Åka bakhjul på omoddad sv??

Wax

24 - 7
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TL1000S
Är sugen på att pröva enhjuling men är lite frundersam på om det överhuvudtaget går på en omoddad sv650? Lyfta på ettan går ju men inte helt utan jobb och allt annat än stabilt.

Någon som lyckats och kan ge tips och trix för en rookie på en rookiehoj.

:rolleyes:

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Första testet: full gas på ettan upp tills du har max vrid ungefär, slå av gasen och slå snabbt fullt igen. Bästa sättet att få upp den på eftersom du sparar på kopplingen.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
OLJEKYLD GSXR skrev:
Första testet: full gas på ettan upp tills du har max vrid ungefär, slå av gasen och slå snabbt fullt igen. Bästa sättet att få upp den på eftersom du sparar på kopplingen.

blir nog en fjuttig wheelie på en SV :rolleyes: men du har rätt att man sparar koppling.

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Hoj
GSXR 1000
Wheela

Okej kompis, ta på dig skinn-stället och far till en plats där du kan wheela ostört, ha gärna en polare med, se till att ha laddat upp kontant kortet till mobilen;)

när man kör på slangen, tror man att man ska slå över men man är mycket långt ifrån att göra det, låt polaren kolla din höjd.
dra upp den på ettan, se till att få bra höjd på hojen.
pumpa inte med gasen, jämnt och fint.
lägg in tvåan, utan att använda kopplingen, men gör det bestämt.
i början kommer du att missa växeln mer en en gång.
Ditt mål är att komma till fyran.
När du får in fyran och har bra höjd, kan du ligga kring 180 km/h och glida fram hur långt som helst utan att hojen går fortare, du får vindar som trycker upp hojen.
Lugnt och fint;)

Ett tips: om du blir rädd släpp inte gasen helt, hojen slår i då hårt;)

P.s maila gärna hur det går

Wax

24 - 7
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TL1000S
A, entusiasmen var de ju inge fel på. 5 min och 5 svar :D

Lät ju enkelt detdär....
Åker till mafialand inatt så man kanske ska hyra en hoj och prova så man inte kvaddar ens egen. Ok att använda koppling då....

Jag mailar och berättar hur det gått när jag e tebax.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
På en effektsvag cykel finns inget alternativ till att koppla upp den. Ska du "on-offa" kommer du att hamna på så högt varv att du träffar på varvstoppet innan du är i närheten av balanspunkten. Koppla, men grina inte när din fina koppling dör på sex minuter blankt.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Mattias skrev:
På en effektsvag cykel finns inget alternativ till att koppla upp den. Ska du "on-offa" kommer du att hamna på så högt varv att du träffar på varvstoppet innan du är i närheten av balanspunkten. Koppla, men grina inte när din fina koppling dör på sex minuter blankt.

6 minuter? kopplade på grejjade med min R1an i timtals idag.. inga problem alls. Gör det rätt så bränner du inte kopplingen. Polare till mig har en likadan hoj som mig, och han har bytt koppling två gånger nu.. och har inte kört lika många mil som mig... :cool: :D lol

Wax

24 - 7
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TL1000S
Swedie skrev:
6 minuter? kopplade på grejjade med min R1an i timtals idag.. inga problem alls. Gör det rätt så bränner du inte kopplingen. Polare till mig har en likadan hoj som mig, och han har bytt koppling två gånger nu.. och har inte kört lika många mil som mig... :cool: :D lol

Ok!
Har ingen Retta men ändå....
Vad är rätt teknik med koppling :confused:

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Jag brukar dra iväg skapligt och sen duttar jag bra till på kopplingen runt 5.000 varv/min så skickar den framhjulet till väders.

Funkar kanon för mig iaf och kopplingen är det fortfarande inge fel på. Sen om det är rätt teknik vet jag inte...

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Mattias skrev:
Så du menar att min DT är effektstark då eller? :p

Henke

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå med 167hk -06:a
1:an är alldeles för kort, koppla upp den på 2:an istället, det brukade jag göra med min SV.
Dock reser den sig utan problem på 1:an med ett litet ryck i styret.

*DIABLO*

Guest
Re: Wheela

Aprilia Fan skrev:
Okej kompis, ta på dig skinn-stället och far till en plats där du kan wheela ostört, ha gärna en polare med, se till att ha laddat upp kontant kortet till mobilen;)

när man kör på slangen, tror man att man ska slå över men man är mycket långt ifrån att göra det, låt polaren kolla din höjd.
När du får in fyran och har bra höjd, kan du ligga kring 180 km/h och glida fram hur långt som helst utan att hojen går fortare, du får vindar som trycker upp hojen.
Lugnt och fint;)

men om man ska växla när man kör på bakhjulet kan man göra de samtidgt som man gasar eller måste man släppa gasen o sen gasa upp den igen :confused: har nämligen de problemt att jag inte vet hur jag ska växla

Cale

aka Robospine & Domiseven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RSV Mille -99
Re: Wheela

Aprilia Fan skrev:

Lugnt och fint;)

"hur långt som helst" är väl lite tveksamt på svn.. ganska vanligt att hojen nyper pga oljepumpens läge eller ngt liknande..

hur som helst så behöver det inte vara ryckigt o okontrollerat på ettan.. efter en jävla massa nötande så börjar jag få någorlunda stil på det.. att koppla på tvåan går käpprätt åt * så jag går nog på att växla upp i första hand..

ettan - gas släpp gas, är det jag använder..

Cale

aka Robospine & Domiseven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RSV Mille -99
Re: Re: Wheela

yamahaR6_03 skrev:
men om man ska växla när man kör på bakhjulet kan man göra de samtidgt som man gasar eller måste man släppa gasen o sen gasa upp den igen :confused: har nämligen de problemt att jag inte vet hur jag ska växla

växlarna brukar inte hoppa i förns du har lågt varv, min erfarenhet iaf..

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
SLiter det verkligen så jävla mycket på kopplingen när man "duttar" till för att få upp den på 1:an??

Menar, det är ju inte "länge" man slirrar på den direkt?!!

Jag har försökt att koppla upp min hoj på 2:an, men det känns faan som att det skulle vara omöjligt!! eller??!

/Niklas

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Re: Re: Wheela

yamahaR6_03 skrev:
Växla som vanligt i stort sett :)

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...