Är ouppmärksamhet i trafiken ett brott?

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Frågan är som topic lyder...

Jag var i somras med om en lättare olycka. Polisen vill få det till att jag inte hållt avstånd till bilen framför, vilket jag i verkligheten gjort. Anledningen till olyckan var att jag inte var uppmärksam på att bilen framför stannat helt i korsningen och hann inte bromsa i tid. Kan polisen fälla mig för brott pga ouppmärksamhet?

sandstream

Guest
Du har skyldighet att alltid kunna stanna oavsett vad som händer framför så det kan du bli "dömd" för.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Har du kört in i fordonet framför är det alltid ditt fel. Ouppmärksam eller inte. Det handlar om att man alltid ska ha tillräckligt avstånd för att hinna bromsa oavsett orsak till att den framför bromsar.

1 sek mellan inläggen/svaren :jäs

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Ja det är straffbart att vara ouppmärksam.

Lagtexten lyder ungefär att "man får inte hålla högre hastighet än att man skall hinna stanna för ett oföutsett hinder".

Så om någon vevar upp en bildörr framför dig och du kör in i den så är det ditt fel... exempelvis...

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Tippar på att du kan bli fälld för vårdslöshet i trafik. (Vilket det tack och lov är, om man kör-på andra medtrafikanter)

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Ja, bilen hade stannat helt (enligt min mening utan anledning, för det var ingen korsande trafik) i korsningen. Det var ingen hastighet att tala om (kan som högst kommit upp i 30km/h), då jag hade startat körningen mindre än 100m innan.

Följdfråga är då, vilket är mildast att erkänna att jag var ouppmärksam eller att jag inte hållt avståndet? Kan jag åka på annat än böter??

EDIT: Glömde tillägga att bilens förare saknade giltigt körkort, om det nu betyder något... :3freak

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
JoUh skrev:
Ja, bilen hade stannat helt (enligt min mening utan anledning, för det var ingen korsande trafik) i korsningen. Det var ingen hastighet att tala om (kan som högst kommit upp i 30km/h), då jag hade startat körningen mindre än 100m innan.

Följdfråga är då, vilket är mildast att erkänna att jag var ouppmärksam eller att jag inte hållt avståndet? Kan jag åka på annat än böter??

EDIT: Glömde tillägga att bilens förare saknade giltigt körkort, om det nu betyder något... :3freak
Om han stannade medvetet för att du låg nära så kan han också bli dömd/få delat vållande. Men det tar inget ansvar från dig så det kvittar dig.

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
En annan viktig(?) punkt. Jag körde inte in i bilen, utan gled in i den. Dvs framdäcket hade tappat fäste pga kullerstenen, föll och tillsammans med hojen gled in i bilen.... :(

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
JoUh skrev:
En annan viktig(?) punkt. Jag körde inte in i bilen, utan gled in i den. Dvs framdäcket hade tappat fäste pga kullerstenen, föll och tillsammans med hojen gled in i bilen.... :(

Med andra ord,du kunde inte stanna innan.

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Långa farbron skrev:
Med andra ord,du kunde inte stanna innan.

Nej, självklart inte. Då hade jag gjort det! Jag upptäckte ju bilen försent.
Det jag menade på var om inte polisen tagit hänsyn till det och försökt få det till att jag hållt alldeles för hög hastighet istället då. Utan att de "nöjt sig" med att bötfälla mig för att inte hållt avståndet.

EDIT: Fasen, jag förstod inte själv vad jag försöker säga här... :va

EDIT2: Hursomhelst, till det viktiga, kan jag loosa kortet pga något av de eventuella förseelser jag kan tänkas ha begått???

Last edited:

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Hoj
borta
JoUh skrev:

Inte för jag vet om det har någon betydelse, men gav bilen tecken för att han skulle stanna (Blinker höger/vänster?)

Har själv varit nära att köra in i baken på en som stannade tvärrt utan förvarning (Skulle fickparkera, men varken blinkade eller svängde in till kanten), det är inte lätt att förupspå alla galningar på vägarna...

/Emil

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
JoUh skrev:

Du anspassade alltså inte farten efter väglaget ?

Hur som helst så körde du tydligen för fort i relation till avståndet mot framförvarande fordon.

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Jag har gjort precis samma sak fast med lastbil+släp. Jag höll rätt avstånd till bilen framför. Men jag riktade uppmärksamheten på annat i ca 2 sekunder, när jag tittar framåt igen så står bilen framför stilla. Jag hann bromsa men inte stanna varpå jag tryckte ihop 5 st personbilar framför mig. Inga allvarliga personskador som tur var.
Det var riktigt Pinsamt.

Polisen kom till platsen så klart tillsammans med en hel hög av ambulanser och akutbilar, plus en massa bärgningsbilar.

Jag sa som det var till polisen att jag hade riktat uppmärksamheten på annat i några sekunder. Jag tänkte att nu åker jag på vårdslöshet i trafik, men ett par månader senare fick jag ett inbetalningskort i brevlådan. Brottet var att jag hade hållt för kort avstånd till framförvarande.

Jag tycker att du ska erkänna "för kort avstånd till framvörvarande" och vara glad för det. Vårdlöshet i trafik är grövre och alltså högre böter, plus att länstyrelsen ser grövre på vårdslöshet.

Du behöver inte räkna med körkortsindragning, jag har en hel hög med mindre grova trafikbrott på mig och har aldrig hört ett ljud från länstyrelsen.

VenTurA

Fartblind
Gick med
13 Apr 2003
Hoj
Såld
GixxerJensa skrev:
Jag sa som det var till polisen att jag hade riktat uppmärksamheten på annat i några sekunder. Jag tänkte att nu åker jag på vårdslöshet i trafik, men ett par månader senare fick jag ett inbetalningskort i brevlådan. Brottet var att jag hade hållt för kort avstånd till framförvarande.

Damn, där ser man....trodde inte man kunde komma undan så "billigt". :näsblod

edit: slog upp...antagligen har de inte bedömt att du brast i väsentlig mån i din uppmärksamhet då...vilket krävs för vårdslöshet...

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...