Är detta skumt, del 2?????

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
fick precis ,ail från irland igen, det står så här, nån som tycker de låte skumt????

Hi Ravetrancer,
OK,i will like to let you know that i have arrange with a shipping company who are ready to ship the Bike from your country down to my country and i will like to know your name that we be written on the cheque with your residential address where the cheque we be send to and also your contact phone number and i will also like to inform you that there is a client of my who is owning me some money {25000 Euro }and he is ready to pay me by issueing a cashier cheque for me and i will be Counting and having Trust in you to forward the remaining Money to the shipping company,who are incharge of the shipment,Because i will like to use this opportunity to pay you with the cashier cheque and i will like you to give me your name and address in-order for me to forward it to him.

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Ravetrancer skrev:
fick precis ,ail från irland igen, det står så här, nån som tycker de låte skumt????

Hi Ravetrancer,
OK,i will like to let you know that i have arrange with a shipping company who are ready to ship the Bike from your country down to my country and i will like to know your name that we be written on the cheque with your residential address where the cheque we be send to and also your contact phone number and i will also like to inform you that there is a client of my who is owning me some money {25000 Euro }and he is ready to pay me by issueing a cashier cheque for me and i will be Counting and having Trust in you to forward the remaining Money to the shipping company,who are incharge of the shipment,Because i will like to use this opportunity to pay you with the cashier cheque and i will like you to give me your name and address in-order for me to forward it to him.

Eftersom det verkar som om han menar att du får alla pengar i förväg och ska skicka med resterande pengar med hojen till honom, så borde det ju vara OK ?

Alltid lite nervöst när det gäller import/export...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Du kan ej lösa en Cashiers check i sverige vad jag vet... Acceptera endast insättningar direkt in på ditt bankkonto.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Swedie skrev:
Du kan ej lösa en Cashiers check i sverige vad jag vet... Acceptera endast insättningar direkt in på ditt bankkonto.
hmmm helt 100 på att det inte funkar?

Barba

Med lem
Gick med
12 May 2004
Hoj
Noll
Ja, jag tycker det där verkar skumt. Irländare har faktiskt engelska som modersmål (även om man inte kan tro det ibland) och det där mailet är på normal svensk högstadienivå ... om ens det.
Sen snacket om pengar hit och dit ... verkar lite Nigeriabrev över det hela.

Jag svär inte på något men meningsbyggnad och stavning tyder på att det inte är en infödd irländare som skrivit mailet.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Ravetrancer skrev:
hmmm helt 100 på att det inte funkar?
Jag har fått hem diverse checkar från USA. Money Orders / Cashiers check där pengarna på sätt o vis sitter i själva checken, gick iaf inte lösa in på min bank, Föreningssparbanken. Vanliga checkar går bra.

Men iofs vore detta från Irland och inom EU så jag vet inte, men du gör bäst i att ringa din bank och fråga om just Cashiers check can lösas in.

Om du lyckas lösa in dessa pengar du blivit lovad, alltså förbetalning så är ju allting lugnt. Men sättet som personen skrivit emailet låter väldigt "gjort" och tråkigt, som om intresset för hojen inte är så stort. Fast vem vet, kanske sitter nåt rik snubbe med gråa hår som inte vet hur man verkar "excited" :p

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Swedie skrev:
Jag har fått hem diverse checkar från USA. Money Orders / Cashiers check där pengarna på sätt o vis sitter i själva checken, gick iaf inte lösa in på min bank, Föreningssparbanken. Vanliga checkar går bra.

Men iofs vore detta från Irland och inom EU så jag vet inte, men du gör bäst i att ringa din bank och fråga om just Cashiers check can lösas in.

Om du lyckas lösa in dessa pengar du blivit lovad, alltså förbetalning så är ju allting lugnt. Men sättet som personen skrivit emailet låter väldigt "gjort" och tråkigt, som om intresset för hojen inte är så stort. Fast vem vet, kanske sitter nåt rik snubbe med gråa hår som inte vet hur man verkar "excited" :p
ja jag vet att det låter skumt, det postade jag i en tråd igår oxo, nån som har lust att kolla lite emaildata då??? Jag fattar inte mycket men nån av er kanske vet.

Received: from [205.158.62.67] by mailserv03 [195.249.40.228] with SmartMax MailMax for Ravetrancer@wcx.nu; Tue, 01 Jun 2004 00:35:51 +0200
Return-Path: <caroline4mary@fastermail.com>
X-SmartMax-AuthUser:
Received: from wfilter.us4.outblaze.com (wfilter.us4.outblaze.com [205.158.62.180])
by webmail-outgoing.us4.outblaze.com (Postfix) with QMQP id 7279218004DA
for <Ravetrancer@wcx.nu>; Mon, 31 May 2004 22:35:43 +0000 (GMT)
X-OB-Received: from unknown (205.158.62.133)
by wfilter.us4.outblaze.com; 31 May 2004 22:35:18 -0000
Received: by ws5-3.us4.outblaze.com (Postfix, from userid 1001)
id E631223BFE; Mon, 31 May 2004 22:35:46 +0000 (GMT)
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-1"
Content-Disposition: inline
Content-Transfer-Encoding: 7bit
MIME-Version: 1.0
X-Mailer: MIME-tools 5.41 (Entity 5.404)
Received: from [212.247.93.242] by ws5-3.us4.outblaze.com with http for
caroline4mary@fastermail.com; Tue, 01 Jun 2004 06:35:46 +0800
From: "caroline mary" <caroline4mary@fastermail.com>
To: "Ravetrancer" <Ravetrancer@wcx.nu>
Date: Tue, 01 Jun 2004 06:35:46 +0800
Subject: PAYMENT AND SHIPPING ARRANGEMENT !!!
X-Originating-Ip: 212.247.93.242
X-Originating-Server: ws5-3.us4.outblaze.com
Message-Id: <20040531223546.E631223BFE@ws5-3.us4.outblaze.com>

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
No1 skrev:
Raven...

Det enda som gäller för dig är att pengar skall finnas PÅ ditt konto!!!

Allt vadcheckar innebär är att du KAN komma att bli toklurade!!!

Inga pengar på kontot ingen hoj!!!

No1...
Jag vet, jag kommer inte skicka min hoj nånstans förrens jag har mina pengar i handen, jag e ju trots allt affärsman:)
No cash= No bike.

Det kommer säkert komma mail om att checken e skickad osen går det en vecka o då ska båten gå fast jag har inte fått nån check, då kommer hon säga skicka mc:n checken e på väg bla bla.....inte fan e jag dum heller:)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Ravetrancer, IPna du har där i emailet går iaf inte till nån Irländskt plats utan San Jose i Kalifornien. Så om personen säger att han bor i Irland så är du på väg att bli lurad.

Skriv simpelt så här i emailet: "Fuck off fuck face! go scam your mama's fat ass for money you poor little bitch"

/Edit - Fast iofs antar jag det är Emailservern som ligger där i San Jose/Fremont. Men ändå... be han snutta på en filt.

Last edited:

Kimze

?
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
På gång
Tycker det låter skumt.
Brevet är skrivit i väldig dålig engelska och för att vara från Irland borde det vara betydligt bättre skrivit.
Det är lättare med telefon kontakt

Last edited:

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Swedie skrev:
Ravetrancer, IPna du har där i emailet går iaf inte till nån Irländskt plats utan San Jose i Kalifornien. Så om personen säger att han bor i Irland så är du på väg att bli lurad.

Skriv simpelt så här i emailet: "Fuck off fuck face! go scam your mama's fat ass for money you poor little bitch"

/Edit - Fast iofs antar jag det är Emailservern som ligger där i San Jose/Fremont. Men ändå... be han snutta på en filt.
eller så kan vi skicka ett kuvert med ANTHRAX till han:)

Kimze

?
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
På gång
Swedie skrev:

Det är inte säkert han luras för han kan ha en mailserver där ifrån.
Men sitter i Irland.
Fastermail som han använder verkar vara som någon form av hotmail liknande bara att servrarna står i ett annat land.
www.fastermail.com

10 94 ms 93 ms 94 ms p3-0.IR1.NYC-NY.us.xo.net [206.111.13.25]
11 94 ms 93 ms 110 ms p5-0-0.RAR2.NYC-NY.us.xo.net [65.106.3.41]
12 109 ms 110 ms 109 ms p6-0-0.RAR1.Washington-DC.us.xo.net [65.106.0.2]

13 156 ms 172 ms 172 ms p1-0-0.RAR1.SanJose-CA.us.xo.net [65.106.0.38]
14 156 ms 172 ms 172 ms p0-0-0d0.RAR2.SanJose-CA.us.xo.net [65.106.1.62]

15 156 ms 172 ms 172 ms p15-0.DCR1.DC-Fremont-CA.us.xo.net [65.106.2.154

Last edited:

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Såld! :( Förhoppningsvis en ny nästa säsong.
Swedie skrev:

Ja, eller så ber du dem att sätta in en mindre summa pengar nu (t.ex. någon tusenlapp), för att lösa dina omkostnader för att skicka bågen.

Det borde de gå med på, om de sedan hade tänkt lura av dig hela hojen. Sedan skiter du bara i att skicka någonting. På så sätt har du lyckats blåsa bedragaren så att säga :hihi

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Jag hade varit jävligt försiktig. Verkar inte riktigt rent mjöd i bägarn så att säga.

303

Twin Wanker
Gick med
22 May 2003
Hoj
748R -02
Originating ip står ju med i mailet! Sen att killen/tjejen använt webmail är ju ganska uppenbart... Mailet är skickat ifrån denna ip iaf: 212.247.93.242

inetnum: 212.247.93.0 - 212.247.93.255
netname: SE-QUARK-NET2
descr: Quark Telecom Consulting Constellation Networks
####################################
In case of improper use, please mail
<tmahoney@constellationnetcorp.com>
or <abuse@swip.net>
####################################
country: SE
admin-c: TM1360-RIPE
tech-c: TM1360-RIPE
status: ASSIGNED PA
mnt-by: SWIPNET-LIR-MNT
mnt-lower: SWIPNET-LIR-MNT
changed: ip@swip.net 20031016
source: RIPE

route: 212.247.0.0/16
descr: SWIPNET
#####################################################
In case of improper use originating from our network,
please mail <customer contact> or <abuse@swip.net>
####################################################
origin: AS1257
notify: staff@swip.net
mnt-by: AS1257-MNT
changed: ip@swip.net 19990202
changed: per@swip.net 20001115
changed: ip@swip.net 20020121

person: Timothy Mahoney
address: Quark Telecom Consulting Constellation Networks
address: Virkesvagen 13
address: 238 37 Oxie
address: Sweden
e-mail: tmahoney@constellationnetcorp.com
phone: +46 40 529441
nic-hdl: TM1360-RIPE
changed: ip@swip.net 20030522

edit: skrev fel ip längst upp :3freak

Last edited:

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
Passa dig för att skriva ditt namn och adress som han vill ha...
Kan vara någon ivanoff som har kontakter i sverige.
Sen kommer dom hem till dig och tar hojen med sig till ryssland.

Och dom herrarna ska man helst inte komma på när dom stjäl (det var vad polisen sa till en kille som blev av med en ovanlig hd som var värderad till 400 000)

Ps Har hänt innan i gbg Ds

Last edited:

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Ducati
Inte tusan sitter man och gör upp stora affärer över anonyma e-postservrar som t.ex. Hotmail eller som nu Fastermail, som gjort för att bli lurad.

Det är helt klart ett problem med betalningar, risktagandet ligger hos bägge parter. Att be köparen att sätta in alla pengar på en gång kommer naturligtvis inte att fungera eftersom den personen också är orolig för att bli lurad.

Skall man köpa en dyrare vara så är det personliga kontakter eller ett lågprisflyg till destinationen som gäller.

Be personen att komma hit och besiktiga samt betala varan när den skickas. Blir inte så dyrt och du får ett positivt avslut på affären.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln