Är detta ett straff ??

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Läs detta http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?d=10&a=24473

"En 84-årig man dömdes på tisdagen till villkorlig dom och dagsböter för vållande till annans död, vållande till kroppsskada och vårdslöshet i trafik.

Olyckan inträffade i Sannakorset utanför Karlstad i höstas, då 84-åringen körde ut i korsningen utan att iaktta väjningsplikt och krockade med en motorcykel.
84-åringens medpassagerare avled av skadorna och motorcyklisten fick allvarliga frakturer och inre skador, rapporterar TV4 Värmland.

Av EXPRESSEN.SE/TT"

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
tycker dom ska ha en kontroll av personer som är äldre än 60 år. Denna kontroll skall utföras varje år.....annars blir man av med sitt kk. Det är många som är senila och kör bil ändå, helt livsfarliga.

Och nu till denna händelse. FÖRBANNADE JÄVLA GUBBJÄVEL, köp en rullator istället.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
De borde ha dragit in lappen, men det är iofs inget som domstolen har med att göra tror jag, utan polisen/vägverket kan sköta det ändå - eller hur ligger det till ?

Lite dagsböter för att tagit en persons liv och kanske förstört en annans (förutom allt lidande). Jävligt lindrigt må jag säga och åldern på bilisten ska inte vara en förmildrande omständighet!

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Han borde rimligtvis blivit av med KK, annars verkar det redigt skumt. Inget som stod antar jag eftersom det inte är ett straff utan en trafikpolitisk åtgärd.

/Felix

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen just nu
Körkortet är nog tagit långt innan denna rättegången, trafikpolitisk åtgärd.
Jag håller med om att det kan te sig väldigt lindrigt, men vilket straff tycker ni man ska ge en 84-åring? Fängelse? Spöstraff?
Svårt att göra så mycket mera än vad dom gjort...

electronaut

Wooo Hooo!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
xr 650
Har för mig att det var en 125a som råkade illa ut. Jobbar ca 500m från stället där det hände :( Inget roligt alls när sånt här händer ...

Bergis

Båda hjulen i backen!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZ6-n -04
Hur svårt kan det vara att sluta köra bil när man knapt ser fram till vindrutan. Blir förbannad ju, den dagen jag är gammal och grå ska jag åka buss :fakta

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Rent rimligt borde ju inte åldern tas med i beräkningen vid straffet. Argumentet för att äldre inte skall behöva göra några speciella tester är ju att de inte är farligare i trafiken, snarare bättre då de skall ha en hel del erfarenhet.
Men normalt har jag fått för mig att det är helt ok att skylla på att gubben var gammal vid en sådan här olycka.
Gissa vad som hänt om en motorcykel hade orsakat samma skada... :eek: Ing

Mao

Stackars hojlös sate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld
Uppkörning för alla

ALLA borde ha återkommande uppkörning för alla aktuella behörigheter minst var 10:e år. Inga mesiga uppkörningar på bara teori/körning - komplett skall det vara. Syntest var 5:e år efter 60. :tummenupp
Och jag blir förbannad när det i vissa lägen snackas om begränsade behörigheter för äldre ("-Måste kunna köra till affären, etc.) :mad:
Angående straffet kom ihåg att straffrätten i Sverige bygger bl. a på 2 delar - subjektivt och objektivt rekvist. (I korta drag uppsåt och gärning. ) Ex. mord - du har bragt någon av livet och du hade avsikt att göra det också. Vållande till annas död - du bringade någon ur livet men det var pga "oaktsamhet" (ungefär). Våra lagar straffar hårdare då gärningsmannen är målmedveten. :fakta

Skorpan

Guest
det var en gubbe för några år sen som åkte förbi en bil i filen bredvid....råka tucha den andra bilens backspegel med sin egna så den gick sönder....fortsätter o kör några hundra meter o stannar utanför ett bygge på gatan....går ut o tittar först på bilen o sen uppåt (var en byggnadsställning där då) o börja undra vad det var för nåt som ramla på hans bil från ställningen
ska man ha körkort då??? :skrämd

helt jäääävla otroligt att såna får ha körkort-dom är ju rena tidsinställda bomben tills det händer nåt

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Wiseguy skrev:

84-åringens medpassagerare avled av skadorna
[/I]

Nu pratar vi om en olycka inte ett uppsåtligt mord. Utan att veta alla detaljer om detta, så kan man förutsätta att 84-åringen helt enkelt missbedömde farten på motorcykeln eller alternativt att han inte såg den alls. Det handlar alltså om en trafikolycka, där 84-åringen redan har fått ett av de värsta straff man kan få här i livet. Vad skulle det tjäna till att gå till överdrift?

Tycker generellt folk har alldeles för stor tilltro till väjningsplikten.

Tycker det är ett alldeles utmärkt straff han har fått från samhället.

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...