Årets bästa rockplatta?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag utser envåldigt Bigelfs debut till 2003 års bästa rockplatta inom de lite mjukare genrarna.

Satt och bläddrade bland skivorna för att utse föregående 5 års bästa rockskivor och kom fram till följande:

1999 Dream Theater - Scenes from a memory
2000 Hellacopters - High visibility
2001 Mustasch - True sound of the new west (värdelöst rockår, hittade inget annat att sätta in här)
2002 Porcupine tree - In absentica
2003 Bigelf - Hex

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
2001 kom en grymt mycket bättre platta, om än en samling av låtar från slutet av 90-talet.... Det var "cuts from the crypts" med Misfits, slår Mustasch med hästlängder!

High visibility är iofs mycket bra, men Panteras "reinventing the steel" är grym :yoparty Är iofs osäker på årtalet, kanske släpptes i början på 2001?

2003: Tiamat's "prey" var bäst det här året i mitt tycke iaf. Än så länge, det ändraar sig ofta beroende på vilken period man är inne i :)

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Dee_cati skrev:
2001 kom en grymt mycket bättre platta, om än en samling av låtar från slutet av 90-talet.... Det var "cuts from the crypts" med Misfits, slår Mustasch med hästlängder!

High visibility är iofs mycket bra, men Panteras "reinventing the steel" är grym :yoparty Är iofs osäker på årtalet, kanske släpptes i början på 2001?

2003: Tiamat's "prey" var bäst det här året i mitt tycke iaf. Än så länge, det ändraar sig ofta beroende på vilken period man är inne i :)
Om vi snackar gotmetall och mörkare musik så är "Draconian - Where lovers mourn" min kandidat för 2003. Dom spelar en blandning av got- och doommetall... mycket stämningsfullt. Det är ingen musikstil som jag brukar lyssna på i vanliga fall, men man kan ju alltid göra undantag :)

Pantera har sett sin storhetstid.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jag orkar inte bläddra igenom föregående år, men oavsett genre så är Dimmu Borgirs "Death Cult Armageddon" 2003 års mästerverk. En milstolpe inom den extrema metallen.

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Har ingen klockren 1a plats men sist kommer Metallicas senaste!

Fattar inte hur den kunde hyllas av musikpressen?

Annars kommer The White Stripes - Elephant högt upp på min lista!

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Chris Ash skrev:
Jag orkar inte bläddra igenom föregående år, men oavsett genre så är Dimmu Borgirs "Death Cult Armageddon" 2003 års mästerverk. En milstolpe inom den extrema metallen.
Har inte hört den själv, men enligt pressen ska den visst vara aningen överproducerad och pretentiös. Sen har jag aldrig fått ett direkt grepp om den där gruppen, är det ett black metal-band eller inte? Själv tycker jag det är lite smått patetiskt när det börjar bli alltför mycket lucifer i texterna, det blir liksom fundamentalism åt andra hållet istället.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
landen skrev:
Har ingen klockren 1a plats men sist kommer Metallicas senaste!

Fattar inte hur den kunde hyllas av musikpressen?

Annars kommer The White Stripes - Elephant högt upp på min lista!

Det är ju bara "Seven Nation Army" som är bra på den skivan.

Fireside "Get Shot" är en grym skiva.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Goodstuff skrev:
Det är ju bara "Seven Nation Army" som är bra på den skivan.
Precis därför köpte jag bara singeln. På 7" vinyl såklart :tungan

Det är ett plagiat på sweet dreams, men låt gå. Bra låt..

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
berggren_martin skrev:
Har inte hört den själv, men enligt pressen ska den visst vara aningen överproducerad och pretentiös. Sen har jag aldrig fått ett direkt grepp om den där gruppen, är det ett black metal-band eller inte? Själv tycker jag det är lite smått patetiskt när det börjar bli alltför mycket lucifer i texterna, det blir liksom fundamentalism åt andra hållet istället.

Överproducerad:nja, visst det är ju inte direkt lika rått som gamla Mayhem och Darkthrone men det ser jag ingen direkt nackdel i....

Pretentiös:Oh yes!!! Jag älskar när det blir överdrivet svulstigt och bombastiskt, en infernalisk symfoni....

Dimmu har seriösa texter, riktigt hög klass på lyriken.

Jag vet inte vilken genre de tillhör, men bra är det.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Chris Ash skrev:
Överproducerad:nja, visst det är ju inte direkt lika rått som gamla Mayhem och Darkthrone men det ser jag ingen direkt nackdel i....

Pretentiös:Oh yes!!! Jag älskar när det blir överdrivet svulstigt och bombastiskt, en infernalisk symfoni....

Dimmu har seriösa texter, riktigt hög klass på lyriken.

Jag vet inte vilken genre de tillhör, men bra är det.
Ok, ja man får väl provlyssna nångång och döma själv.

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
A perfect circle "Thirteenth step".

Inte världens rivigaste kanske men grymt välproducerad.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Glöm inte bort Type O Negative - Life is killing me.
Götterdämmerung vilken skön musik.

gladh

Steve Harris

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Gixxer 1000 -08, dt125 (fabriksmoppe), GSXR-1100 -87, XT600E-01
Heinrich skrev:
Anthrax - We´ve come for you all
fan har Anthrax släppt nytt i år de har jag missat, hur låter den vilken platta är den mest lik, hoppas på among the living. Annars tycker jag maidens nya är bra "dance of death"

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
berggren_martin skrev:
Om vi snackar gotmetall och mörkare musik så är "Draconian - Where lovers mourn" min kandidat för 2003. Dom spelar en blandning av got- och doommetall... mycket stämningsfullt. Det är ingen musikstil som jag brukar lyssna på i vanliga fall, men man kan ju alltid göra undantag :)

Pantera har sett sin storhetstid.

Hmm, jag snackar inte sån musik nu inte..... :va Iofs är inte Prey så speciellt rockigt men verkligen inte mörkt som deras tidigare album från början av 90-talet eller kanske slutet av 80?
Ett annat som är grymt bra än crimson thunder med Hammerfall, men det kanske var nåt år tidigare än 03...

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Årets nykommlig... Swedens Finest!!!!! :yoparty

Arga pojkar!!! :huvet

tycker att svensk HÅRDrock har kommit i skymundan, finns mycket bra grejer där ute!!!

Heinrich

Puderluder
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
B
Steve Harris skrev:
fan har Anthrax släppt nytt i år de har jag missat, hur låter den vilken platta är den mest lik, hoppas på among the living. Annars tycker jag maidens nya är bra "dance of death"

Jag har inte lyssnat på Anthrax speciellt mycket innan, så jag kan inte jämföra den med någon tidigare platta. Det jag kan säga är att skivan är MYCKET bra, så har du den inte så ska du skaffa den genast!! :tummenupp

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Steve Harris skrev:

Den är tyvärr mest lik deras övriga skräp med John Bush, lite bättre kanske men att det skulle vara en återgång till deras gamla goda stil kan du glömma.

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Just nu är det In Flames - Reroute To Remain som jag lyssnar på mest.
Ni som inte har hört: At the Gates - Slaughter Of The Soul. KÖP DEN!!
Helt klart en av världens bästa skivor enl mig! :yoparty

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...