Är en kameraväska att lita på under MC-körning?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Har en Lowepro Slingshot 100 AW kameraväska laddad med en Canon PowerShot SX1 IS, Manfrotto 758B stativ och extra batterier = en packning på under 2 kg. Den är förhållandevis liten och sitter jäkligt bekvämt över axeln.

Är kameraväskan att lita på, bör man köra lugnt eller är det bara att köra på som vanligt om någon har erfarenhet?

Bifogat

• p2.jpg
    p2.jpg
    51.3 KB · Visningar: 80

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Har aldrig direkt kört med ryggsäck, men vet att många föredrar att ha gem mellan dragkedjorna, annars finns risken för att vinden öppnar väskar och så sprids allt man hade nerpackat längst med hela E4 :hihi

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Sätt låsningar på dragkedjorna om dom känns osäkra.. Sålänge man inte drar ihop dragkedjorna mot mitten brukar dom inte gå upp

Därimot lär risken för att köra rullstol resten av livet öka markant, vid vurpa

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Det var iofs en billig och smidig försäkring =) Min 89:- "Sportryggsäck" från Lidl har dock aldrig fått självutlösning men i den har jag oftast inget värdefullare än hyrfilmer. Nu kostar kameran några kronor till och så är det smidigt med att kunna fästa stativet på, därav kameraväskan. Det man är lite orolig över är om typ axelbandet skulle få för sig att lossna eller liknande katastrof.

Därimot lär risken för att köra rullstol resten av livet öka markant, vid vurpa

Jo men jag har bestämt mig att gå emot trenden så jag skiter i att vurpa istället.

Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Se bara till att bägge dragskorna på blixtlåset är i ena "änden" av blixlåset så skall det inte vara någon fara. Har funkat för mig alla gånger jag kört med ryggsäck.

Har axelbandet någon form av clipslåsning som man kan dela det med? -det borde inte vara någon fara om man bara ser till att clipset inte är skadat innan man kör iväg. Sannolikheten för att ett fast axelband skulle ge med sig är minimal såvida du inte kör i 400km/h i 45 mil.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag använder min kameraryggsäck sen 2 år på hojjen.

Bra med spännen så att dragkedjan inte går upp :tummenupp

Däremot har jag funderat på hur ryggkotorna ser ut efter en vurpa med 10 sofiero i ryggan efter bolagsinköp? :confused:

Äger inte bil.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Körde Islands-semester i somras med rygga, utan en tanke på att kedjorna skulle glida istär så hade de båda "låsen" mitt på utan en tillstymmelse till problem. Men dumt att chansa med kameran.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Själva huvudbandet är det ingen delning på utan man klär på sig väskan med skallen först, gick även att tråckla den över hjälmen =) Sen finns det ett "säkerhetsband" som det brukar göra vilket man sätter ihop med ett clips runt överkroppen.

Well well, blev en 10 mils runda ikväll, var ute och filmade lite. Väskan kändes bekväm och smidig även på mc´n, enda nackdelen är att stativet är lite för långt trots så ihopfällt som det går så att fötterna vilar mot sadeln. Var lite orolig för att det skulle bli märken eller revor men det var safe. Funderar dock på att konstruera något fäste för stativet så jag kan fästa det på pakethållaren eller dylikt istället.

Tjita1

Guest
Årets trådbump!

Har funderat mycket på det här, det ska ju inte bara skydda kamerautrustningen när man trillar, vilket man gör, man är väl äventyrsmotorcyklist ;) , men det är ju bra om man inte bryter ryggen på köpet.. Jag funderar på en hardcaseväska med ryggsäckssats ( http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Typ61orange + http://www.cyberphoto.se/info.php?article=315098 ), men frågan är hur ryggen mår när man står på örona med det där bakpå. Har man en mjuk väska å andra sidan klarar man kanske ryggen (om inte grejerna i väskan trycker sönder nåt vill säga), men å andra sidan är väl den dyrbara utrustningen skräp sen..

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Årets trådbump!

Har funderat mycket på det här, det ska ju inte bara skydda kamerautrustningen när man trillar, vilket man gör, man är väl äventyrsmotorcyklist ;) , men det är ju bra om man inte bryter ryggen på köpet.. Jag funderar på en hardcaseväska med ryggsäckssats ( http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Typ61orange + http://www.cyberphoto.se/info.php?article=315098 ), men frågan är hur ryggen mår när man står på örona med det där bakpå. Har man en mjuk väska å andra sidan klarar man kanske ryggen (om inte grejerna i väskan trycker sönder nåt vill säga), men å andra sidan är väl den dyrbara utrustningen skräp sen..
Nära nog, men billigare: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=303015

För att undvika att dragkedjan går upp på en ryggsäck med två "dragmojänger" när man kör mc så ska man tänka på att dra båda två till ena ändläget. Inte låta båda peka rakt uppåt. Man kan även säkra de med en karbinhake.

Jag har en Lowepro Flipside 400 kameraryggsäck. Den har fördelen att den öppnas mot ryggen. Dessutom så går den att knöla ner i en lite större topbox om man känner för det.

Tjita1

Guest
Du måste ta länken under "Produktbeskrivning" annars länkar du bara till länken du kom ifrån från början.. :)

Jag har en Lowepro Slingshot nånting-nånting själv, skitbra väska, men jag vet inte om jag törs ta den på hojen, men den passar ju utan problem i topboxen dock. Dock har jag ett herrejössestele, och det lär ju kräva en större väska.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Frågan är om inte en Boblebee är minst uselt för både utrustning och rygg om man vurpar?
Rätt stadig utsida och CE-märkt level 2 som ryggskydd.
boblee-1.png

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...