Är du för högre hastigheter på motorvägarna?

Lämplig högsta tillåtna hastighet

• Antal röstningar
    0

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Tobbe_N skrev:
2411615 jag saknar alternativet högre än 130. så jag röstade på 130
Högre än 130 km/tim har sällan varit på tal i de svenska politiska debatterna.

I Norge har man sedan länge sänkt 110 till 90 :tomten

Red: Det går naturligtvis inte att jämföra Sverige med Norge rakt av, men grannländernas lösningar kan ge lite perspektiv. Detsamma gäller kontinenten, där man på många håll är liberalare.

Last edited:

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Finns fina vägar som skulle klara en bra bit över 130.
Jag ligger oftast runt 150-160 på den stora dubbel/trippelfiliga vägavsnitten.(med bil då)

Det ända jag kan tänka mig som talar emot högre hastigheter är möjligen miljöaspekten.

Jompa05

Medlem
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
Kawasaki zx6r 2009
Tobbe_N skrev:
2411615 jag saknar alternativet högre än 130. så jag röstade på 130

men är det 130 så kör man ju 50-100km/h plus iallafall ;) så det jämnar ut sig ;)
En sak ska du veta;) vi mc-åkare har inga gränser :) vi kör hur fort vi vill..:yoparty :yoparty :yoparty

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Skulle gärna se högre hastighetsbegränsningar på alla vägar inte bara motorvägarna...vilken utopi..

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Saknar nog också alternativ för högre hastigheter.
Beroende på Väglag, bil, trafikmäng så tycker jag det borde vara högre hastigheter.

Sen finns det en hel del 70-90 vägar som borde vara 50-60 vägar. Så jag är inte helt låst åt ett håll.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så vitt jag vet så sattes hastighetsgränserna 67 vid högertrafikomläggningen, 1967 var bilparken faktiskt modernare än i dag, men vi räknar väl en snittålder på 5 år gamla bilar.

En 5 år gammal bil 1967 är alltså t.e.x en bubbla från 63.
Nog tror jag väl att bilarna har blivit åtminstonde 30% bättre på alla sätt sedan dess.
30% bättre väghållning
30% bättre bromsar
30% bättre säkerhet

Alltså borde inte en ökning med 30% vara orimlig i snitt på alla hastighetsgränser.

UTOM då på 30 sträckorna (som inte existerade 1967) där jag fortfarande kan tänka mig 30km/h.
DÄREMOT ska 30km/h bara råda där det finns särskilda skäl, som t.e.x en skola, ett dagis eller en populär färdväg till/från ett sådant ställe.
ALLTSÅ inga generella 30km/h i hela staden....

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
130 skulle kanske funka, men sen börjar det gå ganska fort för en del som inte är så fartglada. Det skulle nog skapa rätt mycket irritation ändå.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
GuW skrev:
2412782 Så vitt jag vet så sattes hastighetsgränserna 67 vid högertrafikomläggningen, 1967 var bilparken faktiskt modernare än i dag, men vi räknar väl en snittålder på 5 år gamla bilar.

En 5 år gammal bil 1967 är alltså t.e.x en bubbla från 63.
Nog tror jag väl att bilarna har blivit åtminstonde 30% bättre på alla sätt sedan dess.
30% bättre väghållning
30% bättre bromsar
30% bättre säkerhet

Alltså borde inte en ökning med 30% vara orimlig i snitt på alla hastighetsgränser.

UTOM då på 30 sträckorna (som inte existerade 1967) där jag fortfarande kan tänka mig 30km/h.
DÄREMOT ska 30km/h bara råda där det finns särskilda skäl, som t.e.x en skola, ett dagis eller en populär färdväg till/från ett sådant ställe.
ALLTSÅ inga generella 30km/h i hela staden....

Vår reaktionsförmåga har dock inte förbättrats sedan 1967.

Gustav1 skrev:
2412872 130 skulle kanske funka, men sen börjar det gå ganska fort för en del som inte är så fartglada. Det skulle nog skapa rätt mycket irritation ändå.

Precis, redan idag är det ju inte ovanligt med folk som av olika anledningar inte kör mer än 90-100 trots att det är 110. Om vi räknar med att det även efter ett byte till 130 skulle finnas gott om personer som kör 30 över gällande hastighetsbegränsning för att hålla sig i körkortsvänliga hastigheter har du helt plötsligt en skillnad på 60 km/h. Släpvagnar får köra i 80, då skulle du ha en hastighetsskillnad på 80 km/h. Det är ganska stora skillnader i hastighet som ska samsas på samma väg och även om bilarnas prestanda har förbättrats har som sagt varken vår reaktionsförmåga eller omdöme utvecklats nämnmärt.

Last edited:

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
DR-Zätare skrev:
2412879 Vår reaktionsförmåga har dock inte förbättrats sedan 1967.

word. fast jag röstade för 130. på motorvägar ligger ju ändå ALLA 130 + (bilar)
mc ligger väl lite mera :)

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
smallsocks skrev:
2412887 word. fast jag röstade för 130. på motorvägar ligger ju ändå ALLA 130 + (bilar)
mc ligger väl lite mera :)

Det är sant men du får å andra sidan räkna med att höjer du den lagliga gränsen till 130 kommer många av dessa att köra 160 istället.

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
*Såld*
Vår reaktionstid har inte förbättrats, men bromsarna, så en bubbla från -67 i 110 km/h och en ny bil i 150 km/h, stannar nog den nya bilen fortare..!

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
Triumph
Scorpion.SE skrev:
2412983 Vår reaktionstid har inte förbättrats, men bromsarna, så en bubbla från -67 i 110 km/h och en ny bil i 150 km/h, stannar nog den nya bilen fortare..!
Det är nog tveksamt. Det gick att bromsa bra med gamla bilar också, den stora skillanden är väl ABS, som gör att det krävs mindre av föraren för att bromsa fort.

Det tar ca 90m att bromsa en bil från 110 km/h medan det vid 150 Km/h tar 150m. Länk till kalkylator här. Så stor skillnad tror jag inte det är på en modern bil och en gammal folka.

MrDawe

MrDawe
Gick med
25 Mar 2006
Hoj
GSXR750TURBO -97
Folk kan ju inte ens hålla 110 när det är 110 utan de ska endå ligga i 90 o ligga i vänster fil:mad:
Så ska man höja gränserna kanske nån lag om minimum hastighet i "snabba filen" bör träda in. Innan folk blir så irriterade så det händer olyckor.

Köra om i fel fil är inte bra men oftast snabbaste altenativ när folk är helt borta när det gäller att vara med i trafiken!!

Det är många faktorer som orsakar olyckor, inte bara fartdårar. Polisens rutinkontroller tex precis när alla ska hem efter jobbet.
Ganska mycket större chans att folk i allmänhet är mer lätt irriterade o sura efter ha köat 40 min efter jobbet bara för farbror gris ska kolla att alla har fegsnöre. När väl kön har släppt och grisstoppet är borta då gasar fan till och med Nils 64 och körningen blir farligare för många som inte kan låtabli att låta humöret gå ut över körningen.

Nu spåra ja ur ämnet men finns säkert nån själ som har liknande tankar:rolleyes:

Ex om polis kontrollen var en sann historia och inträffade på hågelbyleden i förra veckan och jag satt i den med bil och mitt hat mot trafik polisernas uppdrag och prioritet ökade ytterligare :tummenupp

Last edited:

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
DR-Zätare skrev:
2412922 Det är sant men du får å andra sidan räkna med att höjer du den lagliga gränsen till 130 kommer många av dessa att köra 160 istället.

jag tror faktiskt inte det... 130-140 är oftast en lagom fart på fet motorväg 2 filig staket runt o bla bla bla för en bil. (hoj är ju lite speciellt vi åker ju snabbt om vi vill aja)

tror inte så himla många skulle öka till 160 bara för att ligga 30 km/h över laglig fart. kanske... jag skulle nog inte gjort det, med bil alltså.

egentligen så kan man lika gärna införa fri begränsning överallt för det är ändå ingen som kör lagligt någonstans, prova det nån månad och se hur det blir, skulle vara roligt OM man nu inte visste att många skulle dö...

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Att lägga upp denna fråga som poll på SH är ju som att gå in på ett sexforum och fråga om nån är kåt :hihi.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ofta står det två skyltar - en på varje sida vägen. Det blir då t.ex. 110+110=220. Vilket är en ganska OK fart ändå...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln