Är din hoj snabb tycker du?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Läs :brinnerup

• One Top Fuel dragster 500 cubic inch Hemi engine makes more horsepower than the first 4 rows at the Daytona 500.

• Under full throttle, a dragster engine consumes 1 gallon of nitro methane per second; a fully loaded 747 consumes jet fuel at the same rate with 25% less
energy being produced.

• A stock Dodge Hemi V8 engine cannot produce enough power to drive the dragster supercharger. With 3000 CFM of air being rammed in by the supercharger on overdrive, the fuel mixture is compressed into a near-solid form before ignition. Cylinders run on the verge of hydraulic lock at full throttle.

• At the stoichiometric 1.7:1 air/fuel mixture for nitro methane the flame front temperature measures 7050 degrees F. Nitro methane burns yellow. The spectacular white flame seen above the stacks at night is raw burning hydrogen, dissociated from atmospheric water vapor by the searing exhaust gases.


• Dual magnetos supply 44 amps to each spark plug. This is the output of an arc welder in each cylinder. Spark plug electrodes are totally consumed during a
pass. After ½ way, the engine is dieseling from compression plus the glow of exhaust valves at 1400 degrees F. Cutting the fuel flow can only shut down the engine.



• If spark momentarily fails early in the run, unburned nitro builds up in the affected cylinders and then explodes with sufficient force to blow cylinder heads off the block in pieces or split the block in half.

• In order to exceed 300 mph in 4.5 seconds dragsters must accelerate at an average of over 4G's. In order to reach 200 mph well before half-track, the launch
acceleration approaches 8G's.

• Dragsters reach over 300 miles per hour before you have completed reading this sentence.

• Top Fuel Engines turn approximately 540 revolutions from light to light! Including the burnout the engine must only survive 900 revolutions under load. The red line is actually quite high at 9500rpm.


• The Bottom Line; Assuming all the equipment is paid off, the crew worked for free, and for once NOTHING BLOWS UP, each run costs an estimated US $1,000.00
per second.

• The current Top Fuel dragster elapsed time record is 4.441 seconds for the quarter mile (10/05/03, Tony Schumacher). The top speed record is 333.00 mph (533km/h) as measured over the last 66' of the run (09/28/03 Doug Kalitta).

• Putting all of this into perspective: You are driving the average Hayabusa, with, say a turbo on it. Over a mile up the road, a Top Fuel dragster is staged and ready to launch down a quarter mile strip as you pass. You have the advantage of a flying start. You run the 'busa hard up through the gears and blast across the starting line and past the dragster at an honest 200 mph. The 'tree' goes green for both of you at that moment. The dragster launches and starts after you. You keep your wrist turned hard, but you hear an incredibly brutal whine that sears your eardrums and within 3 seconds the dragster catches and passes you. He beats you to the finish line, a quarter mile away from where you just passed him. Think about it, from a standing start, the dragster had spotted
you 200 mph and not only caught, but nearly blasted you off the road when he passed you within a mere 1320 foot long race course. That folks, is acceleration.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Och slutsatsen av detta är att du, Swedie, nu ger upp allt sporthojsåkande och köper en dragster?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
USCH! Sluta citera så långa texter! Ändrade era inlägg så citatet från mitt inlägg är borta. :ajjabajja
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
rekordet är 4.441 s
flygande 200 mph ger 4.5 s på en 1/4-mile

inte så mycket blast-by snarare jämt skägg över mållinjen om
dragstern gör en perfekt repa.
Eller räknar jag fel? :confused:

I Europa är vi väl 1 sekund långsammare också.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Det är väl heller inte lätt att räkna på hur en turbobusa på säg 450hk drar från 200mph och uppåt, tydligen skulle man ju ge järnet även på hojen och inte bara hålla 200mph över sträckan.
 

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Silwer skrev:
Det är väl heller inte lätt att räkna på hur en turbobusa på säg 450hk drar från 200mph och uppåt, tydligen skulle man ju ge järnet även på hojen och inte bara hålla 200mph över sträckan.

då har dragstern inte en sportmacka
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
å sen är det 110 åp svenska vägar som mest om man drar det så långt =)

Men visst, fort går en sån däringa dragster... fräckt!!!

:hej
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Swedie skrev:
USCH! Sluta citera så långa texter! Ändrade era inlägg så citatet från mitt inlägg är borta. :ajjabajja
USCH! Sluta skriva så långa texter! :rolleyes:
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Shit vad tradig respons :huvet ... Har läst det innan; SJUKT imponerande prestanda. Härligt att människan kan bygga så snabba farkoster, sedan färdas i dom!
Top Fuel ROKKS! :yoparty
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
yeeehaaaw! Gillade den delen att en vanlig dodge v8 inte orkade driva kompressorn =)
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Kay skrev:
Shit vad tradig respons :huvet ... Har läst det innan; SJUKT imponerande prestanda. Härligt att människan kan bygga så snabba farkoster, sedan färdas i dom!
Top Fuel ROKKS! :yoparty

Det finns farkoster som människan kan färdas i som är snabbare än en gevärskula. Även en höghastighetskula.

750RR
 

Mago

I am Sofa King
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Kavasaki ZX-7R -97 *såld*
Hemi är häfftigt. Nästan lika häfftigt som en påhittad 950RR!
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Mago skrev:
Hemi är häfftigt. Nästan lika häfftigt som en påhittad 950RR!

Såå, han sig kaxa.... inte bra huvot, inte bra alls.
Jag ska ha benzin från daj sen.

750RR
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Det mesta är ÖVERDRIVET coolt med en top fuel på ~6000hästar...
....MEN LJUDET!!! :rock :jisses
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
maverick_750rr skrev:
Det finns farkoster som människan kan färdas i som är snabbare än en gevärskula. Även en höghastighetskula.

750RR

-Jag vet. Imponerande det också. :)
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Dodge motorn får ju trots allt snurr på kompressorn. Bara det att den inte orkar driva max flöde.
 

AkUsBike

Vedi, Vidi, Vince & Hine
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Lund
Hoj
Snart
Skulle hellre vilja ha en MB S-klasse istället, läder, AC m.m =)
Dragsters e inte precis någon långturare... Har ni sett Sthlm getaway 4... De "provtestar" en dragster... kul !
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top