Är du den vi söker?

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Om du varit aktiv på banorna i år vet du säkert att buller har blivit en stor fråga. Både inom tävlingssammanhang och på vanliga bankörningar.
Inom Sydskanes Emse har vi alltid haft höga ambitioner när det gäller säkerhet och miljö.
För att kunna fortsätta ha denna höga ambitionsnivå behöver vi nu Din hjälp.

Av er som är intresserade kommer vi att bilda en Bullergrupp som kommer att sköta detta ansvar på våra körningar framöver. Ersättning kommer att utgå som till våra andra grupper Depåchefer och Instruktörer.

Vi behöver dig som aktivt vill jobba med bullerfrågan på våra körningar men även att driva frågan inom föreningen.
Rent praktiskt handlar det om att sköta ljudmätning och svartflaggning på plats på våra körningar.

Sugen?

Hör av dig till oss på sekreterare SNABELA sydskanesemse.nu och berätta lite om vem du är.
Har du tidigare kunskaper inom ljudmätning eller buller är det givetvis en merit, annars är kravet endast intresse och engagemang.

Mvh
Thomas Christiansson
Sekreterare
Sydskanes Emse
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Ett inlägg i debatten kring buller.
Detta är klippt ur anteckningarna från mötet som hölls i Karlskoga om SM/SO tävlingarna 2011.

Ljud hos grannen,banljudet

Ljudet hos grannen bestäms i turordning av:
Miljööverdomstolen
Miljödomstolen
Länsstyrelsen
Miljömyndigheten i varje kommun. De sköter även tillsynen.

Ljudet som produceras genom träning och tävlingsverksamheten regleras av SBF och SVEMO.

Ny mätmetod:

”2 Meter max”
Från och med nästa år så kommer denna metod inom roadracingen (har prövats i Cross och Enduro). Det finns säkert problem i början även här, men det har den fördelen att den är samkörd med ”flyby” mätningar under tester.
Exakt regeltext är inte klar, men det innebär att vissa el knappar som begränsar varvtalet i samband med mätning kommer bli förbjudna.

Det som är bra är att förarna själva kan hålla koll på sitt ljud! Frågetecknen är ansvar vid ett motorhaveri i samband med ljudkontroll. Det måste i text framgå att det är ägaren som är ansvarig för att dennes MC skall kunna varvas fullt, att varvstopp fungerar osv.
FIM’s utredning har konstaterat att denna mätmetod är kompatibel med ”flyby” mätning.
Mest troliga scenario är att vi använder ”flyby” för att plocka in troliga problem som då får genom en ”2 meter max” kontroll. ”2 meter max” kontroll kan finnas innan körning, men måste då koordineras med ev depåtystnad och andra restriktioner.

Mätmetod grannarna, mätmetod banan
Mätmetoden hos grannen bestäms av Naturvårdsverkets riktlinjer för motorsport.
60 dBA på vardagar 08.00 – 19.00
55 dBA på helgdagar 08.00 – 19.00
För att banägarna skall ha kontroll på hur mycket ljud som anläggningen genererar så har de alla satt upp en permanent ljudmätare med loggningfunktion från Norsonic.
Varje anläggning har sedan kontrollerat vilket värde på den fasta mätaren som motsvarar 55 dBA hos grannarna. Detta har man gjort genom att låta ett akustikföretag mäta ett antal olika fordon stilla och vid förbipassering och generera en ljudutbredningskarta. Denna karta talar sedan om hur mycket ljud som genereras, var problemområden är samt hur snabbt ljudet sjunker till godkända nivåer.
Alla banor har också skaffat en handhållen Norsonic ljudmätare (samma typ som ovan). Denna används för att mäta förbipassagen på banan. Om förbipassagen är under 95 dBA så klarar man ljudnivåkravet på den fasta mätaren och då också ljudet hos grannarna.
Mätmetoden på banan med den handhållna apparaten är till för att säkra de olika reglementen för vår träning och tävlingsverksamhet. Oavsett vilken metod som används så är det alltid så att den som bryter mot reglerna har:

1 Skaffat sig en fördel mot sina medtävlande
2 Bidragit till att banan han kör på får problem med sina grannar

Metoden skall i första hans säkra upp så att arrangören kan garantera banan och att de inte bryter mot lagen. Om inte 95 dBA flyby kan användas så skall den metod som används garantera att 95 flyby efterlevs. Ett sätt kan vara att 95 flyby mäts för att gallra ut syndarna som sedan kontrolleras.

”95 Flyby”, ”FIM 102”, ”2Meter Max”
2meter max är det senaste förslaget på mätmetod som FIM kommit fram med. Det ger en bättre avspegling av det verkliga ljudet som kommer från en MC. Problemet med den traditionella FIM mätmetoden är att vissa hojjar ”kickar in” på först på ett högre varvtal än de andra och klarar sig trots att ljudet på banan är långt över det tillåtna.
De problem man har upplevt med flybymätningar har egentligen inte relevans, men har fått gehör utan att det varit befogat.
Om man får 2 mätningar som visar över 100 dB på flyby så kan du inte få bort dessa genom att säga att du hade 93 + 94 dBA mätningar på samma pass – hur hänger det ihop? Eller så säger man att i Anderstorp var det bra… hur kan det skilja så i Karlskoga?

DU kan alltid få ett lägre värde på olika sätt, men du kan aldrig få ett för högt värde utan någon speciell anledning. Att kalla detta för osäkert är dumheter och ett utspel som riktar sig till okunskap och den grundönskan bland förarna att slippa ta tag i problemet.

Tankesättsförändring
Så länge förarna tycker/tror/känner att det är orättvist, onödigt, fel för sporten osv så kommer de att fortsätta bråka och göra tävlingsstämningen sur.
Det vi säger är: Du har hela vintern på dig att ordna detta!
Om ni inte kan ordna det själva, ta hjälp av någon som kan!
Vi kommer inte släppa frågan för att det är fler som bråkar – tvärtom!

http://www.karlskogamotorstadion.com/files/mötes noteringar SO 2011.pdf
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Av anteckningarna att döma så fattar jag inte riktigt hur mätningarna är tänkt att gå till. Förmodar att 2 meter max innebär att man utan drivning varvar hojen till varvstoppet. Är det bara jag som inte är direkt sugen på att misshandla hojen på det sättet?

\Masonit
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Av anteckningarna att döma så fattar jag inte riktigt hur mätningarna är tänkt att gå till. Förmodar att 2 meter max innebär att man utan drivning varvar hojen till varvstoppet. Är det bara jag som inte är direkt sugen på att misshandla hojen på det sättet?

\Masonit
Nejdå, du är inte alls ensam.

Nu har det kommit upp en bullertråd i Racingforumet, ni som är intresserade bör följa denna.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=234778
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Från bullertråden i Racingforumet. Verkar vara bestämt hur man skall mäta ljudnivån inför tävling:

3.1.2 Ljuddämpning, alla klasser.

Ljudnivå enligt lokal miljöföreskrift eller Svemo, UEM eller FIM’s regler.

Officiell ljudmätning skall ske genom (av FIM föreskriven) ”2 meter max” metod enligt följande:

Vid varje tävling skall ljudmätare kalibreras i närvaro av minst två förar/teamrepresentanter. Kalibrering skall ske i intervallet 93,5-113,5 dB(A).

Varmkörd motorcykel skall vid mätning vara uppställd på en icke reflekterande yta (gräs/grus) i en miljö där bakgrundsbuller ej överskrider 95 dB(A. Ljudmätning sker med ljudmätare fast placerad 2 meter bakom bakhjulets (MCS sidvagnshjulets) kontaktpunkt mot marken och i 45° vinkel mot motorcykelns längdriktning samt 1,35m över marknivå. Ljudmätare skall vara ställd på mätmetod ”A” och samplingstid ”fast” med presentationsmetod ”Max”. Vindskydd skall vara monterat på ljudmätarens mikrofon. Om omgivningstemperaturen är +10°C eller lägre skall 1 dB(A) dras bort från mätvärde. Mätresultat anges alltid i heltal genom att mätvärdet avrundas nedåt (mätvärde 108,9 dB(A) = mätresultat 108 dB(A)). Mätning skall ske på a) den sida avgasröret mynnar ut på. b) vid avgasrör på bägge sidor skall mätning ske på den sida insugsluftintag befinner sig. c) vid avgasrör på bägge sidor och centralt insugsluftintag skall mätning ske på bägge sidor (mätresultatet är då medelvärdet av dessa två mätvärden). Vid betydande vind skall sträckan MC till ljudmätare vara i motvind, så att mekaniska ljud från motor/transmission ej adderas till mätvärde. Motorvarvtalet skall hastigt bringas till maximalt under en tid av minimum 1 sekund och maximalt 2 sekunder. Om avgasdetonationer uppträder under mätproceduren skall mätningen göras om.

Maximalt tillåtet mätresultat ”2 meter max” för deltagande i tävling är 108 dB(A), vid efterkontroll är +2 dB(A) tillåtet.


Baserat på FIM

THE OPERATING PROCEDURE
The ‘2 metre max’ method will consist in quantifying not only the sound
level produced by the silencer of the exhaust, but the maximum global
sound level achieves by the motorcycle when the engine rpm’s are raised
to the maximum engine speed, limited by
➯ natural regulation for 2T, or
➯ rev limiter for 4T.
For 4T engines used in Speedway, Long track and Ice speedway, without
rev limiter, it would be advisable to limit the full open the throttle for 1 or 2s
maximum.
36
General(e) Section
THE PREPARATION OF THE SOUND METER
• Calibrated the sound meter at 93,5 dB or 113.5 dB to take into
account the incidence of the wind foam ball
• Position the wind foam ball on the microphone
• Activate the ‘A’ weighing
• FAST time weighting must be activated
• Select range Hi 80~130 dB
• Activate the function MAX MIN – set on MAX
THE SET UP OF THE SOUND METER AND THE MOTORCYCLE
The sound levels will be measured with the sound meter/microphone fixed
on a tripod, in the horizontal position, at the rear of the motorcycle.
The sound meter will be positioned at a distance of 2 metre behind the
motorcycle, with an angle of 45° away from the centerline, on the exhaust
side and at a height of 1.35m above the ground. The 2m distance is
measured from the point where the centre of rear tyre touches the ground.
It is preferred to make the tests on soft ground, not reverberating, i.e. grass
or fine gravel.
The ambient sound level muss remain lower than 95 - 100 dB/A.
THE POSITIONING OF THE MOTORCYCLE
The reference points:
• For a motorcycle: the contact point of the rear wheel on the
ground.
• For a Quad vehicle: the vertical line to the ground from the centre
point of the rear axle.
• For a Side-car: the contact point of the side wheel on the ground.
• For motorcycles fitted with 2 exhaust outputs, the measurement
will be made on the side of the air intake. If a central positioned
air intake is used, both sides will be tested.
• For Quad vehicles with exhaust outlet moved by the median axis,
the measurement will be made offset side.
To make repetitive measurements, all motorcycles can be positioned into a
small frame fixed on the ground.
37
General(e) Section
THE NEW 2 METRE MAX METHOD
THE OPERATION – PROTECT YOUR HEARING – USE EAR PROTECTION
• The measurement is made with motorcycle on its wheels, in
neutral, hot engine.
• The technical steward takes place besides the motorcycles,
opposite to the microphone, or in front of the handlebars near
the front wheel, not to screen or stand between the bike and the
microphone.
• If a 2nd steward is permanently attending the sound level checks,
it is strongly advised for him to use earplugs (headset or ear
protectors) .
• The throttle is turned as fast as possible (instantly) until the
appearance of the first signs of engine speed regulation (by the
rpm limiter), then released quickly to avoid possible back fire.
• If the engine tends to suffocate, accelerate slightly before
opening full open throttle.
• If detonations appear, the measurement must be started again.
A solution to avoid post combustion in the silencer could be a progressive
relaxation of the throttle.
THE MEASUREMENT – RECORDING OF THE SOUND LEVEL
• For motorcycles without rev limiter, the opening of gases will
have to be lower than 2 seconds.
• A mnemonic to count: ‘one thousand and one, one thousand and
two’, or ‘1y, 2y’.
• When the measurement is considered acceptable, write down the
result, then reset (push on the sideline) the MAX MIN setting until
the disappearance of the previously displayed value.
• Push again on the sideline MAX MIN to arm the sound level
meter.
• The sound level meter is then ready for the following
measurement.
38
General(e) Section
The perfectible point of this method is the possible cheating by
"temporary" decreasing the maxi engine speed reached by:
• the clogging in engine 2T
• a switch on the programmable CDI/ECU for 2T and 4T
engine
A noticeably lower engine speed is detected easily by hearing. If doubt,
control of the value of the rpm limiter with a tachometer.
Sound levels will be controlled to limits as stated in Art. 79.11.
For the initial sound control and technical inspection, a rider (or his mechanic)
shall present only one spare silencer per machine.
Other spare silencers may be presented after all participants have presented
their motorcycles, or on the following days of the event.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Från bullertråden i Racingforumet. Verkar vara bestämt hur man skall mäta ljudnivån inför tävling:

Nope, inte helt. Från samma tråd och samma skribent:

Måste bara påpeka att det Svenska bara är ett utkast till dom nya reglerna! Så det kan kanske komma att ändras innan det kommer i tryck. Det som är mest osäkert är väll 108db. Är bara Sverige som villa ha den. Dom andra Nordiska länderna ville ha 115db. Tror dom håller på nu med att testa olika hojar för att få fram data vad som är rimligt.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Nope, inte helt. Från samma tråd och samma skribent:
Såg det också... till mitt försvar får jag dock säga att det inlägget är gjort efter mitt :D
Vi får väl se vilken gräns som kommer att gälla, mätmetoden har de förmodligen redan bestämt sig för.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top