Är jag duktig nog att ta A kort?

tr3ge

Medlem
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Honda CBR 600 F-sport -01
Hej! som nytagen B korts ägare så leker livet. Har vart ute efter hoj innan, men faaan va bra det känns med nytaget B kort. "jag skiter i MC" tänkte jag,... tills igår, den ödesdigra dagen!!

Såg i tidige att en lokal trafikskola har special prajs på A korts lektioner.. 10 st för 4400!!! :banana

så till frågan nu; Hinner man klart på tio lektioner?? Jag kommer endast att köra där. har inte tillgång till någon egen hoj, så kan inte "fusköva" (mammas sjösala är lite väl lätt) Jag hoppas att moppeskillzen sitter kvar :) så helt rooki är jag inte med "motorcykelliknande" saker :D

Sedan så har jag en till fråga, Skiljer sig teoridelen mycket mellan bil och MC?? Har tillgång att via skolan plugga hur mycket teori som helst, men då är det just Bil teori

Hoppas att någon i mörkret kan hjälpa mig.

Tack på förhand :):tummenupp

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Teorin är rätt så lik. Klarar du bilteorin perfekt bör du klara MC-teorin. Lånar/köper du dessutom MC-boken (vilken är billig o tunn) så klarar du det garanterat. 10 körlektioner kan räcka, kanske inte. Allt är individuellt. Kolla bara så de inte är extremt korta. Jag skulle nog slagit till. Mc verkar ju sååå kul!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Nej, jag tror inte att tio lektioner räcker... och nej, teorin för MC är mer mc-specifik med placering, teknik och andra saker att tänka på.

Men jag känner inte dig och vet då inte vad du kan eller inte... så det blir svårt att avgöra så här över internet... eller hur.
Men jag kan absolut rekommendera att du kör provlektion eller bara börjar ta det helt enkelt och sväljer kostnaden.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Teorin är mer än rätt så lik :), enda som skilljer är ju de 5 frågor eller vad det är man får om bilen, typ, vart ska man fylla på spolarvätska och liknande som istället handlar om MC, klara du teorin för bil klarar du för MC, same shit :)

10 lektioner borde räcka, du har ju redan körvana i trafiken, så dte du behöver träna på är konbanorna, krypkörningen och höghastighetsbanan

zeki

Varför har ni repade knäpuckar ?
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
2008 modell grön
Nej, jag tror inte att tio lektioner räcker... och nej, teorin för MC är mer mc-specifik med placering, teknik och andra saker att tänka på.

Men jag känner inte dig och vet då inte vad du kan eller inte... så det blir svårt att avgöra så här över internet... eller hur.
Men jag kan absolut rekommendera att du kör provlektion eller bara börjar ta det helt enkelt och sväljer kostnaden.

Jag tycker att teorin var rätt lik B teorin sj pluggade jag absolut ingenting utan skulle bara dit och kolla hur frågorna såg ut men klarade det perfekt (4 fel). Och det är ändå drygt 10 år sen jag tog B kort.
Körning är mer individuell sj. behövde jag 4 lektioner för att öva krypkörning sen var det klart...

lycka till

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Det borde du klara på 10 lektioner.
Jag körde inget själv och hade 5 lektioner. Så är du inte helt tappad borde det vara lugnt. :tummenupp

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Alltså, missförstå mig rätt... teorin kan man naila och körningen likaså... men behöver man fråga på ett internetforum så är det nog inte så stor chans.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Självfallet är det så, att man KAN klara det, men man KAN också misslyckas (om man nu vill använda termen misslyckande). Det är omöjligt att säga för oss andra. Folk här kommer, vissa med sanning, andra med osanning, intyga om att de minsann klarat sig på två lektioner och iakttagande av ett GP-lopp på TV, men ska man skala bort alphahanneambitionerna och se till den stora massan är det nog i ärlighetens namn undantag snarare än regel.

Börja med de tio lektionerna och se hur långt du kommer. Även om du måste komplettera har du ju iallafall fått tio lektioner till ett till synes väldigt lågt pris.

Last edited:

Bache

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2009
Hoj
beslutsångest
Teorin är typ samma. Jag läste körkortsboken en gång natten innan uppskrivningen för bil och nu 2½ år senare utan att ens hitta nån form av teori klarade jag MC-teorin gott och väl. Körningen är ju OMÖJLIG att svara på. Kan räcka med en lektion, kanske behövs 100. 10 tycker jag låter mycket...

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Om inte annat så är väl 10 lektioner en bra början :tummenupp
Jag tyckte det var riktigt kul att övningsköra också, glömde stundtals
bort gubben där bak tills det sprakade i örat om vänstersväng eller liknande :tungan

EDIT: kolla om du kan ta dem som dubbellektioner, det tyckte iallafall
jag var mkt bättre. För mig blev det 2*50 min med dubbel.

Last edited:

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
om inte 10 räcker för dig så köp 20á 8800:- garanterar att du sätter det efter 20 lektioner!

//Robin

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Jag tror du ska kolla upp tiden per lektion! Det är kanske 10 enkel lektioner som de slår ihop till 5 dubbellektioner på ca1h. Och dessa så kallade dubbellektioner i själva verket är en lektion. Känns som körskolorna har rört till det där lite för att dra in extra pengar, känns lite som en blåsning. Minns inte exakta priser men det är betydligt dyrare än bil lektioner, trots att mc har billigare driftkostnader och de kan ha en handledare på flera hojar samtidigt på manöverbanan...

tr3ge

Medlem
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Honda CBR 600 F-sport -01
Alltså, missförstå mig rätt... teorin kan man naila och körningen likaså... men behöver man fråga på ett internetforum så är det nog inte så stor chans.

Jag missförstod dig rätt ;)

Anledningen till att jag frågar är att jag körde upp via min skola (går transport) och då tog dom typ två lektioner på sig bara för att ställa in stolen eftersom dom jag körde med också var elever, Trafikskoleelever närmare. å då skulle man köra fläckfrit för att få gå vidare i planeringen, du kunde bli kuggad för att du låg några cm för långt bort från spärrlinjen i en korsning, att man inte tvärnitade vid varje anlutande väg när man körde på en gata med anslutande vägar från höger.

Men rnt generellt låter det som att man kommer klara sig bra så länge man har körvana från bil? Är inte helt tappad som liten, så kan nog köra hyffsat iaf :)

Tack btw för alla svar :tummenupp

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
Jag tog körkort när jag var 16 det krävdes mååånga lektioner trots att jag kört motocross i 11 år. Men det var mitt trafikvett som brast inte körningen. Körkort 2 tung, gick lättare. Jag tog nog 10 lektioner hos Jarla. Det var roligt och nytttigt. Det var svårt tyckte jag då att hantera den större cykeln.

Men jag summerar svårigheten så här från 1-10
Klara uppkörningen efter 10 lektioner: 2 eller kanske 3
Att klara en säsong på sporthoj i stockholm: 7 eller 8.

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Jag hade en körlektion på teknikbana, och 2st på väg. 16år. gick alldeles utmärkt! Vissa behöver fler.. vissa mindre. väldigt individuellt. Beror liiite på vad man har för lärare också givetvis.

Till mellankortet körde jag bara upp på en gång, då hade jag precis tagit för bil. så var färsk i skyltarna och reglerna.

Last edited:

ZX6R20007

Storfiskare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
ZX6R-07 gånger 2,GSXR 1000-02,.
köp 10 lektioner,räcker inte det köper du 10 till och fortsätt så till du har lappen i näven, mycket svårare än så är det inte.

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
tr3ge skrev:
Är jag duktig nog att ta A kort?

Det där är ju omöjligt att svara på, du får helt enkelt ta en provlektion och se hur det känns. Undersatta inte svårigheten med att ta hoj-lappen.
Är SÅ olika för alla, vissa kan ha lätt för manöverbanan för att sen ha mer trubbel med krypkörningen. Stressa inte in i det och räkna inte kallt med att ta det klart på 10 lektioner. sen tillkommer uppkörningsavgiften till vv på 800 kr och så en avgift till körskolan för utlåning för hojen vid uppkörning..
Sätt dig ner och gör en realistisk kalkyl över detta så att du är mentalt förberedd och inte får en kalldusch.
4400 kr lät prisvärt om det nu är dubbellektioner, så det låter som om du kan komma undan ganska billigt även om det skulle bli 20. :)
Lycka till.

barbazoo

adrenaline mc
Gick med
21 Feb 2008
Hoj
Ducati 1098s, Yamaha Xvs1100, Yamaha xv950r Bolt
Beror mkt på individen jag tog 1 lektion o senn körde jag privat, men o andra sida kört cross halva livet körde upp på en gsxr750.Året var 1998 kanske enklare då el så hade jag tur

inget är omöjligt kör hårt ;)

Last edited:

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Försök ragga upp någon vänlig själ som kan låna ut en hoj och låta dig öva på teknikdelen på nån parkeringsplats eller nått som komplement. Överlägset den svåraste delen, för mig iaf. lyckades kugga den trots 2 mc kort, 5år på hoj och ett par säsonger med roadracing. nervositet...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024