Åk för f-n inte utan handskar...och andra skydd...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Förra veckan kom jag ut från en Pizzeria sekunden efter att en motard-pilot klotat. :crash
Jeansen och hoddien på högersidan hängde i trasor och blodfläckarna växte. :(
Det var redan några framme och hjälpte killen så jag åkte för att inte vara i vägen.

Hörde dag två att det var en polares arbetskompis.
Han låg då fortfarande på sjukhus och dom höll fortfarande på att plocka jeansbitar från huden.

Skönt att han klarade sig så pass men en del "sveda-och-värk" blir det nog i några veckor. :3freak
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Kör du utan bälte och med ryggskydd istället? :va
Lite ot, krockade med en bil för några månader sen och flög en bit och landade på ryggen.
Hade en Boblbee Megapolis-rygga på mig och klarade mig undan med några brutna revben.

Skrev ett mail och tackade för produkten (som jag tror räddade både nacke och rygg) och dom erbjöd sig att skicka ett nytt skal kostnadsfritt. :tummenupp

Förr ägde jag inte ens ett ryggskydd nu kör jag inte en meter utan.

Med andra ord, ryggskydd är också viktigt. :)
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Som gammal tävlingscyklist är jag van vid att syna asfalt med blottade ben och armar. Hjälmen har nog räddat mig en gång, men annars är det min hud som har hindrat asfalten från att äta stora mängder kött. Jag hävdar att kroppen klarar att kana på gatan i hastigheter upp emot 70-80 km/h utan skydd, så jag tycker inte man behöver överdriva när man ska ut och finköra. Hjälmen är dock viktig.


Jag gillar din enfald och jämförelse.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Som gammal tävlingscyklist är jag van vid att syna asfalt med blottade ben och armar. Hjälmen har nog räddat mig en gång, men annars är det min hud som har hindrat asfalten från att äta stora mängder kött. Jag hävdar att kroppen klarar att kana på gatan i hastigheter upp emot 70-80 km/h utan skydd, så jag tycker inte man behöver överdriva när man ska ut och finköra. Hjälmen är dock viktig.

Håller med, huden klara lätt en marksyning i 80km/h.


















Förutsatt att man stannar och inte kanar vidare vill säga.:hihi
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Enkelt och ofarligt (?) test:

Komma och påstå att man inte behöver handskar?
Men vad är att vänta, det här är ju sporthoj.com!! :rofl

Enkelt "gör det själv" test för den som tror sig vara osårbar:
Nästa gång du kör bil, öppna dörren och lägg handen helt lätt på asfalten, en sekund räcker... :död
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Tycker inte det var länge sen förra vintertråden om skydd, t-tröja och foppatofflor upphörde! Är det dags igen nu? :) Räknar med att denna tråden kommer att leva till mars! :D
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Var och en gör ju som den vill, men att skriva att det inte gör så mycket att vurpa utan ställ låter inte smart. Tror du trollar.
Om cyklisterna fick tag på skydd som inte hämmade prestationen så tror jag inte man sett många utan. Sen är vattniga/variga skrubbsår inte så bagatellartat heller. Kan man slippa så gör iaf jag gärna det.:näsblod

picture.jpg735061_414398968639939_70443507_n.jpg
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag gillar din enfald och jämförelse.

Inte fel med en motpol i diskussionen ändå. Efter ett antal vurpor på olika 2-hjulingar har jag kommit fram till att om man nån gång inte orkar ta på sig hela munderingen, så är skinnställsbyxorna det första man kan plocka bort. Stövlarna är nog fortfarande rätt bra att ha, speciellt om man kör stor tung hoj, och axlar, armbågar och händer tar oftast nästan hela smällen. Vidare anpassar man förstås sin körning efter klädseln så att man löper mindre risk att vurpa ju mindre skydd man har på sig. :tummenupp
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Ja, man har ju mycket hud, så om man lämnar lite här och där är ju ingen större fara skedd!
Exakt. Här har vi en typisk cykelcrash. "Crashing @ 65 km/h is not nice", konstaterade Mark Cavendish, iförd tunn lycra, och cyklade vidare in över mållinjen.
Vi kan göra ett test! Vi lägger oss bredvid varandra du och jag, och sen får någon välta din Bandit på dig och min racer på mig, självklart har vi bara cykelkläder på oss. Sen får vi se vem som är mest hel! :tummenupp
Eller varför inte välta när man är ute och kör och fastna med ett ben under hojen och glida i 80km/h fastkilad under hojen i ett par häftiga hawaii shorts?
Självklart fick man som nybörjare öva på gräsmattan att falla rätt så att skador undveks. Att man hamnar under hojen ser jag som högst osannolikt. Har det hänt dig eller någon du känner?

Förtydligande: Är man ute och kör som Valentino Rossi så ska man självklart också vara lika skyddad som Valentino Rossi. Men när man håller sig inom hastighetsbegränsningen på våra svenska 70-vägar, och därunder, så behöver man inte se ut som en Stormtrooper från Galactic Empire, man gör sig bara till åtlöje då.
 

Tjita1

Guest
När man kommer i 70 på en svensk 70-väg och möter en burryttare i 120 på fel sida av vägen i en kurva då? :) Själv köpte jag BMW:s skyddsväst med bådde ryggskydd och bröstplatta.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Härlig trolleri-tråd.
Tävlingscyklister brukar ha handskar av tre skäl:
De skyddar vid krascher
De absorberar svett så det inte blir så kladdigt på styret
Sponsorerna kräver det.

Oftas nar man vurpar så är det en ganska stort yta som tar upp smällen på ben,rygg och armar.man får trista skrapsår. Man brukar dock överleva.

Det är dock jäkligt svårt att laga trasiga händer.
 
Last edited:

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Är det ingen som kommer i håg hur det kändes när man var barn och hade snubblat och tagit emot sig med händerna? Eller kanske cyklat omkull och reste sig upp med blodiga handflator som var fulla med grus.
Jag kommer i håg det trots att jag är gammal så jag försöker vara rädd om händerna och kör aldrig utan handskar. Nu hjälper ju inte det mot allt så om nån vill kan jag berätta hur det var att ha båda händerna i gips i 7 veckor förra sommaren....
Var rädda om er
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Har problem med det överdrivna säkerhetstänket, men har alltid handskar.

Mest för att det är så obehagligt att åka utan :)
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Pfft, kör inte 10 meter på allmän väg utan full skyddsutrustning. Gick omkull i typ 30km/h och slog i båge huvud och händer och det gjorde jävligt ont även om jag hade hjälm och handskar.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Pfft, kör inte 10 meter på allmän väg utan full skyddsutrustning. Gick omkull i typ 30km/h och slog i båge huvud och händer och det gjorde jävligt ont även om jag hade hjälm och handskar.

Kör du omkull i 30km/h så bör du inte köra snabbare :rofl
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Har problem med det överdrivna säkerhetstänket, men har alltid handskar.

Mest för att det är så obehagligt att åka utan :)
Det vore bättre att prata om riskmedvetenhet eller bristen på denna.
Känner man inte till riskerna så är de heller några problem.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Exakt. Här har vi en typisk cykelcrash. "Crashing @ 65 km/h is not nice", konstaterade Mark Cavendish, iförd tunn lycra, och cyklade vidare in över mållinjen.


Självklart fick man som nybörjare öva på gräsmattan att falla rätt så att skador undveks. Att man hamnar under hojen ser jag som högst osannolikt. Har det hänt dig eller någon du känner?

Förtydligande: Är man ute och kör som Valentino Rossi så ska man självklart också vara lika skyddad som Valentino Rossi. Men när man håller sig inom hastighetsbegränsningen på våra svenska 70-vägar, och därunder, så behöver man inte se ut som en Stormtrooper från Galactic Empire, man gör sig bara till åtlöje då.

Nu är ju inte jag fullsketen med knepiga substanser när jag kör hoj så mina sår tar ju lite längre tid att läka ut.

Men sist när en fulKTM råkade välta över mitt klena ben i typ 15 km/h så resulterade det i kärlek från snygga syrror 2 ggr/dag och en pencilinkur som fick mig att längta till att få en rejäl spräckarförstoppning.

men som sagt nu sprutar jag ju inte in saker i kroppen heller.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top