Ångest vid val av skinställ, vilken ska man ta???

Kristijan

Medlem
Gick med
30 Aug 2005
Hoj
SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
Hej!

Jo precis som titeln säger, vilken skinställ ska man ta då? Finns så mycket att välja bland.
Hadde en ARLEN NESS LS2 1790 i storlek 54 som jag tyckte var för stor. Satt perfekt i jackan men den var för stor i byxorna, så jag sålde den splirans ny.

Har funderingar på en BERIK LS1 3214 i helvit o lite svart, den var jo skitsnygg o så, MEN vilken storlek ska man ha om man är 183cm och ca. 82kg? Ska jag ha en 52 eller? Blir det för stort när den har töjts? En 50 då? :confused:

I och med att jag tyckte att min Arlen Ness var så snygg så beställer jag nog kanske en sån igen fast en 52 då. Jag har blå/vit/svarta stövlar kvar, Alpinestars Super Tech. Så det blir väl nåt blått eller spelar det ingen roll?

Vet någon om det finns nåt mer ställe man kan beställa ifrån över nätet från Tyskland eller nåt, mer än FC-Moto och www.louis.de ?.........Vore taksam för lite tips.

Jag är tacksam för era svar på förhand.....
Skynda er nu jag är skinställlös :3freak

MVH / Kristijan

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Kristijan skrev:
2281392 Hej!

Jo precis som titeln säger, vilken skinställ ska man ta då? Finns så mycket att välja bland.
Hadde en ARLEN NESS LS2 1790 i storlek 54 som jag tyckte var för stor. Satt perfekt i jackan men den var för stor i byxorna, så jag sålde den splirans ny.

Har funderingar på en BERIK LS1 3214 i helvit o lite svart, den var jo skitsnygg o så, MEN vilken storlek ska man ha om man är 183cm och ca. 82kg? Ska jag ha en 52 eller? Blir det för stort när den har töjts? En 50 då? :confused:

I och med att jag tyckte att min Arlen Ness var så snygg så beställer jag nog kanske en sån igen fast en 52 då. Jag har blå/vit/svarta stövlar kvar, Alpinestars Super Tech. Så det blir väl nåt blått eller spelar det ingen roll?

Vet någon om det finns nåt mer ställe man kan beställa ifrån över nätet från Tyskland eller nåt, mer än FC-Moto och www.louis.de ?.........Vore taksam för lite tips.

Jag är tacksam för era svar på förhand.....
Skynda er nu jag är skinställlös :3freak

MVH / Kristijan

Jag är 183 och 91kg (badar i vassen iår...) Mitt a-stars ställ är i stlk 52 och sitter lagom.. Väger du 82 borde du komma i ett strlk 50 utan problem!

rogga R6

www.vsbracing.se
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
minimoto/snart barnvagn
dra till en mc affär prova lite olika stl sen går du hem :tummenupp o beställer ett

Kristijan

Medlem
Gick med
30 Aug 2005
Hoj
Cervantes skrev:
2281630 Jag är 183 och 91kg (badar i vassen iår...) Mitt a-stars ställ är i stlk 52 och sitter lagom.. Väger du 82 borde du komma i ett strlk 50 utan problem!

Har du helställ då?
Jag är faktiskt sugen på en AlpineStars Patriot helställ..... skitsnygg, så ska jag ta en storlek 50 då eller? Den kommer att töjas ut lite va? Bara den inte är för liten i armarna o så........

Är det nån av er som kör med BERIK LS1 3214? Vilken storlek skulle passa mig bäst. Så det blir tight o sitter bra.........

Nicotin

Guest
Kristijan skrev:
2281842 Har du helställ då?
Jag är faktiskt sugen på en AlpineStars Patriot helställ..... skitsnygg, så ska jag ta en storlek 50 då eller? Den kommer att töjas ut lite va? Bara den inte är för liten i armarna o så........

Är det nån av er som kör med BERIK LS1 3214? Vilken storlek skulle passa mig bäst. Så det blir tight o sitter bra.........

Skulle också uppskatta ngr länkar på bra ställen att köpa ställ, av princip så beställer jag inte av företag som vägrat översätta sin hemsida till engelska men vill sälja internationellt.... ( tyskar bland annat)

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag väger 83 och är 187. Har ett spyke i 52 som sitter wunderbar nu. Behövde nästan hjälp att komma i det när det var nytt + att jag fick ej i ryggskyddet. Nu får jag dock i det också, stället är dock något kort i benen men det täcker ju stövlarna upp.

Tror dock det skiljer en del i storlekarna mellan olika tillverkare. Men son sagt det skall vara riktigt tajt i början :tummenupp

Kristijan

Medlem
Gick med
30 Aug 2005
Hoj
Johansson skrev:
2282682 Jag väger 83 och är 187. Har ett spyke i 52 som sitter wunderbar nu. Behövde nästan hjälp att komma i det när det var nytt + att jag fick ej i ryggskyddet. Nu får jag dock i det också, stället är dock något kort i benen men det täcker ju stövlarna upp.

Tror dock det skiljer en del i storlekarna mellan olika tillverkare. Men son sagt det skall vara riktigt tajt i början :tummenupp

Men nu vet jag inte vilken storlek jag ska ha på en BERIK helställ 3214? Vågar inte köpa en 50 kanske blir för liten (är ca 180cm och 83kg) köper jag en 52 så kanske den blir för stor......
Ni som har den BERIK stället, vilken storlek? Och hur bra passform har den när den töjts ut lite?

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Istället för att sitta här och lyssna på alla som kan och vet hur ett ställ passar på dig så vore det väll smidigare att gå till närmsta handlare och prova ett gäng med ställ. En stl 52 är inte alltid större än en stl 50. :)
Sen skiljer det ju en hel del mellan tillverkare ock vilken skärning/ form de har på ställen.

Huvudsaken är kossan eller kängurun sitter som den ska, sen vilket nummer det är i den är väll rätt oväsentligt?

bara en tanke...

Mr Edholm

Putsbög och stolt...
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
ein rejser mewtosewkel
Kristijan skrev:
2283158 Men nu vet jag inte vilken storlek jag ska ha på en BERIK helställ 3214? Vågar inte köpa en 50 kanske blir för liten (är ca 180cm och 83kg) köper jag en 52 så kanske den blir för stor......
Ni som har den BERIK stället, vilken storlek? Och hur bra passform har den när den töjts ut lite?

Jag har LS 3214, och det sitter klockrent!

Jag är ca 190 lång drygt, och 76-78 kg lätt. Har storlek 54 och det sitter klockrent. Tror 52 skulle vara optimalt för din del då de är lite "Medium" i storlekarna, inte Dainese-små och inte Alpinestars-stora, utan mittimellan. Töjer sig gör det alltid, och det kan töja sig rejält om man har lite mer omfång, så att säga... 50 går nog också men då är det frågan om stället inte börjar bli lite kort för din fulla längd...

LS 3214 sitter tight men är jävligt skönt när man kommit i det...... :tummenupp

Här är en länk med mina bilder på stället, jag har inte ryggskyddet på där..därav lite påsigt över häcken...

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2252450&postcount=30

Och här är tråden mer rätt mycket snack om LS 3214:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=124264&page=1&pp=20

eriksson.

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Fz1-N -08
jag har ett berik 3214 helställ

1.86 lång o 82kg
har ett storlek 52
får inte på mig det själv nu i början.

åk o prova i nån affär så du vet storlek o sen kan du beställa nån annan stans

Bifogat

• mee.jpg
    mee.jpg
    80.9 KB · Visningar: 130

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
WetWilly skrev:
2283243 jag har ett berik 3214 helställ

1.86 lång o 82kg
har ett storlek 52
får inte på mig det själv nu i början.

åk o prova i nån affär så du vet storlek o sen kan du beställa nån annan stans

Vilken posör han är :banana

Nöjd med varnaren?

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Jag förstår inte hur man kan "gissa" sig till en storlek o beställa via nätet. :va Det är ju trots allt rätt viktiga prylar o dessutom kostar det en slant. Även på nätet.
Att fråga andra om storlek är ju helkorkat. Bara för man har samma mått, innebär ju inte att man har samma kroppsbyggnad heller.

Ut till en handlare o prova! O ta med ryggskyddet när du testar så du kan känna hur det känns när du har "full" utrustning.

Hos handlarn får du dessutom hjälp så ditt skinn sitter som det ska. Förstår inte att folk är så allergiska mot att köpa sina prylar hos handlare när ni onekligen behöver deras hjälp...

Kristijan

Medlem
Gick med
30 Aug 2005
Hoj
Cervantes skrev:
2281630 Jag är 183 och 91kg (badar i vassen iår...) Mitt a-stars ställ är i stlk 52 och sitter lagom.. Väger du 82 borde du komma i ett strlk 50 utan problem!

Jag har nog bestämt mig nu och det blir en Alpinestars VENOM ställ.
Så då beställer jag en A-Stars Venom i storlek 50 då? Vad har du för modell? Tror väl att storlekarna på Alpinestars ställ är samma även om det är anorlunda modeller.

Som sagt är ca 180 och ca 82 kg, 50 borde passa bra + ännu bättre sen när den töjs ut eller?

125Newbee

Snart på banan igen...
Gick med
17 May 2006
Hoj
Aprilia RSW125
Låter som du satsar på riktigt korvaskinn, jag är 174 o väger 64 och brukar ha ställ i stl 50 eller 52, och då sitter dom bra...
Har ett SIDI race ställ nu i stl 52 som sitter som gjutet!
Gå och prova innan!!! :tomten

Kristijan

Medlem
Gick med
30 Aug 2005
Hoj
125Newbee skrev:
2283931 Låter som du satsar på riktigt korvaskinn, jag är 174 o väger 64 och brukar ha ställ i stl 50 eller 52, och då sitter dom bra...

Alla märken är olika stora , även om det är i samma storlek. Alltså Alpinestars 52 är nog lite mindre än en sidi eller Arlen Ness i samma storlek, 52......
Den uppfattningen fick i allafall jag av allt forskande ha ha ha :hihi

PL0J

Fo' Shizzle!
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
-
125Newbee skrev:
2283931 Låter som du satsar på riktigt korvaskinn, jag är 174 o väger 64 och brukar ha ställ i stl 50 eller 52, och då sitter dom bra...
Jag är 179cm och väger 72kg....och jag kör med ett Dainese i storlek 48!
De är ju inga hiphop kläder heller! :tungan

Kristijan: Som fler har sagt, se till och testa ställ hos en mc-handlare. Då år du reda på vad som är rätt för just DIG...dumt att chans köpa sig ett ställ, både för säkerheten och plånboken.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Kristijan skrev:
2283985 Alla märken är olika stora , även om det är i samma storlek. Alltså Alpinestars 52 är nog lite mindre än en sidi eller Arlen Ness i samma storlek, 52......
Den uppfattningen fick i allafall jag av allt forskande ha ha ha :hihi
Tänk på att storlekar kan vara olika inom samma märke. Så är det med Daineseställ.

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Har nyligen köpt ett Alpinestars helställ, Vector Race, stlk 50. Jag är 177, väger runt 75-77 kg. Jag får jobba lite för att få av mig det. Kan inte ha ett tightare ställ.

/Ssss

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...