Äta bakom ratten?

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Tänkte höra med er på sporthoj om ni har koll på tips och regler.

Jag arbetar med olika saker, dock utgår jag varje dag från en depå/lager med firmabil.

Jag är ganska trött på att äta bakom ratten, om jag nu har med mig något vill säga.
Jag är också ganska trött på att slänga ut strax under en hundring för en lunch, plus på det måste jag hitta lunchställen. Oftast åker jag t.ex. skänninge-linköping-motala-skänninge men jag kan också ligga mellan Hultsfred och Katrineholm för andra arbetsuppdrag.

Jag har också börjat arbeta några dagar i veckan på sjukhus/vårdcentraler runt om i Östergötland, men oftast finns där ett fikarum man kan få slå sig ner vid och koppla från arbetet en stund.
Arbetsbilen har ingen mikrovågsugn som min förra hade, fine(!) jag får ta med mig kall mat att äta.

Någon som har koll på vad skatteverket säger? Får man åka till ett lunchställe eller blir det en privatresa i körjournalen? Varför jag frågar är för att det kommer in en elektrisk körjournal senare. Så åka någon kilometer extra bara för att kunna käka med t.ex. en polare blir ett big NO NO?

Som sagt, vad säger ni? Hur äter man på ett trevligt sätt när man sitter bakom ratten hela dagarna och är långt ifrån arbetsort? Sällan jag återkommer till depån/lagret mer än att åka på morgonen och lämna bilen när passet är slut.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Om du är med i facket så börja med att slå en signal till dom.

Ska jag dra till med en gissning så bör det ju vara ok inom rimliga gränser att du gör en avstickare för att ta dig till ett matställe. Ingen ska behöva sitta och käka i bilen mer än i undantagsfall.

Tycker jag.

Hestfaen

Ny medlem
Gick med
31 May 2012
Hoj
Kawasaki z750r -12
Där jag jobbar får vi traktamente om vi är längre än 4mil/4h utan övernattning från kontoret.

http://www.skatteverket.se/privat/s...esaisverige.5.10010ec103545f243e80001456.html

Att åka en sträcka säg ca 15-20min (1-3mil) för att käka är i min värld rimligt och okej att få göra med firmabilen (Aldrig behövt fråga iof)

Har haft både elektronisk (gps) och pappers körjournal.

Jag försöker ha med mig matlåda oftast och jag brukar ha möjlighet att värma den hos mina kunder, har man inte möjlighet att värma så funkar det väl med sallad/mackor.. (Bara svårt att hinna med rasten :brinnerup )

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Jag hade en värmare som man kopplar i cigguttaget.
Liknande denna.
image.jpg
Tyckte det fungerade klockrent.

//Magnus

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är OK att ta luchrast och om bilen är din arbetsplats så är det rimligt att du gör en avstickare för att ta dig till ett ställe där du kan äta.
Allt handlar om rimlighet. Är det en avstickare på några km så är det garanterat inga problem. Om du regelbundet tar avstickare på 10 mil för att äta skulle jag tro att det kan bli diskussioner om rimligheten. Och någonstans däremellan går gränsen.

så jag skulle säga att så länge som du inte tar onödigt långa avstickare för att käka så ska det inte vara några problem. Dvs försök planera så att det blir rimligt korta avstickare.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Det finns inte skrivet någonstans att du måste ta närmaste vägen i tjänstebilen eller firmapulkan.
Dock så känns genvägen via Göteborg när man ska till Umeå fel om man bor i sthlm.
Men inom rim och reson så får du köra lite hur som, mest din chef som kan ha synpunkter på det.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag tackar för era svar!

Har tänkt samma tanke Mheel med en sådan värmare. Men det kostar ju skjortan och sen måste man ha plåtlåda och en tjock arbetshandske för att kunna äta maten. På vintern funkar det att lägga maten i framrutan och hinka på full värme :). På sommaren, som idag, är det AC på kyla som gäller.

Då jag bytte bil så bytte jag även arbetsgivare, då jag hade elverk på förra arbetet så kunde jag smälla in en mikro i den bilen, och även på förra arbetet så besökte jag kunder så där kunde man låna mikro och sådant också.

Idag hittade jag ett trevligt ställe där jag tog lunch faktiskt!
Väg 35 mellan Västervik och Åtvid :tummenupp
DSC_0003.jpg

Tyvärr försvann halva maten i lådan då jag kämpade med att få på en morot på gaffeln men lådan lekte slangbella i min hand. :gråta

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO