Återvinning av däck, olja osv.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Var gör man av sånt? Gamla taskiga däck och en tunna spillolja måste man ju göra sig av med ibland och gräsmattan hemma tål inte hur mycket som helst... :hihi

Kostar det pengar att göra sig av med det som man måste planera in i räserbudgeten eller kan man slänga av dem på valfri miljöstation utan kostnad? :va

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Däck kan du komma & dumpa på mitt jobb om du vill (om det nu inte är en jäkla massa)

oljan är det värre med

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
Yamaha fståss
Returpunkten tar emot upp till 3st 5litersdunkar med olja per besökstillfälle samt däck med eller utan fälg. Kostar gratis som privatperson, iaf här i Norrköping. De finns väl på de flesta platser runtom i Sverige tror jag.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Däck kan du komma & dumpa på mitt jobb om du vill (om det nu inte är en jäkla massa)

oljan är det värre med

Just nu är det tre, fyra stycken men det lär väl bli ett par under säsongen... Kan man dyka in med en uppsättning i månaden typ eller börjar det bli kinkigt då..? :)

Returpunkten tar emot upp till 3st 5litersdunkar med olja per besökstillfälle samt däck med eller utan fälg. Kostar gratis som privatperson, iaf här i Norrköping. De finns väl på de flesta platser runtom i Sverige tror jag.

Vad är Returpunkten? Typ återvinningsstation, soptipp eller nåt företag? :va

Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
oljan från cyklarna tar jag me till typ preem då jag tankar bilen o "gör d själv" hallen, där finns ju "handfat" för ändamålet!
D får dom leva med ... :)

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Det brukar finnas container / tunnor eller liknande för spillolja i småbåtshamnar. Sedan brukar det även finnas en uppläggningsplats för små båtar typ jollar mm dom brukar ju lägga båtarna på beg bildäck och dom behöver säkert några fina slicks! :tummenupp

Lycka till med dumpandet!

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Ett gammalt däck är bra att ha till att lägga extrafälgarna i under transport för att skydda bromsskivorna, speciellt framfälgen

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Den info jag fått är att dom som säljer däck, måste ta emot dom om jag inte minns fel, hanteringen har du redan betalt för den tas ut i däckspriset.
Oljan lämnas hos en returstation.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping