Är massage avdragsgiltigt i alla brancher?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Hur funkar det?

Min chef har sagt att vi endast får spendera 1000kr om året på friskvård som då är massage eller till tävlingsavgiften om man håller på med sport etc.

Men kan man gå en gång i veckan och bli masserad och låta firman stå för det - enligt lag?

Last edited:
Mavve skrev:
Hur funkar det?

Min chef har sagt att vi endast får spendera 1000kr om året på friskvård som då är massage eller till tävlingsavgiften om man håller på med sport etc.

Men kan man gå en gång i veckan och bli masserad och låta firman stå för det - enligt lag?

Om det är din firma kan du säkert äta 24 glassar om dagen, ha fri telefon, bil, massage etc och låta firman pröjsa. Du blir dock förmånsbeskattad.

Det finns ingen lag som en arbetstagare kan hänvisa till och kräva att få bli masserad en gång i veckan på arbetgivarens bekostnad, nej.

Jag arbetar på ett privat företag inom vården, vi har "friskvårdspengar" på 1500/ år och från och med i år har man lagt till massage och bowling. :) Undantaget är ridsport och golf.

Den offentliga vården har 1000kr/år och massage ingår inte (om de inte har ändrat i år)

Last edited:
Jag har för mig att firman kan få dra av för max 2000:- per år, undantaget exvis golf och ridsport som sagt. Sen får firmor, i och med att rehabiliteringsansvaret lagts på dem, numer också dra av för övrig friskvård, exvis naprapat, massage, näringslära och liknande. Tror inte det finns några rekommenderade värden, det är relativt nytt och ännu inte prövat. F.ö. får, innebär inte en skyldighet för företaget..

Det finns en lag som säger ett maxbelopp som får utnyttjas till friskvård utan att bli förmånsbeskattad. Hur mycket det är ska jag låta vara osagt men tror det handlar om runt 3000 kr om året. Sen att det finns olika sätt att krypa runt det spelar kanske mindre roll för dig då det inte är din egna firma.

sportarn skrev:
Det finns en lag som säger ett maxbelopp som får utnyttjas till friskvård utan att bli förmånsbeskattad. Hur mycket det är ska jag låta vara osagt men tror det handlar om runt 3000 kr om året. Sen att det finns olika sätt att krypa runt det spelar kanske mindre roll för dig då det inte är din egna firma.

Det finns ingen lag som säger hur stort maxibeloppet är. Däremot finns det ett antal kriterier som ska vara uppfylllda för att motion o friskvård ska vara skattefritt. Det ska erbjudas alla, vara av enklare slag och mindre värde. Det har tidigare i tråden nämnts vissa sporter som är undantagna på grund av att det inte anses vara av enklare slag, (golf, segling, ridning och utförsåkning). När det gäller värdet så kan det variera beroende på att priset för motion av enklare slag skiljer sig beroende på var du bor.

Svaret blir annolunda om det är fråga om rehabåtgärder som arbetsgivaren står för.

fille600 skrev:
Det finns ingen lag som säger hur stort maxibeloppet är. Däremot finns det ett antal kriterier som ska vara uppfylllda för att motion o friskvård ska vara skattefritt. Det ska erbjudas alla, vara av enklare slag och mindre värde. Det har tidigare i tråden nämnts vissa sporter som är undantagna på grund av att det inte anses vara av enklare slag, (golf, segling, ridning och utförsåkning). När det gäller värdet så kan det variera beroende på att priset för motion av enklare slag skiljer sig beroende på var du bor.

Svaret blir annolunda om det är fråga om rehabåtgärder som arbetsgivaren står för.
Såg det nu. Dock är det som med alla regler väldigt diffusa regler. Så här står det på skatteverkets sida: "Ett årskort till gängse pris på orten är normalt skattefritt." Så med andra ord så är ett normalt gymkort avdragsgillt men det kan lika väl vara massage för X antal kronor.

Mavve skrev:
Hur funkar det?

1900 spänn om året där jag jobbar...

MDM skrev:
1900 spänn om året där jag jobbar...
Det bästa jag har hört är att om man tränar 1 timme i veckan så får de anställda 8 kronor mer i timmen!! Rätt så schysst! Dock så måste det gå att dokumentera denna timmen, men det kan ju inte vara så svårt.

sportarn skrev:
Såg det nu. Dock är det som med alla regler väldigt diffusa regler. Så här står det på skatteverkets sida: "Ett årskort till gängse pris på orten är normalt skattefritt." Så med andra ord så är ett normalt gymkort avdragsgillt men det kan lika väl vara massage för X antal kronor.

Jag kan hålla med om att reglerna är lite diffusa. Massage var, förutom inom rehabåtgärder, skattepliktigt fram t.o.m 2003. Därefter uttalades i en prop att "kontorsmassage" (friskvård) är ok. Vad som menas detta framgår inte tydligare än så. Skatteverket har dock i en skrivelse utvecklat deras syn på motion o annan friskvård.

http://www.skatteverket.se/rattsinf...c2a80002701.html#31.84f6651040cdcb1b480005829

3500 spänn om året får vi där jag jobbar om året att lägga på friskvård,
helt perfa, både gymkort, simkort och diverse badminton spel.

Massage får vi av napprapat som kommer till jobbet och knådar på oss.

Min arbetsgivare verkar ha fattat vad som gäller.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back