Äta grön potatis?

Bananolja

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2007
Mamma säger att det är näst intill livsfarligt att äta grön potatis. Någon med erfarenheter? Var o varannan potatis man köper har ju lite grönt på sig o jag har aldrig hört om någon som blivit dålig. Även morötter kan va lite gröna på toppen o de äter jag utan bekymmer.

Lyssna på mamma. Det är inte nyttigt. Men en liten grön fläck kan man skära bort men man kanske inte skall äta helgröna eller ganska gröna potäter.

TIPS...googla ämnet solanin och kolla vad du tycker själv :)

Enligt Potatisakademien så skall dom kastas på en gång.
Hörde nån intervju med någon därifrån, hans åsikt, och akademiens var att de ska slängas på en gång.

Dom kanske vill kränga mera potatis...

Jag brukar om det är en stor pot bara skala bort med och mer av det gröna så det blir gult igen.

http://potatisakademien.se/

PS. kan en Blå kongo bli grön?

Lyssna på mamma. Det är inte nyttigt. Men en liten grön fläck kan man skära bort men man kanske inte skall äta helgröna eller ganska gröna potäter.

TIPS...googla ämnet solanin och kolla vad du tycker själv :)

Tack, får kolla upp det! Har ändå aldrig hört om nån som råkat illa ut.

Har kollat upp:
Solanin förgiftning visar sig främst som tarm och nerv sjukdomar. Symptom kan vara illamående, diarré, kräkningar, magont, halsbränna, huvudvärk och yrsel. Hallunicationer, förlorandet av sinnen, förlamning, feber, gulsot, utvidgade pupiller och hypotermi har rapporterats i allvarligare fall.

I stora kvantiteter kan solanin leda till döden. En studie visar mot att doser från 2 till 5 mg per kg kroppsvikt kan ge förgiftningar, och doser från 3 till 6 mg per kg kropppsvikt kan vara dödliga.

Symptomen brukar vanligtvis börja verka efter 8-12 timmar efter konsumtion, men kan börja redan 30 minuter efter man intagit produkter med hög solanin halt.

Mestadelen av solaninet finns i skalet eller precis under skalet på potatisen. I skalad potatis så har man hittat 30-80% mindre solanin än i oskalad potatis, och grön potatis ska alltid skalas, om använd överhuvudtaget. Solanin och chakonin finns också i potatisskott.

Nån som fått hallucinationer efter en omgång potatis?

Last edited:
Har för mig att det finns VÄLDIGT starka historiska belägg till att grön potatis är giftig, har dock inte tid att skriva ner det jag kommer ihåg nu iom att det är läggdags, men jag är först med att visa att jag vet iag :banana :såvgått

Jag skalar bort det gröna, är det för mkt grönt för att få en vettig potät efter bortskalning så slängs den.
Det är ju inte direkt mkt att spara på o jag skulle inte äta grön potatis om det så vore jättenyttigt.

Var det inte så att när Alströmmer introducerade potatisen så åt folket dom gröna knopparna som växer på stjälken och blev sjuka?

Det fick vi lära oss i lågstadiet i alla fall...

Så hur mycket grön potatis går det åt för att ta kål på ett fruntimmer på 55-60 kilogram... Någon som kan räkna ut så här sent?

Hua, nu påmindes jag om att det blir torr stek, brun sås, överkokt potatis, kokta gröna ärter och morötter hos släkten på annandagen. En seglivad tradition ... Kanske testar att smyga ned några gröna knölar i grytan.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick