Åka E6 i Norge

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z400F -83
Gokväll

Som rubriken lyder, är det någon som har erfarenhet av att åka E6:an upp till Trondheim?
Vi åker varje år upp till Åre och börjar lessna på E45:an.

Är E6 sämre eller bättre alternativ än E45 när man utgår från Uddevalla?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Körde till Trysil förra året genom Norge söderifrån. Det var en självplågeri att försöka hålla sig till deras hastighetsgränser. Jag skulle i största mån undvika att köra i Norge. Var ytterst nära att ta en omväg via Sälen söderut på vägen hem från skidresan. Hade säkert kört in angiven tidsskillnad på GPSen utan att bli av med körkortet på den Svenska sidan och fått betydligt lägre böter vid kontroll. En win-win enligt min uppfattning.

Vid sjön Mjösa höll man på med ett rätt omfattande vägbygge förra våren. Hur långt man kommit vet jag inte. När det är klart lär trafiken flyta på bättre. Det blir troligtvis i standard med en Svensk motorväg istället för en väg med en fil i vardera riktning.

Hur vägen ser ut norr om breddgraden där Trysil ligger mot Trondheim kan jag inte uttala mig om på norska sidan. Förhoppningsvis har forumet någon som reser i Norge som kan ge mer kött på benen och uppdaterad information om hur vägstandarden ser ut.

Ha en trevlig resa!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En del byggen längs vägen, från och till. Skaffa en bro-biz eller annan modul för vägtullar så blir iaf det lite smidigare. Köra fort i Norge kan va drygt.. jag har kört där en del men inte e45 i nån nämnvärd utsträckning så kan inte uttala mig om vad som är bäst.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
E6an i norge suger mer än E45an i Sverige, dessutom måste du över Dovrefjell och har du otur så är det igensnöat så du får vänta på plogbilen.

Vill du ändå prova så välj väg tre ifrån Stange.

http://goo.gl/maps/eJ7VO

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Vill man ta sig upp snabbast möjligt är Norge alltid ett sämre alternativ. 70-80 som maxhastighet och riktigt dryga böter. Norska polisen har en förkärlek för att gömma sig när de gör fartkontroller också. Ser du polisbilen är det för sent, då har du redan passerat en konstapel i någon buske.

Har dock inte kört E6 i Norge mer än mellan Trondheim och Stören men det är väl som vilken landsväg som helst antar jag.

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z400F -83
Det låter som att E45 är den vägen man får fortsätta harva på då. Trist, den är inte speciellt rolig den heller. Tack för åsikterna :hej

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO