Är jag en stor svikare...

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag trodde aldrig att jag skulle säga det, men det lockar mer och mer med cross. Jag hade en KX 80 för 5-6 år sedan och då var en sporthoj drömscenariot. Nu börjar jag dock sakna "cross-känslan", där du kan busa hur mycket som helst utan att riskera dyra reparationskostnader och inkoppling av försäkringsbolag. Jag har aldrig stuntat med R6:an och tänker inte göra det heller. Vågar inte, och är inte tillräckligt bra. Dessutom vet jag att de flesta här inne redan har en försäkringspremie som inte går av för hackor. Jag vill inte göra det värre...

Saken är den att det känns som körning på allmän väg inte ger så mycket. Jag anser att det finns alldeles för många faror för att det ska gå att köra roligt. Det ideala vore att ta licens och börja med bankörning, men det känns som det är lite mer komplicerat än cross-alternativet. Hemma har vi massor med skog och fina vägar, så man behöver inte åka till banan så fort man vill ut och "bränna" lite.

Jag kommer säkert att sakna R6:an om jag säljer den. Framförallt skulle det vara tråkigt att inte kunna ta en skön kvällstur runt Lygnern (en sjö i trakten), men jag skulle ju kunna låna min brors Blade -92 för att dämpa den värsta abstinensen.

Sen undrar jag på värdeminskningen på en ny cross? Jag kan förmodligen få ett mycket bra pris på en ny CR 125, men räkna med att jag får betala listpris (ca 55000kr), hur mycket skulle jag då förlora (enbart i värdeminskning) om jag säljer den efter två år.
Nästa fråga är vilket som skulle vara billigast, totalt sett, om jag

1) köper en ny cross och har den i två år, vårdar den med ömhet och servar den väl.

eller

2) har kvar R6:an, med allt vad det innebär i höga försäkringskostnader, regelbunden service och värdeminskning.

Jag inser att värdeminsknigen på R6:an blir lägre, men det hela kanske jämnar ut sig på grund av höga försäkringkostnader osv.

Vad är era synpunkter? Vad ska jag göra? Är jag en svikare?
Tack för att ni orkat läsa igenom hela inlägget.

/Fredrik
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
värdeminskningen på en cross är enorm, troligen får du ut hälften om 2 år beroende på skick naturligtvis.
crossåkning är väl inte så illa tycker jag, ger ju en jäkla kondition om inte annat.
Tänk efter själv vad som är roligast, det är ju så att om 2 år så kan du köpa sporthoj igen ifall du vill.
 

mange #32#

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
gsxr1000
För mig var alternativet att istället för att betala dyra premier så,ställde jag av min gsxr 750-98 och slängde på kraschkåpor och börja köra roadrace i stället.För körning på vägen gav mig inte alls samma tillfredsställelse som den egentligen lilla tid man får på en bana.
kostnader har disskuterats här på forumet flitigt ang roadrace,men slutsatsen är väl att man bestämmer själv hur bekväm man vill vara(bekväm=dyrt)det bästa vore om du gick ihop med en kompis och började,för att halvera priset på alla verktyg osv.
Men det ställer lite högre krav prioteringar då du skall tävla,tex så har jag själv ingen bil,utan bara en gammal dieselbuss att tuffa omkring i.men lite får man offra för att hålla på med det roligaste som finns.
Iofs så har jag själv aldrig suttit på en crossmaskin,så det kanske jag som har missat nåt.
nu kanske det här inlägget gled i från ditt egentliga val,men det här är min tanke ang rr och gata./magnus b
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Köp Cross!

Visst är värdeminskningen jobbig, men köp en 02 nu som inte är slutkörd så klarar du den bra i två år och får lägre värdeminskning.
Nästa år skall jag skaffa en enduro istället för väg hoj, jag resonerar precis som du stunta på vägen är inget för mig (bara lite kanske...) och i skogen är det jäkligt skönt att köra.

Fast jag vet ju hur det är när solen gassar och man bara vill dra en sväng på vägen :rolleyes: Kanske skall köpa en eduro + en gammal 80-talare...
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Klart du ska köra cross! Önskar själv att jag hade råd med en väghoj och en Enduro, mer nöje än ett par snabba varv på jordbanan eller i Endurospåret får man leta länge efter.

Handla dock en regad hoj + Motardhjul sen är ju möjligheterna oändliga!
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Inte är du en svikare. Det är säkert billigare med bara en cross eftersom sporthojarnas försäkringar är något man vill blunda för.
 

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Superfast
kajlyl skrev:
behåll R6:an och köp en begangnad cross :D

Tycker jag med, jag har en äldre cross, det e helkul att kunna leka av sig ibland. Och en sån är ju inte jättedyr. Man måste lära sig konsten att äta kakan och behålla den :tummenupp
 

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Bakpååkare. :)
Jag sålde min plastraket för en cross. Inget jag ångrar. Just nu betalar jag 2700 per ÅR i försäkring. Och jag har inte ens körkort!!!! :)
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Tack för svaren!

Ja, en ny crosshoj kanske är lite väl olönsamt. En 02:a bör inte vålla mig några som helst problem, för det är ju trots allt motionskörning jag ska syssla med. Vi får väl se hur det blir...

Kom gärna med fler synpunkter!
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Blackninja skrev:
Tycker jag med, jag har en äldre cross, det e helkul att kunna leka av sig ibland. Och en sån är ju inte jättedyr. Man måste lära sig konsten att äta kakan och behålla den :tummenupp

Det är bara det att det kanske blir lite väl dyrt om jag köper en bättre beggad cross och samtidigt har kvar R6:an. Studerar man, som jag gör, så får man finansiera sin hobby genom helg- och sommararbete, och det är tveksamt om jag kan få ihop så mycket pengar. En gammal cross kräver ju minst lika mycket service som en nyare.
 

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Superfast
fred00 skrev:
Det är bara det att det kanske blir lite väl dyrt om jag köper en bättre beggad cross och samtidigt har kvar R6:an. Studerar man, som jag gör, så får man finansiera sin hobby genom helg- och sommararbete, och det är tveksamt om jag kan få ihop så mycket pengar. En gammal cross kräver ju minst lika mycket service som en nyare.

Jag pluggar med, heltid. Men det går, man får äta ris o nudlar en hel del bara. Du kan ju få en cross för ca 10 k, sen e det bara att sladda runt, det blir en del meck, men det e kul det med. Tycker jag iallafall. För tänk om du säljer r6:an o på sommaren hör hur radfyrorna vrålar i fjärran, då hjälper det inte vilken cross du har.

Men när man e klar med skolan, då jäklar ska det handlas friskt :tummenupp
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Blackninja skrev:
För tänk om du säljer r6:an o på sommaren hör hur radfyrorna vrålar i fjärran, då hjälper det inte vilken cross du har.

Men när man e klar med skolan, då jäklar ska det handlas friskt :tummenupp

Det har du i och för sig rätt i. Crossen kan inte ersätta väghojen (av vissa självklara skäl).

Ja, när man gått färdigt, då jäklar ska det köpas hojar... :crash
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
men en sporthoj kan heller inte ersätta en cross.
10k får du inte mycket till cross för heller.
Jag tror den som inte kört cross kan uttala sig om hur kul det är på nåt sätt. Det är en annan sak än att åka sporthoj givetvis, men inte nödvändigtvis tristare.

Själv har jag ingen cross längre, men har haft en jäkla massa under åren. Jag är dock inte död ännu så det kanske kan bli en till nångång.
Det låter på dig som att du bara kan välja en av hojarna för alltid, så är det ju inte.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Problemet är bara att det säkert blir svårt att sälja R6:an, om man nu bestämmer sig för att göra det. Allt beror ju dock på vad man vill ha för grejorna. Vad skulle jag kunna få för en 01:a som har gått cirka 700 mil. 70000 kr?

En annan fråga är om man ska köpa 250cc eller 125cc. Priserna skiljer sig nämligen inte så mycket på, exempelvis, en 01:a. Saken är bara den att jag vill ha en lätthanterlig hoj, och min fråga är då om en 250 är mycket klumpigare?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
250cc hade jag valt, lite mer punch, även om de flesta säkert kör fortare runt crossbanan med en 125'a.
Eller dåren jag hade ju valt ännu större, en ktm380 står ju högt på önskelistan.

Sen är det ju så att man helst skulle vilja ha både och, men man får prioritera, själv har jag ingen gatcykel och ingen cross värd namnet heller längre, men har ju min racer som ger en väldig massa glädje ändå.

Sälj gathoj, köp cross, när du har råd igen, köp en banracer :tummenupp
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Är motorn i en 250 mer hållbar än i en 125:a? Det jag tänker på är att motorn i 250:n varvar mindre och dessutom lär få jobba mer i mellanregistret, särskilt med mig som förare. ;) Är jag helt ute och cyklar eller är det så?
 

MIDA

Hey ho Let's go!
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Från 1200cc till 125cc i ett kick!
Bestämmer du dig för att köpa en cross och vill ha en lätthanterlig så skulle jag rekommendera en 250. 125:an kräver att du ligger på till 110 % hela tiden. Det handlar om maxvarv eller ingenting. 250:n tillåter dig att missa en vävel, eller hamna i fel spår, vilket händer rätt ofta för oerfarna förare. Den orkar ändå. Och nya hojjar är ju så pass lätta och välbalanserade att man knappt känner någon skillnad på en 125 och en 500 4-takt, annat än motorstyrka förstås.
 

woofes

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
inge just nu
ojoj vad du kommer sakna lygnern-rundan! ;) svårt att hitta nått som slår den! Men sen med alla skogar och åkrar som Hajom besitter så kan nog en cross göra underverk ;)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top