Återigen... Tips om förstacykel... Tack...

Eiram

Eiram
Gick med
20 Dec 2005
Hoj
Vet snart...
HJÄLP!
Måste bara säga, jag har läst de flesa trådar om förstahoj, men inte hittat något... Tror de inte är så många som är lika liten som mig(155cm, 50kg)?
Iallafall, jag letar motorcykel...

Tänkt mig nåt sånt här:
*500-600 cc
*Låg sitthöjd, når precis ner på en er-5 (vet ej om den var sänkt)
*Rimlig försäkring åt en inte alltför rik student
*max 40 000 kr
*Ingen glidare
*Får gärna funka skapligt på grus, men asfalt i huvudsak då de kommer blir många resor mellan Söderhamn/Stockholm.

Årmodell spelar inte sån stor roll, men den ska vara relativt lätthanterad både från marken och körande. Vet med mig från många mils bilkörande att ja är en liten fartdåre, så borde kanske satsa på nåt med mer acc än topphastighet? Så ja inte kör ihjäl mig de första jag gör...

Väldigt tacksam för råd, de känns som en djungel å hitta når vettigt som jag inte tröttnar på(hann göra de med LS650 på trafikskolan)

Sususs

äntligen slipon
Gick med
10 Mar 2005
Hoj
sv 650 -04a-såld
Har en fin GSX 600 till salu...inte den lättaste hojen kanske..men en bra och billig förstahoj.... :)

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
Eiram skrev:
HJÄLP!
Måste bara säga, jag har läst de flesa trådar om förstahoj, men inte hittat något... Tror de inte är så många som är lika liten som mig(155cm, 50kg)?

Tänkt mig nåt sånt här:
*500-600 cc
*max 40 000 kr
*Ingen glidare
*Får gärna funka skapligt på grus, men asfalt i huvudsak då de kommer blir många resor mellan Söderhamn/Stockholm.

Årmodell spelar inte sån stor roll, men den ska vara relativt lätthanterad både från marken och körande. Vet med mig från många mils bilkörande att ja är en liten fartdåre, så borde kanske satsa på nåt med mer acc än topphastighet? Så ja inte kör ihjäl mig de första jag gör...

Väldigt tacksam för råd, de känns som en djungel å hitta når vettigt som jag inte tröttnar på(hann göra de med LS650 på trafikskolan)

rd 500 är kanske något för dig! ett jävla acc och inte allt för hög hastighet!!
försäkringen är billig då du kan försäkra den som veteranhoj. 1380:- per år!
ja har en rd 350 ypvs och den är det as bra acc i! tror du skulle bli nöjd då de inte ligger allt för högt i pris.

//Robin

Robban Nr1

Team Sajk
Gick med
29 Sep 2003
Hoj
kawasaki 636
Hm som sagt... skulle rekommendera Er 5/6 men 6an är dyrare.
bara att sätta ett cross styre så får du en lite skönare och "tuffare" look på den.
Men annars kan du ju kolla Sv650. har tyvärr ingen koll på den hojen men den sägs vara låg i sitts och lätthanterlig... är lite sugen på en sådan själv...

Hoppas du hittar en... :tummenupp

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Eiram skrev:
HJÄLP!

Tänkt mig nåt sånt här:
*500-600 cc
*max 40 000 kr
*Ingen glidare

honda cbr 600f 95 + :tummenupp

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
roban_2002 skrev:
rd 500 är kanske något för dig! ett jävla acc och inte allt för hög hastighet!!
försäkringen är billig då du kan försäkra den som veteranhoj. 1380:- per år!
ja har en rd 350 ypvs och den är det as bra acc i! tror du skulle bli nöjd då de inte ligger allt för högt i pris.

//Robin
Ja det va ju ett bra nybörjartips... rd500... suck

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Suzuki V-strom 650 kanske. I mångt och mycket lik SV 650 men lite bättre om du vill kunna passera en grusväg någon gång per år.

Den är dock mera landsväg än grus. Men ändå mera grus än de flesta andra hojar som blivit listade i denna tråd.

http://www.suzukimc.nu/pls/nvp/Document.Show?CID=214&MID=958

Edit: såg just att de mummlar något om endurospår på Suzukis hemsida. Tro inte på det.

Last edited:

TomTen6

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
VTR 1000
Kawasaki gpz 500s är liten och en bra första hoj, billig i inköp och bör vara billig i försäkring. (har en polare som har en 99a till salu)

Banditen och dyl är ju inte direkt låga.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
GPX 600R inte allt för vanlig nu för tiden men hojen byggdes för korta personer (läs mkt. låg sittställning för att vara sporttourer) och är riktigt trevlig att köra även längre sträckor då kåpa är att föredra.

Sittställningen är relativt neutral och tillräcklig motor för säkra omkörningar och ev. kul körning på bana någon gång då och då.

Problemet kanske är att få tag på en eftersom de slutade tillverkas någon gång i början/mitten av 90-talet.

Mvh!
// Niklas

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
En ordentligt sänkt motard tycker jag låter som din melodi. Den går inte tokfort, har bra tryck och går att köra på grus också. VÄLDIGT lättkörda är dem också.

De flesta är rätt höga, men det går sänka dem ordentligt, om du pratar med typ springzz så borde dom kunna ordna det åt dig.

Jag är 163cm och tävlar på just motard.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Olof Eriksson skrev:
En ordentligt sänkt motard tycker jag låter som din melodi. Den går inte tokfort, har bra tryck och går att köra på grus också. VÄLDIGT lättkörda är dem också.

De flesta är rätt höga, men det går sänka dem ordentligt, om du pratar med typ springzz så borde dom kunna ordna det åt dig.

Jag är 163cm och tävlar på just motard.
Men hur långt är det mellan söderhamn och stockholm?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
honkiie skrev:
Men hur långt är det mellan söderhamn och stockholm?
Ursäkta, jag har inga avstånd... Men åker man på en större hoj typ 640 så är inte avstånd så stora problem

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Olof Eriksson skrev:
Ursäkta, jag har inga avstånd... Men åker man på en större hoj typ 640 så är inte avstånd så stora problem
jag kan ingen som helst geografi i sverige så jag vet inte om det är långt eller inte, lät långt. Tänkte direkt på motard jag också faktiskt men det var det där med att köra långt som fick mig att inte tipsa om det. Har aldrig kört motard så jag vet inte hur det är att köra långt med dom. Har kört tvåtakts cross ganska mycket men med dom så är det ganska tråkigt att ligga landsväg.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...