Åka båt från näset till Marsstrand

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Tja!

Jag ska imorrn, tidigt som attans simma upp en segelbåt till Marsstrand. Kommer att utgå från Björlahamnen (NÄSET) och vill komma fram så fort som möjligt för att kanske få en plats i hamnen.

Är det nån här som i huvet vet vilka sjömärken man ska gå efter för att gå bästa vägen?

Eller om det kanske finns nåt sjökort online!?
Har sökt men inte hittat nåt.

Det finns ett kort i båten, men det glömde jag såklart kvar. Sen är det klippt och itudelat lite konstigt oxå :va

Skepp och hoj - Mark

Last edited:
Va har du för behörighet :) kustskeppar,förarbevis lr skeppare B?

Själv har jag skeppar A men aldrig seglat i GBG skärgård lr iaf inte inoms skärs men gå ut via Vinga sen följ kusten så går du in mot Marstrands fästning...läg ut waypoints imorgon lättaste sättet och hoppas på bra vind du kan kryssa mellan way poinen du har ju företräde men inofficelt så är det störst går först :hihi

Jag har kustskepparn.

Att gå via Vinga är def. inte den närmaste vägen, det är nåt som är säkert ;)

Tror att snabbaste vägen är genom snobbrännan...men sen...

segla upp innanför Grötö, genom Varhålet. Passa dig för att krocka med Öckeröfärjan! :mattias Gå på insidan upp mot Björlanda och följ röda och gröna prickar upp mot Marstrand (du ser fästningen från Björlanda)

Om jag inte minns fel så går du mot huvudriktningen på sjömärkningen så du borde alltså ha gröna prickar till vänster när du går uppåt..

Sjökort lär du inte hitta på nätet utan att betala för det och jag vet ärligt talat inte om jag skulle välja att irra utan. Säkrast är ju faktiskt ut till Vinga och gå utanför hela skiten.

Mark skrev:
2334074 Jag har kustskepparn.

Att gå via Vinga är def. inte den närmaste vägen, det är nåt som är säkert ;)

Tror att snabbaste vägen är genom snobbrännan...men sen...

hmm du hade bråttom ja missade det :huvet tänkte du ville segla

kollade över sjökortet här hemma precis och skrutten har rätt det är snabbast vägen men kan bli lite små trångt om du har fel vind

Skrutten skrev:
2334093 segla upp innanför Grötö, genom Varhålet. Passa dig för att krocka med Öckeröfärjan! :mattias Gå på insidan upp mot Björlanda och följ röda och gröna prickar upp mot Marstrand (du ser fästningen från Björlanda)

Om jag inte minns fel så går du mot huvudriktningen på sjömärkningen så du borde alltså ha gröna prickar till vänster när du går uppåt..

Sjökort lär du inte hitta på nätet utan att betala för det och jag vet ärligt talat inte om jag skulle välja att irra utan. Säkrast är ju faktiskt ut till Vinga och gå utanför hela skiten.

Tack tack!

Jag har ett kort i båten. Men inte hemma, och det var nu som jag tänkte lägga upp rutten.

Jag kommer förmodligen hinna med att lägga rutt imorrn oxå, eftersom vi inte kommer puttra i mer än 7 kn. oavsett väderlek.

Nu kommer det inte blåsa mer än 2 s/m imorrn, så motorn lär gå varm.

Pratade precis med brorsan och han tipsade om att gå innanför (närmare land) än snobbrännan. Sen verkar det ge sig.

Så, eftersom jag inte kommer att vara här igen förrens på lördag tidigast får ni alla ta och ha en bra tid!

PS: Finns det tankställe på höns? Det har du skruttis kanske koll på?

hållundan skrev:
2334140 Vad är det för båt?
Det är en magnifik midget :hihi
Såhär ser den ut:

line.jpg

Last edited:
Skrutten skrev:
2334182 Jag har seglat jolle idag.. Fifan vad röd man kan bli på ryggen! :brinnerup
Mjo, solen är stygg.

Jag blev rätt så röd igår, just precis på det stället som jag missade att smörja in. Märkligt sammanträffande.

Var nere i Hbg och fiskade. Drog upp 3 st 1.7 kilos torskar! :yoparty

F.ö. så har vi en fetingpiratflagga som ska upp i masten imorrn. Ser ni den, håller er på avstånd :hihi

Last edited:
Mark skrev:
2334198 Mjo, solen är stygg.

Jag blev rätt så röd igår, just precis på det stället som jag missade att smörja in. Märkligt sammanträffande.

Var nere i Hbg och fiskade. Drog upp 3 st 1.7 kilos torskar! :yoparty

F.ö. så har vi en fetingpiratflagga som ska upp i masten imorrn. Ser ni den, håller er på avstånd :hihi
Fan, ni skulle dratt längre upp, mot Kungshamn. VI ska ju dit med trukcen idag.

Ha det gött på böljan i er midget iaf! :kiss

Skrutten skrev:
2334182 Jag har seglat jolle idag.. Fifan vad röd man kan bli på ryggen! :brinnerup

Såg två bikini tjejer i en liten jolle utanför franholmen/näset i går vid 18 snåret men det kan ju varit några andra också?

Peter_E skrev:
2334839 Såg två bikini tjejer i en liten jolle utanför franholmen/näset i går vid 18 snåret men det kan ju varit några andra också?

Jag var i Borås och lekte sötvattenspirat så det var nog några andra flickor :tuttar

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick