Jag trodde aldrig att jag skulle säga det, men det lockar mer och mer med cross. Jag hade en KX 80 för 5-6 år sedan och då var en sporthoj drömscenariot. Nu börjar jag dock sakna "cross-känslan", där du kan busa hur mycket som helst utan att riskera dyra reparationskostnader och inkoppling av försäkringsbolag. Jag har aldrig stuntat med R6:an och tänker inte göra det heller. Vågar inte, och är inte tillräckligt bra. Dessutom vet jag att de flesta här inne redan har en försäkringspremie som inte går av för hackor. Jag vill inte göra det värre...
Saken är den att det känns som körning på allmän väg inte ger så mycket. Jag anser att det finns alldeles för många faror för att det ska gå att köra roligt. Det ideala vore att ta licens och börja med bankörning, men det känns som det är lite mer komplicerat än cross-alternativet. Hemma har vi massor med skog och fina vägar, så man behöver inte åka till banan så fort man vill ut och "bränna" lite.
Jag kommer säkert att sakna R6:an om jag säljer den. Framförallt skulle det vara tråkigt att inte kunna ta en skön kvällstur runt Lygnern (en sjö i trakten), men jag skulle ju kunna låna min brors Blade -92 för att dämpa den värsta abstinensen.
Sen undrar jag på värdeminskningen på en ny cross? Jag kan förmodligen få ett mycket bra pris på en ny CR 125, men räkna med att jag får betala listpris (ca 55000kr), hur mycket skulle jag då förlora (enbart i värdeminskning) om jag säljer den efter två år.
Nästa fråga är vilket som skulle vara billigast, totalt sett, om jag
1) köper en ny cross och har den i två år, vårdar den med ömhet och servar den väl.
eller
2) har kvar R6:an, med allt vad det innebär i höga försäkringskostnader, regelbunden service och värdeminskning.
Jag inser att värdeminsknigen på R6:an blir lägre, men det hela kanske jämnar ut sig på grund av höga försäkringkostnader osv.
Vad är era synpunkter? Vad ska jag göra? Är jag en svikare?
Tack för att ni orkat läsa igenom hela inlägget.
/Fredrik
Saken är den att det känns som körning på allmän väg inte ger så mycket. Jag anser att det finns alldeles för många faror för att det ska gå att köra roligt. Det ideala vore att ta licens och börja med bankörning, men det känns som det är lite mer komplicerat än cross-alternativet. Hemma har vi massor med skog och fina vägar, så man behöver inte åka till banan så fort man vill ut och "bränna" lite.
Jag kommer säkert att sakna R6:an om jag säljer den. Framförallt skulle det vara tråkigt att inte kunna ta en skön kvällstur runt Lygnern (en sjö i trakten), men jag skulle ju kunna låna min brors Blade -92 för att dämpa den värsta abstinensen.
Sen undrar jag på värdeminskningen på en ny cross? Jag kan förmodligen få ett mycket bra pris på en ny CR 125, men räkna med att jag får betala listpris (ca 55000kr), hur mycket skulle jag då förlora (enbart i värdeminskning) om jag säljer den efter två år.
Nästa fråga är vilket som skulle vara billigast, totalt sett, om jag
1) köper en ny cross och har den i två år, vårdar den med ömhet och servar den väl.
eller
2) har kvar R6:an, med allt vad det innebär i höga försäkringskostnader, regelbunden service och värdeminskning.
Jag inser att värdeminsknigen på R6:an blir lägre, men det hela kanske jämnar ut sig på grund av höga försäkringkostnader osv.
Vad är era synpunkter? Vad ska jag göra? Är jag en svikare?
Tack för att ni orkat läsa igenom hela inlägget.
/Fredrik