Är pepparspray lagligt?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Tårgas är väl förbjudet men hur ligger det till med pepparspray?

Jag måste ha tag på en adress till nån sida där man kan köpa pepparspray, syrran är helt nojig numera och så tänkte jag ge tjejen en flaska också.

Nej det är inte lagligt och jag tror det inte finns svenska hemsidor som säljer det. Finns nog utländska sidor där du kan hitta.

korvgubbe skrev:
Varför inte köpa sån där vanlig överfallsspray...

Tror du man får mindre spö för att man kladdar ner gärningsmannen?
Jag tror de där sprayerna stjälper mer än hjälper, tårgas eventuelt också.

Markus skrev:
Nej det är inte lagligt och jag tror det inte finns svenska hemsidor som säljer det. Finns nog utländska sidor där du kan hitta.

Ok, det var ju synd. Jag köpte dock en sådan flaska förut på en svensk sida men då måste det ha varit "överfallsspray" då eller liknande.

ah17, det blir lätt så när man bor i en kommun som skjuter sig själva i foten hela tiden och placerar alla socialfall mm i ett enda område. Det området ligger mellan oss och centrum dessutom så för att ta sig förbi där måste man vara beväpnad på ett eller annat sätt...

korvgubbe, är det lika bra som pepparspray då? Hon vill nämligen ha just pepparspray, eller rättare sagt hennes man vill att hon ska ha det.

Markus skrev:

där sa du något.... Fixa fram pepparspray åt mig istället! Markus, du är ju evigt illegal så ge mig nån adress till en av dina underground-sidor!

Markus skrev:

Den där sprayen har ju en förblindande effekt även om den inte är lika elak som pepparsprayen..
"Sprayen slår ut en angripare i minst 30 minuter, den påverkar lustcentrat vilket orsakar kraftigt illamående med kväljningar.
Färgen och den horribla lukten sitter kvar i 3-10 dagar.
"

R1 racer skrev:

Bara man inte svarar i fel lur. :näsblod
Men visst vore det ett sant nöje:
"Ey, få hit mobilen och jackan eller du dör fitta"
"-Varsågod"

Problemet med stunguns är att det finsn en risk att man dödar någon med den, plus att man vill ju testa hur effektiv den är innan man börjar kånka på den.

Dee_cati, jag vet inte var du kan köpa. Det är tillåtet i tyskland redan tror jag. Kolla Flashback kanske, jag har sett sådant där på Counter Spy Shop i USA - "yeah, I could have shipped it with DHL if you didn't tell me it was illegal" :huvet

Dee_cati skrev:
Hon vill nämligen ha just pepparspray, eller rättare sagt hennes man vill att hon ska ha det.
Typiskt obra med pepparspray om man inte har tillstånd att ha det. Då skulle syster din nästan lika gärna kunna gå omkring med en kniv eller en pistol i handväskan. :tomten

Markus skrev:
...plus att man vill ju testa hur effektiv den är innan man börjar kånka på den.
Dee_cati: "Här syrran, bättre än pepparspray!"
Dee_catis syrra: "Åh, tack" undrar hur den funkar tänker hon.
Dee_cati sprattlandes på golvet: "Aj som fan"

:3freak

korvgubbe skrev:
Den där sprayen har ju en förblindande effekt även om den inte är lika elak som pepparsprayen..
"Sprayen slår ut en angripare i minst 30 minuter, den påverkar lustcentrat vilket orsakar kraftigt illamående med kväljningar.
Färgen och den horribla lukten sitter kvar i 3-10 dagar.
"

Såna där sprayer verkar enligt tester vara tämligen värdelösa.

Pepparspray och tårgas funkar ju, men man ska gärna kunna använda det också, annars är risken ganska stor att den arge blir ännu argare....

newstead skrev:
Dee_cati: "Här syrran, bättre än pepparspray!"
Dee_catis syrra: "Åh, tack" undrar hur den funkar tänker hon.
Dee_cati sprattlandes på golvet: "Aj som fan"

:3freak

Stungun funkar ju inte om man har jacka på sig, pepparsprey is the shit!

Edit: Om man inte får den i fejan då, men man får nog bara en chans.

Hyr negern i green mile ja vill se nån hoppa på honom. Det finns ju en i närheten av kristianstad också, han gjorde teori provet sammtidigt som mig, Jag är 190 och fick böja nacken och titta upp för att se honom i ansiktet när han stog en meter från mig. Han va minst 220 hade överarmar störe än mina lår och hade väll dubbla min axelbred. Han fick ducka när han skulle in genom dörren..

Skulle vilja se den idiot som hoppar på en sån snubbe för att försöka råna honom med en kniv.. :tomten

Chris Ash skrev:
Pepparspray och tårgas funkar ju, men man ska gärna kunna använda det också, annars är risken ganska stor att den arge blir ännu argare....

Ja åsså får hon äta pepparspray.
Så om du tjöper till henne så måste hon vara cool om hon behöver använda den.
Finns också något överfallslarm som låter förbenat mycket, ingen aning om det funkar men lär ju vara enklare att använda.

Vad jag skulle skriva från början var att Om hon hamnar i sådan situation att hon behöver använda den, så tror jag inte någon av er bryr sig efteråt om det var lagligt eller inte. Tror inte att den dumma personen ringer polisen och anmäler direkt. Bästa är nog "tyvär" att försöka undvika området.

prulle skrev:
Hyr negern i green mile ja vill se nån hoppa på honom. Det finns ju en i närheten av kristianstad också, han gjorde teori provet sammtidigt som mig, Jag är 190 och fick böja nacken och titta upp för att se honom i ansiktet när han stog en meter från mig. Han va minst 220 hade överarmar störe än mina lår och hade väll dubbla min axelbred. Han fick ducka när han skulle in genom dörren..

Skulle vilja se den idiot som hoppar på en sån snubbe för att försöka råna honom med en kniv.. :tomten

Jaaa,
"Buy a big black guy named Ben to protect your as"

Ungefär som:
http://www.abum.com/show/120/909850026.swf

Markus skrev:
Måste det väl göra?

Inteen tjock vinterjacka men väll ett par jeans. EN polare har en thailändsk sån och det känns men det gör dig inte direkt förlamad så se till att få en värsting modell.

Esquire skrev:
Typiskt obra med pepparspray om man inte har tillstånd att ha det. Då skulle syster din nästan lika gärna kunna gå omkring med en kniv eller en pistol i handväskan. :tomten

För det första så skulle inte gärningsmannen anmäla henne för olaga vapeninnehav. För det andra är hon en småbarnsmamma i undra 30-årsåldern och jag tror knappast polisen skulle bry sig (inte i den här byn iaf) och det räcker med en enkel bortförklaring som tex "jaha, jag hade ingen aaaning om att det var olagligt". Och jag tror hon hellre tar risken att åka dit för olaga vapeninnehav än blir våldtagen/rånad/misshandlad.

Angående "stun guns" så är det inget jag rekommenderar någon att använda i självförsvar, om det inte är den typen som USA-polisen använder sig av.
Jag har två stycken sådana som visserligen är effektiva MEN du måste komma alldeles för nära inpå angriparens kropp och det är INTE bra. Sen sätter du dig i en sådan situation att angriparen lätt kan parera och använda det mot dig själv istället. De är å andra sidan jävligt roliga som party-trick, jag har haft skoj med dem ett par gånger på det viset.
Men som sagt, en stun gun med trådar/krokar som du skjuter fast på angriparen är ju jävligt bra. Men sen kostar de minst 3000:- också och är inte direkt smidiga att ladda om ifall du missar....

*/ ?>
Back