Återbetalningsskyldig till CSN?

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
Ingen
VET ATT DETTA ÄR FEL FORUM MEN JAG POSTAR DEN HÄR FÖR ATT FÅ ETT SVAR.

TA BORT DEN OM NI VILL.

Har stött på ett litet problem i vårat fina lilla land.

När man går på studiemedel så har man ett fribelopp man ej får tjäna över.

Tjänar man över det så blir man återbetalningsskyldig.

Vad innebär det?

Tanten på CSN jag pratade med sa att då betalar du tillbaka hälften av det du tjänat över ditt fribelopp alltså låt säga rent hypotetiskt att jag under nästa halvår/termin (1/7 till 31/12) tjänar 100 000:-. (I fribeloppet skall inkomst av tjänst samt ränte och kapitalvinster från aktier, fonder o dylikt ingå)

Då skall hälften av det som överstiger fribeloppet på 50000:- betalas tillbaka.

Alltså: 100000-50000=50000 50000/2=25000

Alltså ska då 25000:- då så fort som möjligt betalas tillbaka till CSN.
Då blev min fråga om dessa 25000:- då var en avbetalning på mitt totala studielån och det sa hon att det var det inte!

Utan det är en avgift!!! på 25000 spänn

Om jag likaså väljer att vara utan lån nästa termin och bara ta bidrag så får jag fortfarande inte tjäna mer än 50000:-.

Utan det tycks råda nån typ av existensminimum för oss studenter.

Nån här som har erfarenhet av detta eller pratade tanten på CSN i nattmössan?

Blir så trött på denna regering som jag betalar skatt till och alla jävla bidrag som jag ändå aldrig kan få...
 

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
gurra2fast skrev:
2137606
När man går på studiemedel så har man ett fribelopp man ej får tjäna över.

Tjänar man över det så blir man återbetalningsskyldig.
Tips från en gammal student: Oftast får man mest utbetalat under hösten (lön i efterskott för sommarjobb), se då till att få så mycket av lönen utbetalad under våren, spara semesterersättning, be företaget att hålla på sista lönen osv. (CSN räknar med utbetalningsdatum och delar året i två delar 1/1-31/6 -- 1/7-31/12). Nästa tips är att minska din redovisade studietakt (antalet poäng), du kommer då få mindre studiebidrag och lån, och fribeloppet höjs relativt mkt...Lycka till//Emil
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Jag trodde fribeloppen var högre. Dom ligger väl runt 50.000:- per _termin_. Så uppåt 100k på ett år kan man nog tjäna sammanlagt. Jag minns inte exakt vad fribeloppen blev men jag minns att dom hörde dom.
 

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
CSN är mongon, det är så bara. Jag pluggade 4 år och gjorde mitt ex-jobb under sommaren, eftersom sista csn kom sista april så ansökte jag om att få lån sista maj och sista juni oxå eftersom jag inte hade någon annan inkomst när jag gjorde ex-jobbet.
Efter ex-jobbet fick jag jobb och jobbade resterande tid det året. Nu fick jag papper om att jag tjänat för mycket pengar under höstterminen. Att jag inte pluggade under höstterminen sket hon i, pga att jag fått studiestöd under sommaren så räknade de det till hösten. Så jag fick snällt betala tillbaka de 9k som jag fått i lån/bidrag när jag var pank. En extra krydda på det hela var räntan, 1k! Jag fick en månad på mig att betala tillbaka alla 10k. Tur att jag hade sparat ihop till ett nytt skinnställ så jag hade 10k undansatt, kunde blitt knapert annars...

Jag ska nog ta ett riktigt banklån och betala av skiten så man blir av med det, riktigt dåliga vilkor har de ju oxå...
 

CBRDea

Trying is the first step towards failure
Gick med
25 Mar 2003
Ort
i ett grönt hus vid en fotbollsplan i gbg
Hoj
Fireblade Tiger Edition
Tjena!

Min sambo blev återbetalningsskyldig p.g.a. sommar/extrajobb. Hon ringde till csn och de gjorde en betalningsplan. De skulle prompt ha tillbaka pengarna medan hon fortfarande pluggade, 15000 på ett bräde är mycket för en student... De gjorde en plan på ett år.
 

Speedstar

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Götlabörj
Hoj
KTM 950 SM
Jag har pluggat i 5,5år och har stor erfarenhet av csn, jag har fått tre stycken återkrav av csn, den första på 18000! de senare något mindre.

Jag kunde reducera den första räkningen tackvare att jag inte pluggat vårterminen. Jag sa därför att allt jag tjänat under året var under denna period och fick då en betydligt bättre deal.

De andra gick inte att göra på samma sätt, men de stålar jag betalade in var inte helt en avgift. En del av de stålarna gick till att "amortera" lånet medan den andra delen kan ses som en avgift. Grejjen är den att bidrag får man i sverige för att man inte har inkomst, därför tycker jag att det är helt logiskt att man inte ska ha bidrag om man tjänar pengar, lånet däremot tycker jag de ska skita i.

De går att deala med dom, och de kan hjälpa dig att få bästa pris, de granskar dig efter 2år och då har man ju "tappat bort" de aktuella lönespecarna = de kan inte se när under året du tjänade pengarna
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Jag fick ett återkrav på 16 som skulle betalas inom en månad, blev förbannad och betalade av hela lånet plus återkrav med ett förmånligt banklån och har nu bättre ränta och koll på det lånet..

CSN är inte så bra som det en gång var..
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Nej, återbetalningen är inte en avgift. Det är just en återbetalning av ditt lån. Du har fått låna förmycket helt enkelt. (Visst, det kommer vara någon avgift, men den är nog snarare på en 100-lapp eller liknande)
 

LTM

Snart så...
Gick med
17 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR 600f
jo fribeloppet på 100% studielån ligger väl runt 100k på ett år, men det är sant att tjänar du 120k så ska du betala tillbaka 10k + ränta och nån engångskostnad, däremot så betalar du tillbaka på ditt lån samtidigt som du betalar in dessa 10k, dock inte hela summan eftersom du betalar tillbaka lite av det där "bidraget" man kan får också. tror att det är 30/70 eller nåt sånt i tillbakabetalning, bidrag/lån alltså...

råkade själv ut för detta förra våren och hela mc budgeten gick till csn, 8k :4skrika
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
När det gäller återbetalningen kan du lägga upp en betalplan och betala tillbaka ett mindre belopp per månad istället. Du behöver inte betala tillbaka 25000:- på en gång, ring CSN så får du hem papper som du fyller i med bland annat hur mycket du önskar betala tillbaka per månad och vad du grundar det på.

//Eric
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Återbetalning efter studierna är avklarade

Hultan skrev:
2137731

CSN är inte så bra som det en gång var..


CSN har blivit betydlig hårdare på återbetalningen av lån :gnissla

Har tur som får betala i "system 2" dvs 4% på det man tjänar under året men dem som tar lån idag ska väl betala av 5% av lånebeloppet oavsett hur mycket man tjänar per år när studierna är avklarade, eller :va

Skulle jag studera vidare idag så skulle jag ta banklån
 
Last edited:

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
Tänk blått
Rösta rött
Jobba svart

Så är alla dina bekymmer ur världen. CCCP 4-ever
 

Kokke

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
Valencia
Hoj
Vad ska det bli härnäst?
Fribeloppet om man tar fullt studiemedel ligger runt 47 000 per termin. Och dom räknar terminsvis.

Om du tjänar mer än fribeloppet görs en avräkning och du har rätt till mindre studiemedel den terminen. Om du ändå tagit emot fullt studiemedel kommer du bli tvungen att betala tillbaka det överskjutande beloppet. (+ en avgift för ränta osv säkerligen)

Det är alltså absolut ingen avgift på 25 000. Antingen missförstod du henne eller så talae hon i nattmössan.

Om du väljer att ta mindre lån + bidrag kommer du få tjäna mer pengar. Du kan inte välja att bara ta fulla bidragsdelen då räknas det som heltidsstudier. Tips! Som jag gjorde denna termin: Om du endast minskar ner varje månads utbetalning från csn kommer du som sagt få tjäna mer pengar, men du blir ändå av med samtliga veckor som du får ta studielån. Om du vet att du kanske vill plugga i 12 terminer eller mer så bör du istället ta fullt studiemedel fast kortare antal veckor. Då avverkar du endast dessa veckor, men slutsumman blir densamma :banana

Har för övrigt en kompis som tjänat för mycket 2ggr. varav csn bara upptäckte en gång. Är du god för att betala tillbaka pengarna kan du ju chansa :)
 

LTM

Snart så...
Gick med
17 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR 600f
2fast4hjo skrev:
2137793 CSN har blivit betydlig hårdare på återbetalningen av lån :gnissla

Har tur som får betala i "system 2" dvs 4% på det man tjänar under året men dem som tar lån idag ska väl betala av 5% av lånebeloppet oavsett hur mycket man tjänar per år när studierna är avklarade, eller :va

Skulle jag studera vidare idag så skulle jag ta banklån

numera skall det betalas tillbaka under max 25år, dom gör en betalningsplan beroende på hur stor skuld man har :va
 

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Mitt i Småland (Rydaholm)
Hoj
Suzuki 1127 R
LTM skrev:
2137909 numera skall det betalas tillbaka under max 25år, dom gör en betalningsplan beroende på hur stor skuld man har :va

Om jag tjänat för mycket förra året, borde dom ha påpekat detta vid det här laget eller kan det komma som en otrevlig överranskning om ett halvår? Har ingen riktig koll faktiskt på exakta summor jag tjänat.

Dessutom..
Jag har knappt några lån, säg att dom kräver mig på 10 lakan, kan jag låna upp dom pengarna då av CSN och på så vis slippa casha direkt? :va
 

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
NoLimit skrev:
2138081 Om jag tjänat för mycket förra året, borde dom ha påpekat detta vid det här laget eller kan det komma som en otrevlig överranskning om ett halvår? Har ingen riktig koll faktiskt på exakta summor jag tjänat.

Dessutom..
Jag har knappt några lån, säg att dom kräver mig på 10 lakan, kan jag låna upp dom pengarna då av CSN och på så vis slippa casha direkt? :va
inte säkert att de påpekar det direkt, för mig kom de för en månad sedan o klagade på att jag tjänat för mycket under år 2004.
 

LTM

Snart så...
Gick med
17 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR 600f
NoLimit skrev:
2138081 Om jag tjänat för mycket förra året, borde dom ha påpekat detta vid det här laget eller kan det komma som en otrevlig överranskning om ett halvår? Har ingen riktig koll faktiskt på exakta summor jag tjänat.

Dessutom..
Jag har knappt några lån, säg att dom kräver mig på 10 lakan, kan jag låna upp dom pengarna då av CSN och på så vis slippa casha direkt? :va

ja dom kan juh göra ett stickprov på dig och kolla upp dig 3 år bakåt i tiden, verkar inte som det finns nån tidsgräns på när man är "fri"
:gnissla

du kan göra en betalningsplan på nåt sätt och dom betalar ut 1000:- mindre i månaden av lånet, att låna tror jag inte funkar tyvärr...

är juh en hel vetenskap det här med csn tyvärr :4skrika
 

a_xc

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
ZX-6R
csn är ena riktiga änglar
utan dem hade man ju kunnat leva på riktig mat o inte bara nudlar... å då hade man missat en stor del av vad det är att vara student

:död :näsblod
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top