Åååå

forna

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Västerås/Göteborg
Hoj
Sv650s -99
ååå farsan ringde till nån körskola idag och frågade om de vissteom det fanns nån uppkörningstid och ungefär hur svårt de var att köra upp. inga tider å de sa att de va stenhårda, och att man skulle köra minst ca 10 lektioner. låter asdrygt att behöva köra 100000 lektioner när det redan känns som man kan det där skapligt. å sen att inte ens ha chansen att få kortet i år känns också illa, ok de är inte så mkt hojåkar tid kvar men de vore skönt att i vår bara kunna sätta sig på hojen å köra så fort de blir fint väder..men icke...ska man kämpa med kortet i vår....ÅÅÅÅ va drygt
 

Nacka

Himla trevlig kille
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Nacka
Hoj
Ducati Monster 620 ie dark + Remus kolfiberblås
Varför ringde ni inte Vägverket direkt?! Om du ändå inte vill köra i körskolan lär väl inte de va så intresserade att boka tid åt er.

I Stockholm är det kort väntetid för uppkörning nu och ligger du på för återbud går det att få inom en vecka.
 

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
*
Vad är det för fasoner?? jag sa åt min körskola att det inte blev några lektioner körda förrens jag hade en tid, och det var ok med dom... 4-5 st körde jag, och det var för många...
 

forna

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Västerås/Göteborg
Hoj
Sv650s -99
jo men man måste ju göra teorin innan man får beställa tid för uppkörning å teorin gjorde ja för nåra dar sedan. men de va pappa som ringde så han kanske ringde vägverket å fråga om uppkörningstiderna å de där men på skolan var det nån sur kärring som snacka massa...så de va kanske inte så illa så man behövde kämpa 40 år på nån skola :p

japp en av de bättre rubrikerna tycker jag :)
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Vad fick du kör apå skolan då under dina 4-5 lektioner?
Stadskörning eller koner? Vore intressant att veta för "en själv"... =)
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Wigen skrev:
Vad fick du kör apå skolan då under dina 4-5 lektioner?
Stadskörning eller koner? Vore intressant att veta för "en själv"... =)
Beror helt på hur bra du hanterar hojen. Dom släpper ju inte ut en i trafiken första lektionen.
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Med andra ord så känner man ganska bra själv när man borde kunan greja ett och annat.
Har man B-kort sedan innan så borde lite trafikvett sitta bakom pannan
så då är det väl mest hanteringsbiten kvar. Eller har jag kanonfel? :confused:
 

furious

åker på plastraketer
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
jüngmeister sport
Out_Spinner skrev:
Beror helt på hur bra du hanterar hojen. Dom släpper ju inte ut en i trafiken första lektionen.

jag fick krypköra lite på en parkering sedan bar det ut direkt på 90 väg första lektionen, så det där att man inte får köra i trafiken första lektionen vet jag inte, fast det kanske beror på om man har B-körkort och hur mycket hoj man har kört innan, har man B kort så har man ju trafikvana....
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Göra ny tråd av det här kanske? "Körskola eller ej" :tummenupp

Men om man själv anser sig ha bra med trafikvett och anses av andra
köra bra bil och har kört ganska mycket. Då skulle man alltså kunna köra
båge privat så mycket som går och sen prova en uppkörning utan körskola?
Säg att man kör privat med en van mc-förare i början men inte kan köra
konstant med han/hon är det då helt idiotiskt att köra med t.ex. far/mor
som inte själva kör men som har kort?
Att liksom använda dom tips man fått från mc-föraren själv och sen utnyttja dom i praktiken "halv själv".

Hmm, att det ska vara så svårt att dra dit en bokstav på körkortet... :D
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Vad är problemet? Är ju vara att ringa till VV och beställa. Kan man köra är det inte svårt... kan man inte köra är det svårt.
 

pEth

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Örebro
Hoj
såld
har du egen hoj så boka en tid privat o kör några lektioner med skolan.

så gjorde jag till A1 A B
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
så jävla fit**gt av trafikskolorna. Det finns ingen jä*la minimumgräns!
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Det är väl..

...trots allt så att du när du vill kan boka uppkörningstid privat. Oavsett om du tagit en enda lektion eller inte.(Förutsatt att du klarat teorin först)

Vad beträffar körskolorna så släpper de inte igenom en elev för uppkörning förän alla moment gåtts igenom och detta tar minst 10 lektioner bara för att beta av listan..

Det vanligaste är nog ändå att ta ett par lektioner men boka uppkörningen privat.

Som jag förstått det så måste dessutom en körskola ha en viss andel som klarar uppkörningen om den bokas av körskolan. Det är det enda sättet att ha en kvalitetsstämpel. För att få hålla i utbildning så skall 75% av eleverna klara uppkörningen efter att körskolan anser dem klara...(nått sånt iaf)
...däremot skiter VV, STR och alla andra i om du kuggar 20 ggr på rad som privatist..
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Frågade ni hur svårt det var att köra upp? Det måste väl ändå bero på föraren. Kan man köra båge så är det enkelt, kan man inte så bra så blir det svårare.. that's it..

forna skrev:
ååå farsan ringde till nån körskola idag och frågade om de vissteom det fanns nån uppkörningstid och ungefär hur svårt de var att köra upp. inga tider å de sa att de va stenhårda, och att man skulle köra minst ca 10 lektioner. låter asdrygt att behöva köra 100000 lektioner när det redan känns som man kan det där skapligt. å sen att inte ens ha chansen att få kortet i år känns också illa, ok de är inte så mkt hojåkar tid kvar men de vore skönt att i vår bara kunna sätta sig på hojen å köra så fort de blir fint väder..men icke...ska man kämpa med kortet i vår....ÅÅÅÅ va drygt
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
frågan är vad fan vi har med det att göra, skulle mna skriva trådar här på forumet för varenda skit man är med om skulle det inet bli klokt.
Alla begriper väl att det bara är att köra upp privat om man tycker man är fullärd redan.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Re: Det är väl..

korvgubbe skrev:
Som jag förstått det så måste dessutom en körskola ha en viss andel som klarar uppkörningen om den bokas av körskolan. Det är det enda sättet att ha en kvalitetsstämpel. För att få hålla i utbildning så skall 75% av eleverna klara uppkörningen efter att körskolan anser dem klara...(nått sånt iaf)
...däremot skiter VV, STR och alla andra i om du kuggar 20 ggr på rad som privatist..
Jag vet såna som kört 10 ggr via körskolan också... Har själv kört upp privat på både lätt och tung hoj utan att kugga. Däremot kuggade jag en gång på lätt mc när jag bokades via körskolan.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
forna skrev:
jo men man måste ju göra teorin innan man får beställa tid för uppkörning å teorin gjorde ja för nåra dar sedan. men de va pappa som ringde så han kanske ringde vägverket å fråga om uppkörningstiderna å de där men på skolan var det nån sur kärring som snacka massa...så de va kanske inte så illa så man behövde kämpa 40 år på nån skola :p

japp en av de bättre rubrikerna tycker jag :)

Kan du "köra" och klarar hinderbanan utan problem så var e då problemet beställ uppkörning på vv
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top