komplett kåpset med tank i originallack till min K1 för 8000 kr. Såldes något år senare för 8000 kr igen. Kraschkåporna kommer säkert kosta 6-6500 kr när de är hemma och lackade. Original är ju alltid snyggast men det skiljer ju 4000 spänn. Och här var väl ingen tank med?

Du har en poäng att en tank inte ingår, istället ingår:
Framljus
Blinkers
Speglar
Bromsljus
Vindruta

Fasen jag är kluven :näsblod
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tycker det beror en del på hur länge du tänkt ha hojen! Om du ska behålla den i 2-3 säsonger och sen byta så kommer värdet inte skilja sig så mkt! Dock du säljer efter den här säsongen kommer värdeskillnaden vara stor mellan original och kraschkåpor!

Med tanke på att tank inte ingår så vet jag inte om det är värt 10blad...då ska det vara nyskick på grejerna!
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Klart som fan att d måste va värt 10600 spänn d där!! Skulle inte tveka en sekund,Köp orginalgrejerna!!!
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Det beror väl på hur det skall lackas oxå. Skall det lackas som orginal med bra finish så blir det billigare med dom färdiga kåporna (om du nu inte lackar själv). Skall du bara smeta på en kulör utan någon förbearbetning (spackel och slipning) och sen trycka dit dekaler själv så kan du spara ca 3 tusen.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Det beror väl på hur det skall lackas oxå. Skall det lackas som orginal med bra finish så blir det billigare med dom färdiga kåporna (om du nu inte lackar själv). Skall du bara smeta på en kulör utan någon förbearbetning (spackel och slipning) och sen trycka dit dekaler själv så kan du spara ca 3 tusen.

Jag hade ju tänkt göra iordning kåporna någon gång framöver. Men som sagt, ingen prio på det då jag skall ha allting som krashisar som ser BRA UT. Känner som så att, om jag köper orginalgrejerna behöver jag inte lägga pengar för att kunna köra gatan utan att reta mig på det.
Köper jag krashkåpor så kommer jag bli galen på't & måste lacka grejerna i fin kulör.

Sen kan jag alltid fixa iordning dessa om jag inte vurpar och kränga för samma pris som dem kostat mig.

Jag vill bara inte lura mig själv :va
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Köp orginalprylarna, kolla vad de kostar att köpa i butik så inser du att det är billigt. Jag har gjort exakt samma sak, jag köpte på mig en komplett uppsättning orginalkåpor till R1:an inklusive tank, fälgar, orginal clip-ons, sadel, cuts, avgassystem för ca 15.000:-
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Någon som vet om kåpor från K6 med alla lampor passar rakt av? Bakdelen är inte likadan, men passar den?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Någon som vet om kåpor från K6 med alla lampor passar rakt av? Bakdelen är inte likadan, men passar den?

Är det nån plast från K6:an som passar på K7:an? Annan framlykta, annan bakdel, andra sidokåpor. Sen om det passar det vet jag faktiskt inte.

EDIT: Jag hade köpt kraschkåpor och kört med själv och lagt undan originalprylarna. En uppsättning kraschkåpor går på 3695 på NGC Racing och en lackering kostar inga stora pengar, det är helt klart möjligt att göra själv och få det schysst.
 
Last edited:

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
E du peting med hur det ser ut köp orginalgrejerna. E ju alltid bättre passform o snits på orginalgrejor.
Kan ju dessutom vara skönt o ha 100%iga kåpor o smäcka på hojen efter en ev krasch o trösta sig med för alla repiga fotpinnar o reglage, e ju inte kul då o irritera sig på att kåporna e lite sådär då med....
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Är det nån plast från K6:an som passar på K7:an? Annan framlykta, annan bakdel, andra sidokåpor. Sen om det passar det vet jag faktiskt inte.

EDIT: Jag hade köpt kraschkåpor och kört med själv och lagt undan originalprylarna. En uppsättning kraschkåpor går på 3695 på NGC Racing och en lackering kostar inga stora pengar, det är helt klart möjligt att göra själv och få det schysst.

Får med allt i lampväg från K6 kittet isf.
Krashisarna går på 4k med en kåpa som täcker hela tanken. Detta utan att grejerna är utskurna för hål.
Säg 6k totalt för att få grejerna i den lack jag vill ha.

Hur tunna brukar egentligen krashkåpor i glasfiber vara? Vill inte veta av att dem inte klarar av påfrestningarna runtom alla skruvar som jag sett ett par gånger :näsblod


Säg att jag vurpar när jag lagt 6k på krashisar, då kan mycket väl det mesta i lampväg gett med sig och då står jag utan. Fan också.

E du peting med hur det ser ut köp orginalgrejerna. E ju alltid bättre passform o snits på orginalgrejor.
Kan ju dessutom vara skönt o ha 100%iga kåpor o smäcka på hojen efter en ev krasch o trösta sig med för alla repiga fotpinnar o reglage, e ju inte kul då o irritera sig på att kåporna e lite sådär då med....

Hehe jo, det är väl tanken med att byta ut orginalkåporna från början :)
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Hur tunna brukar egentligen krashkåpor i glasfiber vara? Vill inte veta av att dem inte klarar av påfrestningarna runtom alla skruvar som jag sett ett par gånger :näsblod


Säg att jag vurpar när jag lagt 6k på krashisar, då kan mycket väl det mesta i lampväg gett med sig och då står jag utan. Fan också.

Tunna brukar de vara ja, men de flexar mycket mer än PVC- (eller ABS, eller vad det är) kåporna och är grymt lätta att laga vid en krasch. Att de inte håller vid skruvar beror nog mer på den som skruvar än kåporna, jag skruvade sönder pansarkåporna på min gamla Mille men har slitit, bänt och brutit i kraschisarna till Gixxern utan att skada dem.

Det är ju faktiskt bara fram- och baklampan som sitter skyddade i kåpsettet och det ska rätt mycket till för att trasha dem - även här refererar jag till min Mille som voltade och landade rakt upp och ner på framlampan utan en repa som följd. Fick ett stenskott i den några månader senare som gjorde en spricka. :näsblod
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Tunna brukar de vara ja, men de flexar mycket mer än PVC- (eller ABS, eller vad det är) kåporna och är grymt lätta att laga vid en krasch. Att de inte håller vid skruvar beror nog mer på den som skruvar än kåporna, jag skruvade sönder pansarkåporna på min gamla Mille men har slitit, bänt och brutit i kraschisarna till Gixxern utan att skada dem.

Det är ju faktiskt bara fram- och baklampan som sitter skyddade i kåpsettet och det ska rätt mycket till för att trasha dem - även här refererar jag till min Mille som voltade och landade rakt upp och ner på framlampan utan en repa som följd. Fick ett stenskott i den några månader senare som gjorde en spricka. :näsblod

Hehe, jag drog ut en cykel jag haft på en åker. Där gav sig allt i lampväg :D
Mkay, snål som man är.. så är ju skiten ändå till för att spara pengar vid en ev. Krash. Kanske inte behöver köpa orginalprylarna som hade varit kul att ha :)

Måste väl gå att förstärka runt alla skruvhål som är "extra utsatta" så att godset blir lite tjockare precis där :)
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Köp orginal! Det gjorde jag. Så j-kla smidigt att skiten passar!!! Kraschisar kräver lite putsande o bändande o inpassning om jag förstått det hela rätt.

//KaliZ
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Måste väl gå att förstärka runt alla skruvhål som är "extra utsatta" så att godset blir lite tjockare precis där :)

Inga problem alls. Antingen med lite spackel eller om du är ambitiös med lite glasfiber och epoxy. Glöm inte munskydd och handskar bara.

Köp orginal! Det gjorde jag. Så j-kla smidigt att skiten passar!!! Kraschisar kräver lite putsande o bändande o inpassning om jag förstått det hela rätt.

//KaliZ

Det beror på vilka man köper. Jag kan inte tipsa om nåt speciellt men jag vet t.ex. att det ena kåpsettet till min gixxer måste brytas rätt friskt för att komma runt medan det andra faller på plats och är smidigare än original (för det är inte så många delar ;))
 
Last edited:

sticke

drygare än yes...
Gick med
23 May 2006
Ort
H-Town
Hoj
F4 Izzle
orginal helt klart, slippa såga ut själv o bli på dåligt humör är värt många tusen, slippa höra på nån dryg lackis som inte får saker gjorda eller gör dom fel e värt lika mycket! kör på :tummenupp
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top