ÅF väljer att laga hjälmen

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Hoj
CB1000R
Hej,

Köpte en crosskruka i höstas hos en handlare (ingen nämnd ingen klämd).
Har väl använt denna uppskattningsvis en 8-10 timmar och nu har listerna överallt på hjälmen börjat släppa. Och detta accepterar jag inte riktigt på en ganska så ny hjälm.
Gick in med denna till återförsäljarn och skulle vilja ha en ny eller iaf ett presentkort på hjälmbeloppet. Efter många om och men bestämmer sig återförsäljarn att dem ska laga hjälmen åt mig. Feg som jag är ifrågasatte jag inte detta direkt på plats men nu i efterhand har jag börjat tänka på säkerheten och liknande då dem troligtvis kommer få limma nya lister på.

Kommer att ifrågasätta detta när dem väl kontaktar mig med hjälmen iallafall och se vad som händer. Men vad hade ni kära sporthojare gjort i mina skor? Accepterat en lagad hjälm eller krävt ny eller ersättning?

VemSara

Guest
Jag hade krävt en ny, eller pengarna tillbaka.
Köper jag en hjälm förväntar jag mig att den ska tåla vardagligt bruk, och jag skulle inte acceptera att försäljaren börjar klippa och klistra i ett av de viktigaste skydden man har.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Maila tillverkaren och fråga om dom rekommenderar att man lagar deras hjälmar om listerna skulle släppa. Gör dom inte det så ska du inte acceptera att handlaren lagar den heller.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Vilken hjälm? Hur hade de tänkt laga?

Många hjälmfabrikanter förbjuder att man använder vissa typer av lim inkl klistermärken då det kan skada skalet. Att lite kontaktlim på listerna i skalkanten skulle vara skadligt är dock ytterst tveksamt.

Hade jag köpt en dyr hjälm så hade jag inte accepterat att handlaren skulle laga själv utan skicka tillbaka hjälmen till importör/fabriken. Den som skall utföra reparationen skall göra detta fackmannamässigt och ha nödvändiga kunskaper, det tror jag knappast handlaren har. Då hade jag hellre gjort lite research på lim och gjort jobbet själv...

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Det beror ju på vilka lister. Vi tog in hjälmar och lagade när jag jobbade på MC-butik. Inte skal osv utan inredningen, lister, spännen mm Mitt fokus är alltid att kunden ska vara säker med sin utrustning när de är ute och kör.

Jag vet att många säljare säljer för att sälja tyvärr. Ryggskydd som sitter illa verkar vara en favorit. Då kan man stå i en klädesbutik istället för ett ställe där vi faktiskt jobbar med kundens säkerhet.

Ifrågasätt absolut, men de som fixar vet oftast vad de gör :)

Lycka till!

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Hoj
CB1000R
Det är listerna som sitter runt hjälmen i nederkant och runt öppningen för glasögonen.
Hjälmtillverkarn är dessamma som handlarn. Verkar dock som dem har börjat avverka detta märket lika fort som det uppkom. Stod och valde mellan några olika hjälmar när jag skulle köpa och så tyckte handlarn att jag skulle testa denna hjämen och den satt faktiskt väldigt bra på huvudet och fick 50% på denna då vi köpte två (jag och min bror samtidigt). Ska ta med mig någon som är lite duktigare på att ifrågasätta återförsäljare när dem kontaktar mig´och se om jag kan kräva en ny eller pengarna tillbaka.

Tommy.exe

Guest
Det är listerna som sitter runt hjälmen i nederkant och runt öppningen för glasögonen.
Hjälmtillverkarn är dessamma som handlarn. Verkar dock som dem har börjat avverka detta märket lika fort som det uppkom. Stod och valde mellan några olika hjälmar när jag skulle köpa och så tyckte handlarn att jag skulle testa denna hjämen och den satt faktiskt väldigt bra på huvudet och fick 50% på denna då vi köpte två (jag och min bror samtidigt). Ska ta med mig någon som är lite duktigare på att ifrågasätta återförsäljare när dem kontaktar mig´och se om jag kan kräva en ny eller pengarna tillbaka.

Nu vill inte jag pissa på din parad här.

Men: Man KAN nog limma fast en list igen utan att hjälmen blir farlig. Är säljaren även tillverkaren borde han i sanning veta vilket lim som är brukligt. Folk blir gärna lite hysteriska med just hjälmar. Jag tycker du ska dom en chans att fixa den ordentligt, men det är kanske bara jag.

Sen låter det liiite som att det är nån billighetshjälm du köpt? Tyvärr så kostar kvalite lite extra.
Ingen ursäkt, men man får vad man betalar för.

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
På min ena Shoei så släppte inredningen lite i nacken. General Agenten fick in den, skickade den till Europa distributören och lagades , inga som helst problem, tog allt som allt en knapp vecka.

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Hoj
CB1000R
Nu vill inte jag pissa på din parad här.

Men: Man KAN nog limma fast en list igen utan att hjälmen blir farlig. Är säljaren även tillverkaren borde han i sanning veta vilket lim som är brukligt. Folk blir gärna lite hysteriska med just hjälmar. Jag tycker du ska dom en chans att fixa den ordentligt, men det är kanske bara jag.

Sen låter det liiite som att det är nån billighetshjälm du köpt? Tyvärr så kostar kvalite lite extra.
Ingen ursäkt, men man får vad man betalar för.

Billighets och billighets 4000kr är vell inte det billigaste men samtidigt inte det dyraste. Får jag denna lagad och dem kan gå i god för detta ska jag absolut ta imot den inget mer med det.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är handlaren utbildad ser jag inget konstigt med det. Oftast är importörer/generalagenter med på någon utbildning direkt hos tillverkaren, även vissa återförsäljare ges möjlighet att deltaga. Det är mig veterligen enl. konsumentköpslag eller vad det nu är som reglerar reklamation, helt ok att reparera. Ramlar lister av dörrarna på din nyköpta bil är är jag säker på att du inte kan häva köpet. Här ges ingen skillnad avseende varans värde.

Har hamnat i motsvarande situation med en Arai-kruka. Listen i nederkant började lossna, detta åtgärdades med ett av tillverkaren godkänt lim genomfört av den utbildade återförsäljaren.

Detta spar både tid och bekymmer för slutkund än att skicka varje liten detalj på retur till tillverkaren.

Tommy.exe

Guest
Billighets och billighets 4000kr är vell inte det billigaste men samtidigt inte det dyraste. Får jag denna lagad och dem kan gå i god för detta ska jag absolut ta imot den inget mer med det.

Näe, för 4k ska man få en bra hjälm. I stand corrected.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hjälmtillverkarn är dessamma som handlarn.

Då har du inte mycket att klaga på, att tillverkaren lagar hjälmen är inget konstigt och dom har rätt att avhjälpa felet dvs du kan inte kräva pengarna tillbaka/ny hjälm i detta fall.

Swanemar

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2012
Hoj
Kawasaki ZX-6R 2007
Det är som någon innan sagt många tillverkare som säger att man inte får laga hjälmarna.

Däremot kan du luta dig mot konsumentköplagen som säger att säljaren måste avhjälpa en felaktig vara antingen genom reparation ELLER ny vara. Detta är inget DE får välja, det bestämmer DU!
(Det får däremot inte tillkomma en orimlig kostnad för säljaren, då får de välja att reparera hjälmen)

Utdrag ur konsumentköplagen:
"Påföljder vid fel på varan
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162)."

"(Köparen kan kräva olika påföljder vid fel i varan och då i första hand avhjälpande eller omleverans och i andra hand hävning eller prisavdrag. Avhjälpande och omleverans ska försätta kunden i samma läge som om han från början fått en felfri vara. Vid hävning ska köparen försättas i samma läge som om avtalet aldrig ingåtts och vid prisavdrag i samma läge som om han från början köpt en felaktig vara.)"

Går de inte med på detta kan du alltså gå till ARN (Allmänna reklamationsnämnden med ärendet, blir däremot en lång process så det är inget att rekommendera men du kan alltid hota med det;)

Däremot kan de vara så att du är lite sent ute eftersom du redan godkänt deras förslag på reparation (om jag förstått det rätt)

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Hoj
CB1000R
Det är som någon innan sagt många tillverkare som säger att man inte får laga hjälmarna.

Däremot kan du luta dig mot konsumentköplagen som säger att säljaren måste avhjälpa en felaktig vara antingen genom reparation ELLER ny vara. Detta är inget DE får välja, det bestämmer DU!
(Det får däremot inte tillkomma en orimlig kostnad för säljaren, då får de välja att reparera hjälmen)

Utdrag ur konsumentköplagen:
"Påföljder vid fel på varan
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162)."

"(Köparen kan kräva olika påföljder vid fel i varan och då i första hand avhjälpande eller omleverans och i andra hand hävning eller prisavdrag. Avhjälpande och omleverans ska försätta kunden i samma läge som om han från början fått en felfri vara. Vid hävning ska köparen försättas i samma läge som om avtalet aldrig ingåtts och vid prisavdrag i samma läge som om han från början köpt en felaktig vara.)"

Går de inte med på detta kan du alltså gå till ARN (Allmänna reklamationsnämnden med ärendet, blir däremot en lång process så det är inget att rekommendera men du kan alltid hota med det;)

Däremot kan de vara så att du är lite sent ute eftersom du redan godkänt deras förslag på reparation (om jag förstått det rätt)

När jag stod och väntade i butiken medans killen gick iväg och snackade med chefen sen kom han bara ut och sa att dem fixade det hela, frågade då om dem beställde en ny hjälm till mig och han bara: Ne, vi lagar den. Sen var det typ "slutdiskuterat" men ska prata med dem och se hur det ser ut.
Tack för alla svar!

Swanemar

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2012
Hoj
Kawasaki ZX-6R 2007
När jag stod och väntade i butiken medans killen gick iväg och snackade med chefen sen kom han bara ut och sa att dem fixade det hela, frågade då om dem beställde en ny hjälm till mig och han bara: Ne, vi lagar den. Sen var det typ "slutdiskuterat" men ska prata med dem och se hur det ser ut.
Tack för alla svar!

Okej. Om du inte gett ett konkret godkännande då så har du alltid lagen att luta dig mot som sagt. Har själv jobbat i butik (ej mc men samma lag) så konsumentköplagen kan jag i sömnen=)
Finns alltid konsumentrådgivare som är skitduktiga på detta i varje kommun, om de är något som är oklart så ring dit=)

Lycka till!

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Meeen, om nu plastkanten lossnat pga dålig limning och säljare/tillverkare tar in hjälmen och limmar fast den igen så är det väl helt ok.

Be att få en lånehjälm under tiden de limmar fast grejerna igen :tummenupp

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Hoj
CB1000R
Okej. Om du inte gett ett konkret godkännande då så har du alltid lagen att luta dig mot som sagt. Har själv jobbat i butik (ej mc men samma lag) så konsumentköplagen kan jag i sömnen=)
Finns alltid konsumentrådgivare som är skitduktiga på detta i varje kommun, om de är något som är oklart så ring dit=)

Lycka till!

Tackar för tipset men ska snacka med dem och kanske får man bita i det sura äpplet. :)

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
Gsxr 750 -08
Vad skall du säga till konsumentvägledaren/ARN?

Hej, jag köpte en hjälm som gick sönder lite och när jag gick tillbaka till butiken så lagade de hjälmen åt mig. Får de verkligen göra så???

Tror det blir ett kort samtal :va

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Snicksnack!

Swanemar

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2012
Hoj
Kawasaki ZX-6R 2007

Läs lagen innan du kommenterar.

Det är så det är, däremot är det inte många som vet om det och många företag har som policy att först laga, går inte det så byta. Och om man då inte är insatt så kan man gå på den niten men det bestämmer man själv.

Utdrag ur kkl:
"26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587)."

Köparen har i första hand rätt att kräva reparation eller utbyte av varan. I båda fallen ska påföljden utföras utan kostnad för köparen. Alla reparationer ska utföras inom rimlig tid och utan väsentelig olägenhet för kunden. Omständigheter så som varans art och vilket ändamål köparen behöver varan till är vägledande för vad som ska anses som rimlig tid och väsentelig olägenhet. Säljaren kan inte avvärja köparens krav på avhjälpande med ett erbjudande om omleverans, om han inte först visar att avhjälpande är omöjligt eller oproportionellt. Inte heller kan köparens krav på omleverans med erbjudande om avhjälpande, om det inte visas att en omleverans är omöjligt eller oproportionellt. Proportionaliten ska ses som en jämförelse av kostnader mellan de olika påföljderna.

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...