Återigen en fråga om däck

rike

Alla bikers är mina kompisar!
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
Triumph Explorer, ET 340 -83,
Tjena. Behöver lite hjälp här.....

1. Kan någon tipsa om ett schysst bakdäck till en VFR 800? Jag är ute efter mer mil än fäste då vi i stort sett bara sysslar med touring. (Ofta i Norge... :banana )

2. Finns någon bra handlare på nätet?

3. Vilka är bäst på däck i Norrbotten?

Hade/Rike

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Michelin Pilot Road funkade fint på min hoj. Körde dryga 1000 mil innan jag bytte och då var det nog gott för 2-300 mil till. Helt okej fäste också.

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
rike skrev:

1. Kan någon tipsa om ett schysst bakdäck till en VFR 800? Jag är ute efter mer mil än fäste då vi i stort sett bara sysslar med touring. (Ofta i Norge... :banana )

Hade/Rike
www.mynetmoto.de eller www.motorradreifenonline.de är också bra, har f.ö. en test med sporttouring däck från Motorrad liggande, kan leta rätt på den i morgon och komma med lite tips, ska nanna nu...

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
rike skrev:

3. Vilka är bäst på däck i Norrbotten?

Hade/Rike

BT020 från Bridgestone är ett bra sport-touring däck.. den har hårdare gummi i mittenspåret = många touringmil utan att bli fyrkantik alltför snabbt. Bra grepp i kurvor och suveränt bra grepp i regn. Har ett något mjukare framdäck - BT010, ville testa den kombination eftersom många VFR800-ägare i England verkar gilla det. Köpte mina från denna sida http://www.nickesmc.se/page2.html. Montering och balansering ingår i priserna om man kommer med lösa fälgar :Bugar. Tror han skickar oxo..

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Har kikat i testet nu, och testade sporttouringdäck var:

Placering Torrt Blött Slitage
Avon Azaro 45/46 ST 7 7 2
Bridgestone BT020 3 6 1
Continental Road Attack 6 1 6
Dunlop Sportmax D220ST 5 4 7
Metzler Roadtec Z6 1 2 5
Michelin Pilot Road 2 2 2
Pirelli Dragon GTS 3 5 4

Testade och bedömda med poäng, körda med både en Kawa ZRK1200R och en GSX-R 750, på bana, landsväg, våtbana. Slitaget mättes lustigt nog framförallt på sidorna, eftersom de flesta kör inspirerat med dessa däck. BT020 har nog även här en fördel pga den förstärkta mittremsan som Shrek skrev. BT020:s våtegenskaper fick 67 av 100, segraren 74, så det verkar inte vara milsvida skillnader, slutomdömet var "ett sporttouringdäck för långsträcksåkaren"

Kort sammanfattning av testet, sen finns det fler åsikter om däck än det finns hojåkare (misstänker att många är så nöjda med sina nya däck eftersom de bara jämför med de gamla slitna som satt på innan?). Självklart spelar typ av hoj, temp, körstil osv in också...

Mina 50 bagis...

rike

Alla bikers är mina kompisar!
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
Triumph Explorer, ET 340 -83,
Tack för testet, ska man läsa poängen så att hög poäng är bra och låg dito dåligt? I sådana fall verkar ju Michelin Pilot Road vara en medioker sula... Dunlop å andra sidan verkar helt ok tills. m Bridgestone BT020. Men om 1 är dåligt verkar ju Bridgestone inte hålla någe´vidare?

Hade/Rike
Just hemkommen från Pite Dragway och Midnight Sun International....

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
rike skrev:
Tack för testet, ska man läsa poängen så att hög poäng är bra och låg dito dåligt? I sådana fall verkar ju Michelin Pilot Road vara en medioker sula... Dunlop å andra sidan verkar helt ok tills. m Bridgestone BT020. Men om 1 är dåligt verkar ju Bridgestone inte hålla någe´vidare?

Hade/Rike
Just hemkommen från Pite Dragway och Midnight Sun International....
Var visst lite otydlig där, siffrorna i "tabellen" är placering, baserat på poäng, dvs 1 är vinnaren...

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Ducati 900 SSie
Ska byta däck på torsdag. Michelin Pilot Road verkar ju bra som fan, enligt det där testet. Gör jag klokare i att slänga på ett par sådana än Dunlop 207 el. 208 om jag gillar att köra "inspirerat", men knappast är någon riktig knäskrapare?

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Warburton skrev:
Ska byta däck på torsdag. Michelin Pilot Road verkar ju bra som fan, enligt det där testet. Gör jag klokare i att slänga på ett par sådana än Dunlop 207 el. 208 om jag gillar att köra "inspirerat", men knappast är någon riktig knäskrapare?

Jag har dem på min thundercat kan inte mer än lovorda dem :tummenupp

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Warburton skrev:
Alla de däcken är sporttouring däck, jmf med 207/208 som är sport... Du vet hur jag kör, och jag beställde Metzler Sportec, på TRX:en kan man tydligen få ut i alla fall 700 mil. Tror iofs att Pilot Road skulle räcka för mig också... En skillnad mellan sporttouring och sportdäcken är "rundheten", dvs ett sporttouringdäck är inte lika lätt att svänga med, kräver lite mer övertalning för att lägga omkull sas. I senaste Bike testar de sportdäck, (exakt samma test som tyska Motorrad hade i Maj, bara översatt rakt av...) och i efterhand hade jag kanske valt Pilot Power som fick bra kritik, det verkar inte lika känt för slitage som Sportec...
Min personliga slutsats av mitt däcks(k)val är att på min nivå märker jag nog ingen större skillnad, så länge man köper ett något så när välkänt däck, sporttouring eller inte. De flesta av dagens däck har nog grepp för att skrapa fotpinnarna, även sporttouringdäcken...

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Ducati 900 SSie
HansJ skrev:
Alla de däcken är sporttouring däck, jmf med 207/208 som är sport... Du vet hur jag kör, och jag beställde Metzler Sportec, på TRX:en kan man tydligen få ut i alla fall 700 mil. Tror iofs att Pilot Road skulle räcka för mig också... En skillnad mellan sporttouring och sportdäcken är "rundheten", dvs ett sporttouringdäck är inte lika lätt att svänga med, kräver lite mer övertalning för att lägga omkull sas. I senaste Bike testar de sportdäck, (exakt samma test som tyska Motorrad hade i Maj, bara översatt rakt av...) och i efterhand hade jag kanske valt Pilot Power som fick bra kritik, det verkar inte lika känt för slitage som Sportec...
Min personliga slutsats av mitt däcks(k)val är att på min nivå märker jag nog ingen större skillnad, så länge man köper ett något så när välkänt däck, sporttouring eller inte. De flesta av dagens däck har nog grepp för att skrapa fotpinnarna, även sporttouringdäcken...
Hasse, tack, men var det ett ja eller ett nej? :confused:

Decisions, decisions... :huvet

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Warburton skrev:
Hasse, tack, men var det ett ja eller ett nej? :confused:

Decisions, decisions... :huvet
Jupp, så kände jag med...
OK, jag gör livet lite enklare för dig, sporttouring eller sportdäck?
Sporttouring ger fler mil, lite slöare styrning =>Pilot Road eller Metzler Roadtec Z6 men Z6 slits mer
Sport, Pilot Power eller Sportec och Sportec slits mer
Du kör på sportdäck idag, om du är nöjd med Dunlopen, testa Power!!
Enda anledningen att testa sporttouring däck är väl om du inte är nöjd med slitaget?

Fredde

Whatever!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 990SM
Lånar din tråd lite :rolleyes: är det någon som har ett hyffsat beggat bak däck att sälja typ 180/55-17 el. 190/50-17 i Sthlms området? skicka gärna PM /Fredde

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Marals76 skrev:
Kan väl kanske vara kul med lite grepp i varje fall :rolleyes:
Vad jag hört heter ersättaren Pilot road nu, macadam har dessutom lite oförtjänt dåligt rykte, mycket är hörsägen eller fel handhavande tror jag.
Men strunt samma modellen är borta nu.

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Jag har Pilot Road. Ska byts däck strax (iaf bak) men vet inte om jag ska byta båda och pröva nått annat.

Fick ett sinnesjukt bakhjulsläpp häromdan i regnet men det bör ha berott på diesel, koskit eller annan dynga på vägen :gnissla

Har funderat starkt på Pilot Sport, men då ser jag att Pilot Power finns också. Jäklar vad svårt valet i kvalet är! Jag kan pröjsa 10000 för ett däck bara jag slipper att få släpp känns det som nu! inget kul.

Hittils är jag grymt nöjd med Road, är det värt att gå över till sportigare? Kör ganska friskt och försöker komma ner ordentligt i kurvorna. :rolleyes:

GibsonSG

Nice boys don't play Rock'n'Roll
Gick med
2 May 2003
Hoj
BMW R1150 Rockster
vågen skrev:
Hittils är jag grymt nöjd med Road, är det värt att gå över till sportigare? Kör ganska friskt och försöker komma ner ordentligt i kurvorna. :rolleyes:

Jag hade Pilot Sport förra säsongen, men bytte till Road i våras eftersom jag pendlar till jobbet med MC:n, och det blir lite dyrt att göra det med Sport-däcken. Min erfarenhet är att man får ut snudd på dubbla milen av Road jämfört med Sport. Jag tycker greppet i Road räcker till, men på något sätt känns cykeln lite "trögare" just i ingången på kurvorna jämfört med Sport. Kan ju ha något med profilen på däcket att göra, som någon skrev tidigare.

Funderar därför på att ha Sport fram och Road bak nästa gång. Då borde jag få ut kanske 800-900 mil och bak och fram borde slitas ut ungefär samtidigt.

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Ducati 900 SSie
vågen skrev:
Jag har Pilot Road. Ska byts däck strax (iaf bak) men vet inte om jag ska byta båda och pröva nått annat.

Fick ett sinnesjukt bakhjulsläpp häromdan i regnet men det bör ha berott på diesel, koskit eller annan dynga på vägen :gnissla

Har funderat starkt på Pilot Sport, men då ser jag att Pilot Power finns också. Jäklar vad svårt valet i kvalet är! Jag kan pröjsa 10000 för ett däck bara jag slipper att få släpp känns det som nu! inget kul.

Tjacka senaste Bike och kolla in deras test av sportdäck.

Är det någon som har testat det där Continental ContiForce Max? Enligt deras test är typ lika bra som de Dunlop D208 som jag tänkt smäcka på imorgon, fast det kostar bara 2900 kr totalt, istället för 4700 (rätt stor skillnad).

Vad tror ni?

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...