Ålandsresa

GårillaRaggare

Hata sporthoj.com
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
En KUK!!!!
hejsan..

jag och några polare ska åka färja till Åland i sommar över en helg... men jag har aldrig vart på "långtur" förr så då måste man ju fråga vad man ska tänka på... vad man ska ha med sig och vad olika saker kommer att kosta under resan, har hört att de skulle kosta 40kr med Eckerölinjen med MC, stämmer det??? :va

Har ni även några "bo" tips, campingar mm... vi ska tälta...
och hur ska man packa en mc på bästa sätt.. ryggsäck eller spänna fast på "pakethållaren"???

Tack i förhand /henke

(obs, osäker om jag valde rätt, kanske skulle ha lagt tråden som OT istället??)

pvcraketen

Ung å lovande...
Gick med
12 May 2003
Hoj
En liten svart
http://www.eckerolinjen.se/sv/default.asp
Med MC brukar man inte behöva boka men det kan kännas säkrast att göra det.
Där finns det mesta om Åland som ni kan tänkas behöva veta.
Det finns fina vägar upp till färjan om man vill slippa E20 (och det vill man).
Packar gör man förslagsvis i en vattentät väska som surras baktill på hojen. En tankväska med sånt som man vill ha lättåtkomligt kan vara bra. Kamera, pengar, regnfladder och liknande.
Tält tar mer packplats än att bo på pensionat/vandrarhem...
God tur!

GårillaRaggare

Hata sporthoj.com
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
En KUK!!!!
pvcraketen skrev:
http://www.eckerolinjen.se/sv/default.asp
Med MC brukar man inte behöva boka men det kan kännas säkrast att göra det.
Där finns det mesta om Åland som ni kan tänkas behöva veta.
Det finns fina vägar upp till färjan om man vill slippa E20 (och det vill man).
Packar gör man förslagsvis i en vattentät väska som surras baktill på hojen. En tankväska med sånt som man vill ha lättåtkomligt kan vara bra. Kamera, pengar, regnfladder och liknande.
Tält tar mer packplats än att bo på pensionat/vandrarhem...
God tur!

tack för infon.... villka vägar var du menade till färjan?? (dåligt orienterad med kustvägarna...)

om man gämnför kostnaderna/mödan att släpa på tält mm mellan vandrarhem och camping.. villket är bäst då??

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Tänk på att ALLTID ha småsedlar. De flesta mackar innåt landet består bara av en pumpautomat, och det är "svårt" att få tillbaka pengar på en 10eurosedel.... (fast min tank kanske är väldigt liten). Mackarna ligger oxå väldigt glest, så fixa fram en karta med mackarna utsatta.

Akta dej för att köra för fort. Snutbågarna är lite läskiga... De tar kollisionskurs på dej och ser till så att du stannar. (Tacka fan för det!!) Feta böter oxå.... (Mycket civilsnutbilar)...

/FW

GårillaRaggare

Hata sporthoj.com
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
En KUK!!!!
watson skrev:
Tänk på att ALLTID ha småsedlar. De flesta mackar innåt landet består bara av en pumpautomat, och det är "svårt" att få tillbaka pengar på en 10eurosedel.... (fast min tank kanske är väldigt liten). Mackarna ligger oxå väldigt glest, så fixa fram en karta med mackarna utsatta.

Akta dej för att köra för fort. Snutbågarna är lite läskiga... De tar kollisionskurs på dej och ser till så att du stannar. (Tacka fan för det!!) Feta böter oxå.... (Mycket civilsnutbilar)...

/FW

kan man tjyva en sån karta på lokal turist information eller??

Polisen lär ju inte vara nått problem eftersom jag endast kör runt på en slö 125a från slutet av 70-talet... :gnissla

Nån som vet något/några bra ställen på Åland man bör besöka mm...??? :va

Bj

on the road again....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld
Hej, kan säkert hjälpa till med info om du har nåt speciellt du undrar över, grundtips är väl att bo och utgå härifrån Mariehamn och sedan göra dagsturer åt olika håll olika dagar, då hittar man även lite nöje på kvällar och så.

GårillaRaggare

Hata sporthoj.com
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
En KUK!!!!
Bj skrev:
Hej, kan säkert hjälpa till med info om du har nåt speciellt du undrar över, grundtips är väl att bo och utgå härifrån Mariehamn och sedan göra dagsturer åt olika håll olika dagar, då hittar man även lite nöje på kvällar och så.

var kan ett gäng hoj åkare på någolunda billigt (taskig studie ekonomi) sätt bo i mariehanm då???

Gärna tips på dags turer mm och när under sommaren det är som bäst att besöka Åland???

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GårillaRaggare skrev:
kan man tjyva en sån karta på lokal turist information eller??

Polisen lär ju inte vara nått problem eftersom jag endast kör runt på en slö 125a från slutet av 70-talet... :gnissla

Vet faktiskt inte, men se till att fixa det INNAN ni ger er ut i obygden... Det gjorde inte jag... :rolleyes: så jag fick nödtanka och lämna soppa för en halv förmögenhet ett par gånger... Det blev en DYR resa...

Blev stoppad av snuten TRE gånger på EN helg, och bara EN av gångerna kördes det för fort.... Jäkligt obehagligt när snutbågarna kör i motsatt körriktning i ens eget körfält... :gnissla

/FW

GårillaRaggare

Hata sporthoj.com
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
En KUK!!!!
watson skrev:
Vet faktiskt inte, men se till att fixa det INNAN ni ger er ut i obygden... Det gjorde inte jag... :rolleyes: så jag fick nödtanka och lämna soppa för en halv förmögenhet ett par gånger... Det blev en DYR resa...

Blev stoppad av snuten TRE gånger på EN helg, och bara EN av gångerna kördes det för fort.... Jäkligt obehagligt när snutbågarna kör i motsatt körriktning i ens eget körfält... :gnissla

/FW

får ta och komma ihåg de där med mackarna då... låter farligt annars.... och på tal om farligt.. snutarna verkar ju livsfarliga ju.... :gnissla

Hur är det med trafikregler då?? skiljer dom sig mot svenska?? och har Åland oxå "allemansrätt"???

Bj

on the road again....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld
GårillaRaggare skrev:
var kan ett gäng hoj åkare på någolunda billigt (taskig studie ekonomi) sätt bo i mariehanm då???

Gärna tips på dags turer mm och när under sommaren det är som bäst att besöka Åland???

Det finns vandrarhem, och campingar mest centrala camping är Gröna uddens Camping, 1 km till centrum kanske.

Är man ute efter lite evenemang och sånt också så händer det mest grejer under juli.
T.ex. www.rockoff.nu

Last edited:

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GårillaRaggare skrev:
Hur är det med trafikregler då?? skiljer dom sig mot svenska?? och har Åland oxå "allemansrätt"???

Trafikregler är typ samma... Bara att köra som du gör i Sverige. Vet inte om Åland har allemansrätt. Borde gå att söka upp på nätet...

/FW

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vet inte var Watson hittade sina poliser, men några mc-poliser finns inte på Åland idag (de hade 1st, men ingen som vill köra den längre). Ett par-tre målade bilar ute på hela ön och så någon enstaka civilare. Jag har aldrig under mina år råkat ut för att bli stoppad eller liknande (fast de har mycket fartkontroller och alkokoll på de större vägarna). Kör man någorlunda städat i bebyggelse och håller ett öga på folk som tänker köra ut från utfarter (de är som katter - åker bara rakt ut ibland), så är det lugnt.

Trafikreglerna är i det närmaste de samma - men tänk på att de kör benhårt på högerregeln (där den gäller), men var försiktig med turistdjävlar som inte fattat det :D Lite högre alkogränser på Åland - men de är hårda om man kommer över gränsen. Fortkörningsböter är mycket hårdare, speciellt när man överträtt med mer än 20km/h (dagsböter).

Turistinfo finns i Mariehamn och enklare kartor kan man hitta på snabbköpen. Mackar och affärer har kortare öppettider, men i Mariehamn och i Godby är det lite bättre. Jag brukar alltid fylla på fullt med soppa när jag passerar Godby t.ex.

Allemansrätt existerar inte på samma sätt som i Sverige (finns, men begränsad). Men det är sällan några problem med att få vandra runt i skog och mark. Tälta bör man dock göra på utsedda platser eller så är det markägarens tillstånd som gäller (och att hitta ägaren är inte alltid så lätt). Respektera förbudsskyltar in på privata vägar, så slipper ni problem med sura reaktioner :crash

Det finns hur mycket kul grejer som helst att titta på och roliga vägar med hög standard. Som att köra på gokartbanor ibland.

Last edited:

Bj

on the road again....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld
TomK skrev:
Vet inte var Watson hittade sina poliser, men några mc-poliser finns inte på Åland idag (de hade 1st, men ingen som vill köra den längre). Ett par-tre målade bilar ute på hela ön och så någon enstaka civilare. Jag har aldrig under mina år råkat ut för att bli stoppad eller liknande (fast de har mycket fartkontroller och alkokoll på de större vägarna). Kör man någorlunda städat i bebyggelse och håller ett öga på folk som tänker köra ut från utfarter (de är som katter - åker bara rakt ut ibland), så är det lugnt.

Trafikreglerna är i det närmaste de samma - men tänk på att de kör benhårt på högerregeln (där den gäller), men var försiktig med turistdjävlar som inte fattat det :D Lite högre alkogränser på Åland - men de är hårda om man kommer över gränsen. Fortkörningsböter är mycket hårdare, speciellt när man överträtt med mer än 20km/h (dagsböter).

Turistinfo finns i Mariehamn och enklare kartor kan man hitta på snabbköpen. Mackar och affärer har kortare öppettider, men i Mariehamn och i Godby är det lite bättre. Jag brukar alltid fylla på fullt med soppa när jag passerar Godby t.ex.

Allemansrätt existerar inte på samma sätt som i Sverige (finns, men begränsad). Men det är sällan några problem med att få vandra runt i skog och mark. Tälta bör man dock göra på utsedda platser eller så är det markägarens tillstånd som gäller (och att hitta ägaren är inte alltid så lätt). Respektera förbudsskyltar in på privata vägar, så slipper ni problem med sura reaktioner :crash

Det finns hur mycket kul grejer som helst att titta på och roliga vägar med hög standard. Som att köra på gokartbanor ibland.

Jo, några MC-poliser har vi nog aldrig haft i praktiken, finns som sagt 1 hoj eller fanns...frågan är om den finns kvar.
Angående vägarna så finns dom RIKTIGT snirkliga vägarna på norra åland, kommunerna Saltvik, Finström och Sund, dessa är klart värda ett besök.
Försök få tag i en vägkarta så ser ni hur de går att kombinera för att slippa de tråkiga huvudvägarna.

GårillaRaggare

Hata sporthoj.com
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
En KUK!!!!
Bj skrev:
Jo, några MC-poliser har vi nog aldrig haft i praktiken, finns som sagt 1 hoj eller fanns...frågan är om den finns kvar.
Angående vägarna så finns dom RIKTIGT snirkliga vägarna på norra åland, kommunerna Saltvik, Finström och Sund, dessa är klart värda ett besök.
Försök få tag i en vägkarta så ser ni hur de går att kombinera för att slippa de tråkiga huvudvägarna.

får ta och börja planerna färdväg redan nu.... :tummenupp

Skummt att watson blev stoppad av poliser som inte finns... hahahha, dom kanske bara sa att dom var poliser och blåste henne på pengar eller nått.... :hihi

Therudeboy

Guest
När vi åkte till åland så åkte vi Grisslehamn-något och där fanns fina vägar in till mariehamn kurviga sånna :) Snutar kom det massvis 3 bilar så fort vi stannade på platsen så snutar måste där ju finnas.

Bj

on the road again....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld
Therudeboy skrev:
När vi åkte till åland så åkte vi Grisslehamn-något och där fanns fina vägar in till mariehamn kurviga sånna :) Snutar kom det massvis 3 bilar så fort vi stannade på platsen så snutar måste där ju finnas.

O ja, snutar finns det, rätt många bilar nu till och med....däremot inga MC-poliser.
Det ni åkte (Eckerö-Mariehamn) är en landskapsväg ("huvudväg") dessa är mycket mer bevakade än de mindre "kors- och tvärsvägarna" som också är bra mycket roligare.
Men det är nog inget större problem med poliser här.
Det är nångång som de får för sig att jaga hojar speciellt, det finns ett fåtal som kör som riktiga idioter och inte respekterar 50 eller för den delen några skyltar, det är dessa som sabbar för alla andra tyvärr.

GårillaRaggare

Hata sporthoj.com
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
En KUK!!!!
Bj skrev:
O ja, snutar finns det, rätt många bilar nu till och med....däremot inga MC-poliser.
Det ni åkte (Eckerö-Mariehamn) är en landskapsväg ("huvudväg") dessa är mycket mer bevakade än de mindre "kors- och tvärsvägarna" som också är bra mycket roligare.
Men det är nog inget större problem med poliser här.
Det är nångång som de får för sig att jaga hojar speciellt, det finns ett fåtal som kör som riktiga idioter och inte respekterar 50 eller för den delen några skyltar, det är dessa som sabbar för alla andra tyvärr.

okej.. men de är ju små fina vägar man är ute efter... raka riksvägar finns de gott om hemma...

Var de inte nån dödskörning på åland för ett tag sen, nån kranbil som backade ut och ser inte en hayabusa i fullfart... :huvet och sen kan man räkna ut vad som hände.... :(

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024