Även farbror blå kraschar

GixxerPilot

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2
Eftersom det varit en del MC krascher runt om i landet så tänkte jag passa på att visa en bild polarn tog i morse nere på en volvo verkstaden någonstans i stockholm.
Kanske försökte dom stoppa en hojåkare på onsdagskörningen, som inte ville stanna...
:tungan

Bifogat

• poliskrasch.jpg
    poliskrasch.jpg
    30.6 KB · Visningar: 240

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Yamaha REXA
GixxerPilot skrev:
2458979 Eftersom det varit en del MC krascher runt om i landet så tänkte jag passa på att visa en bild polarn tog i morse nere på en volvo verkstaden någonstans i stockholm.
Kanske försökte dom stoppa en hojåkare på onsdagskörningen, som inte ville stanna...
:tungan

Du skulle bara veta för hur många miljoner kr det skadas fordon för hos polisen varje år enbart i stocholms län. Vissa kan man inte undvika t.ex när man måste preja någon osv. Men många är ju rena förarmisstag...

TRON

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
Lightbike
Det är väl med poliser som med väktare...
Kolla in Väktarbilar - hittar du någon utan bucklor så beror det på att den är ny eller så är den nyligen lagad!

Vet ett väktarföretag där man får bevisa att man kan köra, i garaget, vid anställningsintervjun :)

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Hoj
RD 250 /RF 900
oups! Det där der sjukt dyrt ut.. ännu mer Polis pengar som används på fel sätt.. en ny polisbil i målat utförande skulle väl nästan kunna ge en ny polis jobb i ett par år ? tex som fotpatrulerande i någon liten gangsterby

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Instabil skrev:
2459058 oups! Det där der sjukt dyrt ut.. ännu mer Polis pengar som används på fel sätt.. en ny polisbil i målat utförande skulle väl nästan kunna ge en ny polis jobb i ett par år ? tex som fotpatrulerande i någon liten gangsterby

ska vi avskaffa polisbilar?..

bara åka runt i vanliga civila bilar kanske?.. jaaa :näsblod

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Hoj
RD 250 /RF 900
AndreasNo skrev:
2459107 ska vi avskaffa polisbilar?..

bara åka runt i vanliga civila bilar kanske?.. jaaa :näsblod

jajo så skulle man kunna tolka det kanske .. :pannkyss eller så utbildar man polisen bättre när det gäller att köra bil .... vilket ger ett lägre rep.konto...

ps du är väl inte ögontjänare ???

tokmaa

Risig?? Jag??!
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Super Ténéré -91, YZ 426-00
Instabil skrev:
2459058 oups! Det där der sjukt dyrt ut.. ännu mer Polis pengar som används på fel sätt.. en ny polisbil i målat utförande skulle väl nästan kunna ge en ny polis jobb i ett par år ? tex som fotpatrulerande i någon liten gangsterby

Har du nån aning om vad en anställd kostar? Oavsett yrkeskategori...en "målad" bil är bara småpengar.:)

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Instabil skrev:
2459120 jajo så skulle man kunna tolka det kanske .. :pannkyss eller så utbildar man polisen bättre när det gäller att köra bil .... vilket ger ett lägre rep.konto...

ps du är väl inte ögontjänare ???

ögontjänare?

ska man utbilda polisen i att inte köra in i personen som svänger ut precis framför polisbilen under utryckning... okidoki.. utbilda alla MC-förare i det på samma gång då..perfekt.. :tungan

tokmaa

Risig?? Jag??!
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Nu tycker jag att stämningen börjar bli lite spänd här...lunga ner er..poliserna är inte mer än människor dom heller...en del av dom i alla fall.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Fint att se hur intakt kupén ser ut att vara trots den i princip helt mosade fronten :)
Bra gjort volvo :tummenupp

Jag gissar att en rookiesnut utan specialutrusning kostar minst en mille om året att "driva runt" om man räknar med lön osv. Det som kanske kostar nåt efter en sån krasch är ju precis som när vi klotar - rehabilitering.

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Yamaha REXA
Instabil skrev:
2459120eller så utbildar man polisen bättre när det gäller att köra bil .... vilket ger ett lägre rep.konto...

Man ska ju inte skylla ifrån sig. Varje förare är ju ansvarig för sin körning oavsett om man kört blått eller ej. Men en sak är säker och det är att gemene man/kvinna kör så in i ?""#¤&&#/ dåligt! Rödljuskörningar, väjningsplikter som ignoreras, chansningar, filbyten utan att göra tecken mm är en stor anledning till att polisens fordon krockas.

Polisen har bra förarutbildningar. Men köerna till dessa är långa och personalbristen till den operativa personalen är stor. Man kanske skulle ställa högra krav på körkortsutb?

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Hoj
RD 250 /RF 900
tokmaa skrev:
2459121 Har du nån aning om vad en anställd kostar? Oavsett yrkeskategori...en "målad" bil är bara småpengar.:)
OM du läser vad jag skrivit... vet du vad detta är för tecken : ? och så här skerv jag

citat: en ny polisbil i målat utförande skulle väl nästan kunna ge en ny polis jobb i ett par år ?

Jag tror att jag tar denna diskusionen med mina flickor istället ..

ps de är 4 resp 7 år gammla ..

Last edited:

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Yamaha REXA
Supermoto skrev:
Jag gissar att en rookiesnut utan specialutrusning kostar minst en mille om året att "driva runt" om man räknar med lön osv.

En "rookiesnut" kostar ca 230 000 kr om året i lönekostnadar. Räknat på grundlönen så man kan lägga på ganska mkt där. Sen kan man ju plussa på den personla utrustningen som är på nåra tusen till. Men säg iaf 250 000 kr.

tokmaa

Risig?? Jag??!
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Instabil skrev:
2459135 OM du läser vad jag skrivit... vet du vad detta är för tecken : ? och så här skerv jag

citat: en ny polisbil i målat utförande skulle väl nästan kunna ge en ny polis jobb i ett par år ?

Jag tror att jag tar denna diskusionen med mina flickor istället ..

ps de är 4 resp 7 år gammla ..

Sorry...ska försöka vara mer noggrann i läsandet innan jag kritiserar nästa gång.:gnissla

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
R6 -07
DumbassDriver skrev:
2459133
Polisen har bra förarutbildningar. Men köerna till dessa är långa och personalbristen till den operativa personalen är stor. Man kanske skulle ställa högra krav på körkortsutb?

Eh? Varför inte se till att köerna förkortas istället? Ja, vi vänder på allt bara för att det finns en bra utbildning... Nej, jag tycker itne den låter så bra, om det köas till den - Då är den ju i princip obefintlig...

Varför skall det finnas högre krav? Följa kraven fungerar nog utmärkt ska du se.

Jag älskar verkligen moraltanter som är fulla av moral, men noll i etik och logik :näsblod

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Yamaha REXA
ewook skrev:
2459162 Eh? Varför inte se till att köerna förkortas istället? Ja, vi vänder på allt bara för att det finns en bra utbildning... Nej, jag tycker itne den låter så bra, om det köas till den - Då är den ju i princip obefintlig...

Varför skall det finnas högre krav? Följa kraven fungerar nog utmärkt ska du se.

Jag älskar verkligen moraltanter som är fulla av moral, men noll i etik och logik :näsblod

Har du ens läst ovanstående inlägg?
Se till att köerna förkortas? Ja men tjena. Varför har inte jag tänkt på det! Vart la jag nu mitt trollspö...

Varför högre krav? För att som jag skrev gemene man kört riktigt illa!! Skulle alla köra som man lär sig och efter lagen skulle antalet olyckor minska sjukt mycket. Men så är ju inte fallet.

Jag älskar verkligen folk som gärna vill vara moraltanter och klanka ner på andra moraltanter när man saknar etik och logik precis lika mycket. :näsblod

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
R6 -07
DumbassDriver skrev:
2459182 Har du ens läst ovanstående inlägg?
Se till att köerna förkortas? Ja men tjena. Varför har inte jag tänkt på det! Vart la jag nu mitt trollspö...

Varför högre krav? För att som jag skrev gemene man kört riktigt illa!! Skulle alla köra som man lär sig och efter lagen skulle antalet olyckor minska sjukt mycket. Men så är ju inte fallet.

Jag älskar verkligen folk som gärna vill vara moraltanter och klanka ner på andra moraltanter när man saknar etik och logik precis lika mycket. :näsblod

Om ovanstående inlägg menas med ditt som jag kommenterade - ja. Korta ner köerna = Få bukt med problemet att många måste gå och vänta på en utbildning som jag förstår är verksamhetskritisk? Så ditt trollspö kan du ju realisera upp bland molnen och misstolka mig rätt istället..

Att gemeneman kör illa säger jag inte emot - jag har själv ögon och är delaktig i trafiken. Så länge människor kör, så kommer människor dö. Nollvisionen är just en vision, en utopi - ett mål att sträva efter men inte direkt realistiskt nåbart.

Jag försöker verkligen inte agera moraltant - Jag bemötte dina punkter, och sedan får jag väl be om ursäkt för att jag då tydligen saknar etik och logik lika mycket som dig :tomten

AndreasNo skrev:
2459183 dehär va inte mc-relaterat från första början o de e tamefan inte de nu heller :D

Vi kan väl dra till med att det var en hoj (modell måsvinge ;) som det smäldes med :rolleyes:

(kråka på stavning idag tydligen)

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept