Dum fråga kanske, men jag ska försöka beskriva.
I fjol var knarren så gott som stendöd trots att ha stått med en ctek-laddare hela vintern. Drog igång den med en fet starthjälpare på en massa ampere. Hojen funkade sedan hur fint som helst hela säsongen.
Köpte en ny ctek i höstas i tron att min gamla var kass och satte in cykeln för vintern. Skulle i veckan pyssla lite med den och märker då att batteriet beter sig likadant som i fjol. Orkar dra runt motorn en två tre varv, sen börjar det klappra i startreläet.
Tog in batteriet och mäter 11,92V utan att ha laddat det. Enligt någon tabell jag hittade så ska den tomgångsspänningen motsvara 0% laddning, vilket jag helt kan hålla med om.
Jag har för mig att jag bytte batteriet början på 2006. Ska jag dra mig på jakt efter ett nytt i eftermiddag ... eller kan det vara så att den till skyarna höjda ctek-laddaren inte funkar så bra som reklamen säger, så att en omgång med en "vanlig" laddare kanske hjälper?
F-n, jag kan ju sånt här egentligen men blir lite villrådig.
I fjol var knarren så gott som stendöd trots att ha stått med en ctek-laddare hela vintern. Drog igång den med en fet starthjälpare på en massa ampere. Hojen funkade sedan hur fint som helst hela säsongen.
Köpte en ny ctek i höstas i tron att min gamla var kass och satte in cykeln för vintern. Skulle i veckan pyssla lite med den och märker då att batteriet beter sig likadant som i fjol. Orkar dra runt motorn en två tre varv, sen börjar det klappra i startreläet.
Tog in batteriet och mäter 11,92V utan att ha laddat det. Enligt någon tabell jag hittade så ska den tomgångsspänningen motsvara 0% laddning, vilket jag helt kan hålla med om.
Jag har för mig att jag bytte batteriet början på 2006. Ska jag dra mig på jakt efter ett nytt i eftermiddag ... eller kan det vara så att den till skyarna höjda ctek-laddaren inte funkar så bra som reklamen säger, så att en omgång med en "vanlig" laddare kanske hjälper?
F-n, jag kan ju sånt här egentligen men blir lite villrådig.