Är folk dummare på vintern?

tommi

Guest
Jag jobbar på ett åkeri med lite allt möjligt och har under den kallare perioden behövt starta upp lastbilar med starthjälp inte bara en gång per bil utan flera gånger oftast efter helger.

Nu till frågan när man startat upp bilarna så ser man att strömknapp till bakgavellift och även kom utrustning stått på mitt i kalla vintern,oftast över helger o dyl även om man säger till folk som kör skiten att STÄNG AV ALLT ALT VRID AV HUVUDSTRÖMMEN!! när du ställer biljäveln men är det nån av idioterna som lyssnar?? fan va lack man blir på kunskapsnivån på sk chaufförer nuförtiden :huvet

Fan förr i tiden bytte chaufförer däck på vägen mitt i vinter om det behövdes för att komma fram men nu med alla E.T.T utbildade kliar dom sig bara och skiter i allt..

Nån mer som har det fenomenet på sitt jobb?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag är ju systemutvecklare och många är otroligt hårt nischade på just sin grej. Dom kan koda Cobol, men har svårt att stoppa in en cd i datorn, eller så är dom grymma på Excel, men måste ha hjälp att starta datan (= trycka på rätt knapp på datorn) :huvet

Helhetstänk saknas mer och mer, entusiasterna blir färre och färre. Förr brann man för något och lärde sig allt. Nu utbildar man sig till något för att få pengar till helgerna, trivs man inte kan man ju alltid supa bort ångesten när man är ledig :rolleyes:
 

Hudik

Guest
Välkommen till klubben :tummenupp

Samma sak gäller åkeriet jag jobbar på, spelar inte nån roll om man lägger fram motorvärmarkablarna i hytten så inte fan kan dom stoppa in den i uttaget... :huvet
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Jaha. Då kanske man är unik som chaufför då!
Och vrider av huvudströmmen på vintern :tummenupp

Ang däckbyte så hade vi inte ens reservhjul med oss på bilarna eller släpen... Nää då fick vi stå och vänta på en servicebil :confused:
För företagen ville inte att hjulen skulle bli stulna.

Fick punktering en gång ett antal mil hemifrån på första axeln på släpet.
Då sa dom att jag skulle köra dom 7-8mil hem till däckverkstaden för ett byte:rolleyes:
 
Last edited:

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Fick punktering en gång ett antal mil hemifrån på första axeln på släpet.
Då sa dom att jag skulle köra dom 7-8mil hem till däckverkstaden för ett byte:rolleyes:

Hade du hellre väntat på däckjouren eller vad är det du menar?
Det är inga problem at glida på i sakta mak om man bara har en singelpunka..
 

tommi

Guest
Välkommen till klubben :tummenupp

Samma sak gäller åkeriet jag jobbar på, spelar inte nån roll om man lägger fram motorvärmarkablarna i hytten så inte fan kan dom stoppa in den i uttaget... :huvet

Apropå motorvärmare,man kan väl tycka att om man har den ikopplad och fällt upp frontlucka alt vikt ut torkarbladen så skulle förarna tänka på att sladden sitter i eller? men det verkar bättre att bara köra :rolleyes:
 

Hudik

Guest
Apropå motorvärmare,man kan väl tycka att om man har den ikopplad och fällt upp frontlucka alt vikt ut torkarbladen så skulle förarna tänka på att sladden sitter i eller? men det verkar bättre att bara köra :rolleyes:

Ja, det känner man igen, men mina kolegor är ganska bra på att koppla ur men att koppla in ???? :va:va

Och fylla på sporlarvätska...... ska vi inte prata om....:huvet

Med supersingel är det en helt annan sak såklart. :rolleyes:
Iofs går det banda upp en axel om man är tom och då ska det ju funka.
:)

Hur ofta går man tom ??
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Generation Y

Nu är jag visserligen chef över ingenjörer och inte folk som gör riktigt arbete. Som tur är har jag ingen ur generation Y än men jag drar mig för att vara chef när den dagen kommer.

Alla verkar tro att världen roterar runt dem och ställs de inför ett svårt problem (slå av huvudströmbrytaren) så är det lättare att lipa, skylla på andra eller kalla det en dålig lösning än att göra som man blir tillsagd...

Jag blev ombedd att hjälpa en yngre vän med hennes exjobb men slutade tvärt d jag fick förklarat att mina 10 års yrkeserfarenhet gav "fel slutsatser" för hennes exjobb :/
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Det är (ju) alltid någon annans fel idag, 2010.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Alla generationer efter X är generationerna som bara skyller ifrån sig.

Om ett fel inträffar frågar sig människor från generation X "vad gick fel och hur kan jag förhindra att det händer igen?"

Generation Y frågar sig direkt "Vem eller vad kan jag skylla på nästa gång det händer"

Jag har ett lysande exepel från en fabrik, där dom hade ett transportband som dom skickade burkar i olika storlekar på.

Om det kom två små burkar på rad, och den första hamnade till väster så tippade den tredje burken av bandet på vänster sida.

En från generation Y satt på stationen närmast stället där dom tippade av. han skrev lappar om att skulle det skickas två små burkar efter varandra så var man tvungen att se till att den första stod till höger och satte upp lapparna på alla stationer före.

Det glömdes bort ibland, och burkar fortsatte att trilla av, för även om Y såg att det skulle hända så gjorde han inget åt det.
Han satte upp lappar om att man inte fick skicka två små burkar efter varandra, samma resultat.

En dag var Y sjuk och ersatt med en kvinna från generation X, hon hade aldrig jobbat där tidigare och var således inte bekant med problemet, det inträffade en gång, burken föll.
Det var på väg att inträffa en gång till men hon såg det i tid och räddade situationen.

Sedan blev det lunch, när hon hade ätit gick hon förbi en sopcontainer och tog reda på ett avbrutet kvastskaft, som hon sedan kilade in i maskinens ram på stället där burkarna kunde trilla.

Den satt kvar i fem år efteråt, ingen burk hade trillat av efter det.
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Ja, det känner man igen, men mina kolegor är ganska bra på att koppla ur men att koppla in ???? :va:va

Och fylla på sporlarvätska...... ska vi inte prata om....:huvet



Hur ofta går man tom ??

Svårt för mig att veta vad du kör med för lass och vilka däck du har, det framgick ej heller av originalposten.
Kanske vi ska suta vara så OT nu.. :tummenupp
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Är folk dummare på vintern?
Folk är idioter året runt. Vintern ger bara fler möjligheter att visa det, utan sommarens möjlighet att kunna skylla på alkoholen som druckits under kvällen medan idiotiska grejer görs. (Tända grillen med bensin och sånt.) :gnissla
 

Bikeporthans

Surskalle
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Delsbo
Hoj
Tjänstefordon, mest Dorso.
Folk tenderar att vara rätt så korkade.

Alla jag känner som har yrken där de på något sätt måste hantera bekymmer som folk har, antingen med deras grejer (som jag), eller med tjänster och liknande(typ support) vittnar om folks vilja att slippa tänka. Och som sagt, det är värre med yngre människor.

I åldersgruppen "medelålders/äldre" uppfattar jag det som att cirka 25% är extremt kompetenta, drar egna slutsater och löser de flesta problem själv, alternativt pratar med oss "experter" och tar till sig våra råd och löser problemen.
50% är lite halvskärpta och ställer inte till så mycket tok, men de vill inte riktigt tänka själv.
25% är hopplösa, och vägrar tänka själv och dra några som helst slutsatser. Om något strular och man berättar för dem hur de ska slippa strulet så klagar de ändå, eller begriper inte varför de ska ha något som helst ansvar för sina prylar.

Ju yngre folk blir, ju mindre blir gruppen jättekompetenta, och gruppen nollkollare ökar. Jag hoppas på att det är så att när de yngre växer upp så skärper de sig, men jag tappar hoppet lite mer för varje år.

Det är ju lite extra surt i min branch där det handlar om folks hobby. Människor som vägrar tänka och ta egna initiativ på jobbet vet man ju att det finns...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top